آشنایی با زمان برگزاری انواع جشنواره ها و فستیوال ها در استانبول

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، جشنواره ها و فستیوال های استانبول

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری خبرنگاران شما را با انواع جشنواره ها و فستیوال های استانبول و زمان برگزاری آنها آشنا خواهیم کرد پس در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با زمان برگزاری انواع جشنواره ها و فستیوال ها در استانبول

قبل از آغاز مطلب بهتر است مختصری درباره شهر استانبول ترکیه بدانید :

شهر سرزنده استانبول برای بسیاری از آدمها پر از خاطره است و با لبخند و برقی در نگاهشان از این شهر یاد می نمایند. در کوچه پس کوچه های این شهر می توانید به مکان های فوق العاده ای برسید، مکان ها و بناهایی که از دوران بسیار قدیم به جا مانده و محبوب بسیاری از گردشگران هستند

استانبول (به ترکی استانبولی: İstanbul) یا قسطنطنیه بزرگ ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و مالی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره واقع شده است. تنگهٔ بسفر دو قارهٔ آسیا و اروپا را ازیکدیگر جدا می نماید و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره واقع شده است. بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج در این شهر واقع است

برترین فصل سفر به استانبول

شهر استانبول در نیم کره شمالی در نزدیکی دریای مرمره واقع شده و در نتیجه تحت تأثیر اقلیم های متنوعی چون اقیانوسی، مدیترانه ای و نیمه استوایی و شرجی قرار می گیرد. آب و هوای این شهر در هر فصل به توضیح زیر است:

بهار استانبول: استانبول در این زمان روزها گرم تر می گردد و شب ها خنکایی ملایم و دوست داشتنی دارد و گهگاهی باران نرمی بهاری نیز می بارد. در این فصل، شهر استانبول را رنگین تر و زنده تر از هر زمان دیگری خواهید یافت. میانگین دمای روزها میان 18 تا 27 درجه سانتیگراد است.

تابستان استانبول: روزهای تابستانی استانبول گرم و مرطوب است. گرچه اغلب ساکنین شهر برای فرار از دست گرما به جزایر نزدیک و سواحل روی می آورند، بیش ترین گردشگران تابستان را برای مسافرت به استانبول انتخاب می نمایند. بنابراین در اغلب مکان های تماشای، با هجم زیادی از آدم و صف های طولانی رو به رو خواهید شد. میانگین دمای تابستان در استانبول میان 28 تا 300 درجه سانتیگراد است. برترین وجه مسافرت به استانبول در تابستان، شرایط مطلوب کروزهای بسفر و گردش با کشتی های استانبول است.

پاییز استانبول: دمای هوا در فصل طلایی برگ ریز استانبول بسیار دلپسند و مطلوب است، یعنی در حدود 23 درجه! اما منتظر غافلگیری های گه گدار طبیعت هم باشید. یک روز ممکن است گرم و خشک باشد و روز دیگر، بسیار خنک با دمای 15 درجه و یا باران های کوتاه و شدید غافلگیرتان کند.

زمستان استانبول: روزهای زمستانی استانبول سرد و برفی اند. میانگین دمای روزانه بین 8 تا 12 درجه است و اغلب بارش ملایم برف هم دور از انتظار نیست.

بنابراین برترین زمان سفر به استانبول: فصل بهار و پاییز است، زمانی که دمای هوایی مطلوب به دور از گرمای سوزان و سرمای یخ بندان در انتظار شماست.

  • + جاهای تماشای ترکیه
  • + جاهای تماشای استانبول
  • + آشنایی با تفریحات شبانه در استانبول و مشهورترین کلاب های استانبول
  • + آشنایی با هزینه های سفر به استانبول

فستیوال هیدیرِلِس

اگر فستیوالی در ترکیه باشد که بتواند به پای کارناوال های برزیل برسد، همین فستیوال هیدرلس است که هر سال آدم ها را در منطقه فاتح و اطراف آهیرکاپی دور هم جمع می نماید تا فصل بهار را با هم جشن بگیرند. در این کارناوال ترکی، شب و روز، موسیقی، رنگ، ریتم و زیبایی در خیابان ها موج می زند. سنت های جالبی برای جشن گرفتن بهار دارند که برای ما خیلی هم غریب نیستند؛ پریدن از روی آتش و آرزو کردن، درست مثل چهارشنبه سوری خودمان یا اینکه آرزوهایشان را روی یک تکه کاغذ سفید به رودخانه می اندازند و خیلی سنت های دیگر که باید از نزدیک ببینید. این فستیوال اواخر ماه می برگزار می گردد.

فستیوال جاز استانبول

کمی بعد از فستیوال بزرگ خرید، استانبول غرق در موسیقی بلوز، جاز و فولکلور می گردد. چهارم جولای سال 1984، استانبول در بین برنامه های متنوع جشنواره موسیقی بین المللی اش، میزبان کنسرت جازی از چیک کوریا و استیو کوجالا شد. این سبک موسیقی آن قدر مورد توجه نهاده شد که طی سال های بعد، تبدیل شد به یک پای ثابت این جشنواره و از سال 1994، به عنوان یک برنامه مستقل، هر سال با سبک های موسیقی جاز، راک، پاپ، بلوز، رگی و کنسرت های موسیقی عصر نو اجرا می گردد. این تنوع، در کنار نام داران اهالی موسیقی جهان، هر سال مهمانان زیادی را به جشن موسیقی این شهر می کشاند. تا کنون موسیقی دانان برجسته ای از جمله آلدی میورا، کیت جرت، دیانا کرال، اریک کلپتون، جون بائز، استینگ، نورا جونز، استیو کاستلو، دد کن دنس، آلیشیا کیز و… در این جشنواره کنسرت هایی برگزار نموده اند. تا به حال ستاره های جاز مثل اریک کلپتون، لو رید و دایانا کرال و خیلی های دیگر در این جشنواره شرکت کردند و اجراهایی داشته اند. این فستیوال هر سال در اوایل ژوئیه برگزار می گردد.

جشنواره خرید استانبول

استانبول در روزهای فستیوال، جشن بزرگ و رنگارنگی می گردد که تماشاش را نباید از دست داد. خیابان ها این روزها از همواره زیباترند. مرکزخریدها بیست و چهار ساعته بازند. هر چیزی بخواهید، از برندهای معروف تا سوغاتی های محلی را با تخفیف های ویژه 30 تا 90 درصدی در حراج های بزرگ جشنواره پیدا می کنید. در کنار خرید و خوشگذرانی، تفریح های دیگری هم هست؛ از نمایش و کنسرت های خیابانی گرفته تا تئاترهای عروسکی برای بچه ها. حتی رستوران ها هم تخفیف ویژه دارند و جاهای تماشای دو ساعت بیشتر از همواره بازند تا بعد از خرید، گشتی هم در استانبول بزنید.

+ مراکز خرید استانبول

فستیوال مولانا و درویش های چرخان

مولانا، شاعر بزرگ ایرانی، هواداران زیادی در جهان دارد و هر ساله نزدیک به یک میلیون نفر را به قونیه می کشاند. جشن درویش های چرخان در شب اُروس بیش از 750 سال است که هر ساله برگزار می گردد. موسیقی و پایکوبی سماع مولانا، تم اصلی این جشن است. درویش ها دایره وار با رداهای سفید، ساعت ها سماع می پایکوبیند و سالگرد یگانگی مولانا با معبودش را جشن می گیرند. طبعا برای ما ایرانی ها، تماشا این مراسم یکی از بایدهای سفر پاییزی است که هر سال بین 10 تا 17 دسامبر برگزار می گردد. البته قونیه هشت ساعتی با استانبول فاصله دارد اما طی کردن این فاصله به تماشا همچین فستیوالی می ارزد

جشنواره دوسالانه استانبول

بنیاد فرهنگ و هنر استانبول ، از سال 1987 تا امروز، هر دو سال یک بار، جشنواره ای از هنر مدرن را در مرکز فرهنگی اروپا برگزار می نماید. هدف دوسالانه استانبول، ساخت فضایی مناسب برای هنرمندانی با فرهنگ های مختلف است تا با مخاطبان آثار خود ملاقات نمایند. به هر حال این جشنواره هم در این شهر سر و صداهایی به پا می نماید؛ نمایشگاه آثار هنری معاصر که خیلی هم، کم از بینال ونیز ندارد. خیلی ها که پیروز به تماشا بینال ونیز نشده اند، بینال را در استانبول تجربه می نمایند؛ هم هوا خوب است، هم اتفاق های خوب در شهر در جریان است. هر دو سال این بینال، با یک تم جالب برگزار می گردد. این بینال از اواسط سپتامبر آغاز می گردد و تا اواسط نوامبر ادامه دارد؛ اگر دنبال بهانه ای برای سفر هستیید، این روزها وقت خوبی است؛ هم بینال را ببینید، هم کلی خوش بگذرانید.

منبع: تاپ تراول

به "آشنایی با زمان برگزاری انواع جشنواره ها و فستیوال ها در استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با زمان برگزاری انواع جشنواره ها و فستیوال ها در استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید