آیا نظرسنجی های آمریکا به معنی پیروزی قطعی بایدن در انتخابات است؟

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، نتایج بیشتر نظرسنجی ها در آمریکا به نفع جو بایدن است، اما تحلیل این نظرسنجی ها نیازمند در نظر دریافت نکات پیچیده و ظریفی است.

آیا نظرسنجی های آمریکا به معنی پیروزی قطعی بایدن در انتخابات است؟

گروه بین الملل وبلاگ دانلود شریف رأی دهندگان آمریکایی روز سوم نوامبر معین خواهند کرد که آیا دونالد ترامپ چهار سال دیگر هم در کاخ سفید خواهد ماند یا نه.رقیب رئیس جمهوری جمهوری خواه در این انتخابات جو بایدن، از حزب دموکرات، است که از دهه 1970 میلادی در سیاست این کشور حضور داشته است و بیشتر به عنوان معاون باراک اوباما شناخته می شود.

با نزدیک شدن به روز انتخابات، نتایج نظرسنجی های مختلفی تقریباً به صورت هرروزه در رسانه ها منتشر می شود، این نظرسنجی ها، چنانچه با روش های صحیح نمونه گیری اجرا شده باشند، علاوه بر آنکه نیمرخی از نظرات عمومیت جامعه به دست می دهند، می توانند بر این نظرات اثرگذار نیز باشند.

در بیشتر نظرسنجی هایی که تا به حال منتشر شده اند جو بایدن با دست کم 6 درصد رأی از دونالد ترامپ پیشی گرفته است، به عنوان مثال، نظرسنجی هایی که همین دیروز مؤسسه افکارسنجی هاروارد هریس منتشر کرده است میزان اقبال از جو بایدن را 53 درصد و میزان اقبال از ترامپ را 47 درصد نشان می دهد.

در نظرسنجی های دیگری که هرروزه منتشر می شود نیز فرایند مشابهی دیده می شود تا برای عده زیادی این شبهه ایجاد شود که پیروزی جو بایدن در انتخابات امری مسلم و بدیهی خواهد بود، با این حال، یادآوری اینکه در انتخابات سال 2016 هم بیشتر نظرسنجی ها پیروزی هیلاری کلینتون را پیش بینی می کردند این نکته را به ذهن متبادر می کند که هر گونه حدس درباره پیروز این رقابت بر اساس نتایج خام نظرسنجی ها لزوماً به نتیجه گیری صحیح منجر نخواهد شد.

مشکل نظرسنجی ها در پیش بینی رأی گیری غیرمستقیم

نکته مهمی که هنگام اظهارنظر درباره نقش پیش بین نظرسنجی ها باید در نظر گرفت این است که این نظرسنجی ها در بهترین حالت، می توانند فرایند حمایت عمومی از یک نامزد انتخاباتی یا میزان رأی آوری او در یک انتخابات مستقیم را پیش بینی کنند، در حالی که رأی گیری انتخاباتی در آمریکا غیرمستقیم است و کسب بیشترین آرا ضامن پیروزی فرد نیست؛ مثلاً در همان انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، هیلاری کلینتون 3 میلیون رأی بیشتر از ترامپ کسب کرد اما در نهایت این ترامپ بود که به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور وارد کاخ سفید شد.

نظام رأی گیری غیرمستقیم به این صورت است که مردم پای صندوق های رأی می فرایند و به نامزد مورد نظر خود رأی می دهند، اما این رأی مردم، رئیس جمهوری را معین نمی کند، بلکه حزب نامزد پیروز در هر ایالت، به تعداد سهمیه آرای الکترال باتوجه به جمعیت آن ایالت، افرادی را جهت انتخاب رئیس جمهوری معرفی می کند، در نتیجه، تمام آرای مردم به نامزدهای غیرپیروز فارغ از میزان آن به حساب نامزد پیروز ریخته می شود.

برای انتخاب رئیس جمهور، هر ایالت بر اساس تعداد آرای آن ایالت در مجلس کنندگان و تعداد آرای هر ایالت در مجلس سنا ارزش گذاری می شود،

به عنوان مثال ایالت کالیفرنیا با تقریباً 38 میلیون نفر جمعیت دارای 53 کننده در مجلس کنندگان آمریکا است و ایالت فلوریدا با 19 میلیون نفر جمعیت، دارای 27 کننده در مجلس کنندگان است و البته هر دو ایالت، 2 کننده در مجلس سنا دارند، به این ترتیب آرای الکترال کالیفرنیا برابر با 55 و آرای الکترال فلوریدا برابر با 29 رأی است. ایالت هایی هم که جمعیت آنها خیلی کم است، حداقل 1 کننده در مجلس کنندگان و (البته 2 کننده در مجلس سنا) دارند، به عنوان مثال ایالت مونتانا با تقریباً 1میلیون جمعیت، تنها 1 کننده در مجلس کنندگان دارد.

تعداد کنندگان هر ایالت در مجلس کنندگان به اضافه تعداد کنندگان هر ایالت در مجلس سنا، بیانگر ارزش آن ایالت برای معین رئیس جمهور است که به آن آرای الکترال گفته می شود، بر این اساس کل آرای الکترال در آمریکا 538 عدد است (برای انتخابات سال 2012 میلادی) و اگر کسی بتواند 270 رأی الکترال به دست بیاورد، رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.

این نظام انتخاباتی موجب می شود که نامزدها برای کسب رأی در هر ایالت برنامه ریزی های جداگانه ای داشته باشند.

ایالت های چرخشی؛ معین کننده های اصلی انتخابات

ایالت های آمریکا از لحاظ چگونگی رأی دادن به نامزدهای حزب دموکرات و جمهوری خواه به سه دسته تقسیم می شوند: ایالت های قرمز (جمهوری خواه)، ایالت های آبی (دموکرات) و ایالت های چرخشی. به ایالتی قرمز اطلاق می شود که همواره به حزب جمهوری خواه رأی دهد و ایالتی آبی اطلاق می شود که همواره به حزب دموکرات رأی دهد، در مقابل هم به ایالتی چرخشی یا ایالت بنفش اطلاق می شود که گاهی به نفع حزب دموکرات و گاهی به نفع حزب جمهوری خواه رأی می دهد.

بر این اساس معین است که ایالت های قرمز یا آبی که پیش بینی نتیجه آنها از قبل اندکی معین تر است از اهمیت کمتری در پیش بینی نتیجه انتخابات برخوردارند، البته این به معنای آن نیست که نتیجه انتخابات در این ایالت ها را بتوان از پیش معین شده فرض کرد، زیرا مثلاً در انتخابات سال 2016 ترامپ توانست دیوار آبی در چهار ایالت پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین و مین را بشکند (رأی سنتی این ایالت ها دست کم از سال 1992 نامزدهای دموکرات بود.)، با این حال، باز هم شرایط هر یک از نامزدها در ایالت های چرخشی که نتیجه 156 رأی الکترال در آنها معین می شود شاخص مهم تری برای پیش بینی محسوب می شود.

با وجود آنکه ترامپ در نظرسنجی های کلی به طور میانگین بین 6 تا 8 درصد از جو بایدن عقب تر است در ایالت های چرخشی رقابت بسیار نزدیکی با رقیبش دارد، به عنوان مثال، در ایالت فلوریدا که با 29 رأی در مجمع گزینندگان جزو ایالت های بسیار مهم در انتخابات است ترامپ در نظرسنجی جدید مؤسسه Trafalgar با 3 درصد از بایدن پیشتاز است؛ در چهار نظرسنجی دیگر در این ایالت که مربوط به هفته های پیش هستند بایدن با میانگین اختلاف حدود 3 درصد از ترامپ پیش افتاده که بسیار پایین تر از متوسط اختلاف 8درصدی در کل نظرسنجی ها است.

از طرف دیگر یک مسئله دیگر در نظرسنجی های انتخاباتی آمریکا این است که ترامپ نوعاً طرفداران خاموش تری دارد که کمتر در نظرسنجی ها بازتاب داده می شوند. بخشی از این قضیه به انگیزه رسانه ها مرتبط است، مثلاً خود ترامپ، در اظهارنظری که چندان هم نادرست به نظر نمی رسد، به تلاش رسانه ها برای سوق دادن نظرسنجی ها به سمت و سوی مخالف با او اشاره کرده است. اما بخش دیگری از مسئله مربوط به عوامل مختلف دیگری است که موجب می شود طرفداران ترامپ کمتر در نظرسنجی ها گنجانده شوند.

به همین دلیل، شبکه خبری فاکس نیوز اخیراً گزارش داده است ترامپ در زمان حاضر در نظرسنجی ها در برابر بایدن نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 2016 شرایط بهتری دارد، به عنوان مثال، در نظرسنجی مؤسسه RCP در سال 2016، هیلاری کلینتون اوایل ماه سپتامبر در ایالت چرخشی ویسکانسین بیش از 10 درصد از ترامپ پیش افتاده بود در حالی که نتایج ثبت شده در مؤسسه RCP نشان می دهد در همین ایالت بایدن تنها 3.5 درصد از ترامپ پیشی گرفته است. در ایالت میشیگان کلینتون 9 درصد با ترامپ اختلاف داشت در حالی که بایدن به طور متوسط 2.6 از ترامپ جلو افتاده است. در ایالت پنسیلوانیا بایدن 5.8 درصد از ترامپ جلو است در حالی که اختلاف کلینتون با ترامپ در این ایالت 9.2 درصد بود.

هیچ کدام از این گزاره ها به معنی این نیست که بایدن حتماً بازنده انتخابات خواهد بود اما از آن ها می توان این طور نتیجه گرفت که تحلیل نظرسنجی های انتخاباتی در آمریکا با پیچیدگی ها و ظرافت های بسیار بیشتری همراه است.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "آیا نظرسنجی های آمریکا به معنی پیروزی قطعی بایدن در انتخابات است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا نظرسنجی های آمریکا به معنی پیروزی قطعی بایدن در انتخابات است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید