آیا نینتندو سوییچ در سال 1401 ارزش خرید دارد؟

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، نینتندو سوییچ (Nintendo Switch) یکی از پیروز ترین کنسول های نسل 8 بود. این دستگاه همچنان نیز با قدرت به فروش خود ادامه داده و نینتندو نیز قصد توقف پشتیبانی از آن را ندارد. در حال حاضر عناوین بسیار زیادی برای سوییچ وجود داشته ولی اکثراً انحصاری نینتندو هستند. در اصل عناوین نینتندو به گونه ای ساخته می شوند که به طور کامل با سوییچ سازگار باشند. این درحال است که شرکت های دیگر کمتر به این فکر بوده و به همین دلیل است ما رفته رفته شاهد عرضه عناوین متفرقه کمتر برای این کنسول دوست داشتنی هستیم.

آیا نینتندو سوییچ در سال 1401 ارزش خرید دارد؟

حال بحث اصلی اینجاست. آیا نینتندو سوییچ در سال 1401 ارزش خرید دارد؟ با توجه به اینکه کنسول استیم دک (Steam Deck) نیز به زودی در بازار موجود خواهد شد، آیا همچنان نینتندو می تواند به رقابت ادامه دهد؟ حال بگذارید اول کنسول نینتندو سوییچ را به شما به طور کامل معرفی کنیم.

معرفی نینتندو سوییچ

نینتندو در سال 2017 کنسول سوییچ را در بیشتر منطقه ها جهان عرضه کرد. این کنسول یکی از جالب ترین ایده ها را در زمان خود داشت. در اصل سوییچ ترکیبی از یک کنسول دستی و خانگی است. شما می توانید جوی کان (Joycon) را از کنار آن جدا نموده و به یک جایگاه کنترلر مانند متصل می کنید. از طرفی خود کنسول نیز که حال شبیه به یک تبلت شده، در یک جایگاه دیگر قرار گرفته و به تلویزیون شما متصل خواهد شد.

کنسول سوییچ دارای پردازنده Nvidia Tegra X1 است. این کنسول دارای 4 گیگابایت رَم (RAM) بوده و از لحاظ قدرت چندان قوی نیست. به این معنا که حتی در زمان عرضه، از بسیاری از تلفن های همراه در همان سال ضعیف تر بود. نکته اینجاست که با وجود سخت افزار نه چندان قوی، سیستم عامل سوییچ آنقدر ساده و بهینه است که اصلاً فشار چندانی به آن نمی آورد. همینطور اینکه نینتندو توانسته با پشتیبانی بسیار خوب از دستگاهش، اثبات کند که برای تداوم زندگی یک محصول احتیاجی به سخت افزار چندان قوی نیست. تنها باید شرکت سازنده بخواهد که از آن پشتیبانی کند.

صفحه نینتندو سوییچ دارای رزولوشن 720p بوده و از تکنولوژی LCD بهره می برد. البته چندی پیش نسخه اولد آن نیز عرضه شد که یک به روزرسانی خوب برای این کنسول محسوب می شد. بدنه سوییچ نیز به طو کامل از پلاستیک طراحی شده و کیفیت نسبتاً خوبی دارد. از لحاظ قیمتی نیز این کنسول حدوداً 11 میلیون تومان است. به نوعی از لحاظ قیمتی اطراف کنسول ایکس باکس سری اس (Xbox Series S) است.

در اصل نینتندو چندان در قید و بند قدرت و گرافیک بالا نیست. این شرکت بیشتر به عناوین انحصاری خود پرداخته و آن ها را برای کنسول خود بهینه می نماید. نه برعکس. کاری که باعث می شوند سوییچ در این مدت از لحاظ کیفیت افتی نداشته باشد و با قدرت به پیشروی ادامه دهد. نکته اینجاست که جامعه هدف نینتندو با شرکت های دیگر فرق دارد. این شرکت هدفش رضایت هواداران خود است و به خوبی از پس آن بر آمده است. این در حالی است که شرکت های دیگر امکان دارد روی این کنسول عناوین خود را عرضه ننمایند. با اینحال سوییچ همچنان به فروش خود ادامه می دهد. دلیل اصلی آن نیز هواداران است.

رقیب اصلی سوییچ، استیم دک

در حال حاضر تنها رقیب اصلی سوییچ را می توان کنسول استیم دک، ساخته شرکت ولو (Valve)، دانست. استیم دک از لحاظ قدرتی به شدت قوی تر سوییچ بوده و به طور کلی به دلیل سخت افزار نوتر توانایی بیشتری دارد. از لحاظ قیمتی این دو نزدیک به هم بوده و به همین خاطر است که افراد باید میان این دو انتخاب نمایند.

استیم دک از پردازنده مخصوصی ساخته شرکت AMD استفاده می نماید. نکته مهم در این پردازنده وجود بخش گرافیکی RDNA 2 است. این پردازنده گرافیکی در کنسول های نسل 9 نیز استفاده شده و قدرت بسیار زیادی دارد. همین باعث شده که استیم دک توانایی عناوین بزرگ مثل سایبرپانک را داشته باشد. آن هم روی یک کنسول دستی!

استیم دک دارای یک سیستم باز است. به این معنا که سیستم عامل این دستگاه برمبنای لینوکس بوده و به همین خاطر شما به راحتی می توانید هرکاری با آن انجام دهید. این در صورتی است که سیستم سوییچ بسیار بسته بوده و آزادی عمل چندانی به کاربر نمی دهد. همین آزادی عمل باعث خواهد شد تا استیم در مخصوصاً در ایران و با وجود بازی های هکی هواداران بسیاری داشته باشد.

حال با وجود استیم دک چرا فردی باید کنسول سوییچ را خریداری کند؟

در خصوص این موضوع باید مفصل صحبت کنیم. اول از همه هنوز کنسول استیم دک وارد ایران نشده و معلوم نیست چه قیمتی خواهد داشت. به همین خاطر امکان دارد که ابتدای عرضه و حتی تا پایانی سال 1401 همچنان قیمت سوییچ بهتر باشد. پس نکته اول برای انتخاب سوییچ قیمت آن است.

بحث دومی که باید مطرح گردد، جامعه مخاطب نینتندو است. به طور کلی نینتندو شرکتی نیست که به فرایند بازار اهمیت دهد. به همین خاطر اصلاً به سبک موارد دیگر عمل ننموده و در جهت خود حرکت می نماید. حال این موضوع به چه معنا است؟ به این معنی که شاید سخت افزار سوییچ چندان قوی نباشد اما یکی از پیروز ترین کنسول های تاریخ است. آیا به خاطر گرافیک آن است؟ خیر. بلکه به دلیل هواداران و بازی های به شدت نوآورانه سوییچ است.

عناوین کنسول سوییچ دارای گرافیک چندان بالایی نیستند. با اینحال زمانی که شما به امتیازها توجه کنید عناوین بسیاری با امتیاز بالای 90 دارد. این عناوین تجربه بسیار خاصی را در اختیار کاربر قرار داده و به همین خاطر سوییچ را از هر دستگاه دیگری در بازار متمایز می نماید. درست است شما با استیم دک می توانید عناوین تریپل اِی (Triple A) بسیار زیاد و متنوعی را تجربه کنید. نکته اینجاست که هدف نینتندو اصلاً شرکت های دیگر نیستند! بلکه این شرکت در کوشش است تا شما عناوین انحصاری سوییچ را بخرید.

به همین خاطر افرادی که کنسول سوییچ را خریداری می نمایند برای قدرت آن را خریداری نمی نمایند. بلکه برای عناوین خاص مثل افسانه زلدا (Legend of Zelda)، سوپر ماریو آدیسی (Super Mario Odyssey) و حتی انیمال کراسینگ (Animal Crossing) آن را می خرند. به دلیل اینکه این عناوین به شدت با موارد دیگر متفاوت بوده و اصلاً مشابهی در کنسول های دیگر ندارند. آزادی عمل بسیار زیادی که در اختیار شما قرار گرفته به همراه طراحی به شدت زیبا و خاص باعث می شوند که سوییچ به طور کامل در جهتی متفاوت حرکت کند.

حرکت نینتندو مشابه یک مسابقه اتومبیل رانی است. به گونه که این مسابقه دارای دو جهت است. در یک جهت سونی، مایکروسافت، ولو و شرکت های دیگر قرار داشته و در جهت دیگر نینتندو تنها وجود دارد. با وجود اینکه همه این شرکت ها به یک سمت حرکت می نمایند اما جهت نینتندو کاملاً جداست. به همین خاطر رقیب خاصی ندارد. در این میان مواردی مثل مورتال کمبت یا بازی های دیگر هستند که برای سوییچ عرضه می شوند. اگر این عناوین را با نسخه حتی نسل 8 مقایسه کنید، متوجه ضعف سخت افزاری سوییچ خواهید شد. به همین خاطر اگر هدف از خرید سوییچ برای شما، عناوین معروف و بزرگ هستند، باید بیشتر روی آن فکر کنید.

گیمینگ ابری نینتندو (Nintendos Cloud Gaming)، وضع را برای عناوین تریپل اِی بهتر نموده؟

چندی پیش نینتندو سیستم گیمینگ ابری خود را معرفی کرد. با استفاده از این سیستم دیگر احتیاجی نیست که کنسول توانایی اجرای عناوین مختلف را داشته باشد. به دلیل اینکه این بازی از یک سرور استریم شده و روی کنسول شما نشان داده می گردد. دقیقاً مشابه همین مورد در ایکس باکس با XCloud و گوگل استیدیا (Stadia) وجود دارند.

بعضی بر این باور هستند که سیستم استریم بازی ها آینده گیمینگ است. این موضوع تا حدی صدق می نماید. در حال حاضر این سیستم مشکل بسیاری داشته و چندان دیدگاه خوبی در عموم ایجاد ننموده است. برای مثال XCloud با اینترنت بسیار خوب آمریکا نیز چندان روان اجرا نشده و تجربه خوبی را در اختیار کاربران قرار نداده است. شرایط نینتندو نیز به همین شکل است. به این معنا که سیستم یک راه چاره خوب برای اجرای عناوین سنگین است. با اینحال راه بسیاری در پیش دارد و با توجه به اینترنت داخل ایران نمی توان حساب چندانی روی آن باز کرد.

پس اگر در این فکر هستید که با استفاده از گیمینگ ابری نینتندو عناوین تریپل ای را تجربه کنید، باید صبر کنید. این سیستم هنوز احتیاج به بلوغ زیادی دارد اما اینکه وجود دارد خودش نشان گر آینده خوبی برای سوییچ است.

سوییچ تا چند سال دیگر زنده است؟

نینتندو پشتیبانی بسیار خوبی از کنسول های خود می نماید. سوییچ نیز از این قاعده مستثنی نیست. اینکه این سیستم با وجود این پردازنده و قدرت تا الان ادامه داده است، خودش بسیار ستودنی است. حال نینتندو چندی پیش نسخه نوی از سوییچ به نام سوییچ اولد (Nintendo Switch OLED) را معرفی کرد. سوییچ نو تکنولوژی نوی در صفحه نمایش خود داشته و چند بهبود دیگر در زمینه بدنه و موارد دیگر دارد. با اینحال از لحاظ پردازنده و قدرت هیچ تفاوتی با سوییچ اصلی ندارد.

با توجه به اینکه نینتندو سوییچ نو را معرفی نموده، به طور کلی این کنسول حدود 5 سال دیگر عمر خواهد نمود. اخبار منتشر شده نیز حاکی بر این مورد هستند. این ماجرا هم کاملاً منطقی است. شرکت های بازی سازی همکار نینتندو با سخت افزار و روش کار این شرکت سازگار هستند. به همین خاطر عناوین مورد احتیاج را برای آن عرضه خواهند کرد. از طرفی با معرفی گیمینگ ابری نینتندو، شرکت های دیگر نیز احتیاجی به سازگار کردن عناوین خود برای سوییچ ندارند. پس هیچ عجله ای برای عرضه کنسول نو وجود ندارد.

از طرفی با توجه به موضوعاتی که مطرح شد، سوییچ فروش خود را خواهد داشت. حال می خواهد استیم دک میلیاردی فروش کند یا 10 عدد. به همین خاطر نینتندو اصلاً به فکر عرضه سوییچ 2 یا سوییچ پرو، مکس، الترا و موارد دیگر نیست.

نینتندو سوییچ، بخریم یا نخریم

کل این متن در خصوص این بود که آیا نینتندو سوییچ ارزش خرید دارد یا نه. پاسخ هم کمی عجیب است. هم بله و هم خیر. همانطور که پیشتر شرح دادیم، نینتندو سوییچ جامعه خاصی را مورد هدف قرار می دهد. البته این جامعه اصلاً کوچک نیست اما همگی هوادار نینتندو و عناوین انحصاری آن هستند.

پس اگر جزء این دسته از افراد هستید، یعنی به عناوینی مثل ماریو، زلدا، بایونتا (Bayonetta) و حتی انیمال کراسینگ علاقه دارید، این کنسول برای شماست. از طرفی اگر در پی عناوین معروف که انحصاری نینتندو نیستند، مثل ندای وظیفه (Call of Duty)، بتلفیلد (Battlefield) و عناوین دیگر علاقه مند هستید، استیم دک یک انتخاب بهتر و به صرفه تر است.

با اینحال سوییچ برای هواداران نینتندو تنها و برترین دستگاه موجود است. این دستگاه نه تنها تجربه بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار می دهد، بلکه با توجه به دو حالته بودن خود، کارایی بسیار بالایی هم دارد.

در پایان باید بگوییم که نسخه مقرون به صرفه تر کنسول سوییچ به نام نینتندو سوییچ لایت (Nintendo Switch Lite) نیز وجود دارد که توانایی اتصال به تلویزیون را ندارد. با اینحال تمام ویژگی های دیگر سوییچ عادی را داشته و قیمت نسبتاً خوبی هم دارد. این گزینه برای افرادی که دوست دارند عناوین نینتندو را تجربه نمایند اما از هواداران پر و پا قرص آن نیستند، بسیار مناسب است.

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا نینتندو سوییچ در سال 1401 ارزش خرید دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا نینتندو سوییچ در سال 1401 ارزش خرید دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید