جایزه آکوتاگاوا ژاپن به نویسنده دارای معلولیت و کتابی با همین مضمون رسید

به گزارش وبلاگ دانلود شریف به نقل از روزنامه آساهی ژاپن، جایزه آکوتاگاوا که به یک اثر ادبی ناب از یک نویسنده نو تعلق می گیرد، برای رمان گوژپشت به ایچیکاوا اهدا شد.

جایزه آکوتاگاوا ژاپن به نویسنده دارای معلولیت و کتابی با همین مضمون رسید

ایچیکاوا در کودکی به میوپاتی مادرزادی- بیماری صعب العلاجی که با ضعف عضلانی معین می گردد- مبتلا شد. او در راه رفتن مشکل دارد و از 14 سالگی از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده نموده است. این نویسنده 43 ساله در مراسمی که برای اعلام برنده این جایزه برگزار شده بود، در حالی که از انگشت شست خود برای تنظیم استوما- سوراخی در نای که برای یاری به تنفس او ایجاد شده بود- سخنرانی کرد.

قهرمان رمان ایچیکاوا زنی است مانند خودش که در یک خانه اشتراکی زندگی و از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می نماید. کمر این زن خمیده است و خود را به عنوان یک هیولای گوژپشت به سخره می گیرد. این رمان با طنز و کنایه، زندگی قهرمان داستان را با دشواری های فراوانش به تصویر می کشد و دلخوری های او را از افراد سالم روایت می نماید.

ایچیکاوا یک کتابخوان حرفه ای است. او می گوید از آنجا که همواره بیشتر وقت خود را در خانه می گذرانده، همواره کتابخوان بزرگی بوده است.

هانچیباکو نخستین اثر ایچیکاوا در ادبیات ناب است. این داستان در شماره ماه مه مجله ادبی بونگاکوکای منتشر شد و جایزه نویسنده نوظهور این نشریه را دریافت کرد.

مارس سال جاری، او در یک دوره آنلاین با عنوان شیوه بازنمایی افراد دارای معلولیت در ادبیات در دانشگاه واسدا شرکت کرد. وی گفت: نمونه ها آنقدر کم بودند که تصمیم گرفتم خودم به آنها اضافه کنم.

ایچیکاوا در اظهارنظرهای خود در مراسم دریافت جایزه از مردم خواست تا به این فکر نمایند که چرا تا کنون هیچ فرد معلولی جزو دریافت نمایندگان جایزه آکوتاگاوا نبوده است. وی اضافه نمود: این رمان را با این ایده نوشتم که اندک بودن نویسندگان معلول، یک مسئله است. من می خواهم همه به این فکر نمایند که چرا اولین برنده دارای معلولیت تا سال 2023 ظاهر نشد.

در این مراسم بعلاوه انجمن ترویج ادبیات ژاپنی، جایزه نائوکی را که به اثری از ادبیات عامه پسند از یک نویسنده نوظهور اهدا می گردد، به ریوسوکه کاکینه، 57 ساله، برای رمان گوکوراکو سیتایشوگون و سایاکو ناگای، 46 ساله، برای آدائوچی کوبیکو اهدا کرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "جایزه آکوتاگاوا ژاپن به نویسنده دارای معلولیت و کتابی با همین مضمون رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایزه آکوتاگاوا ژاپن به نویسنده دارای معلولیت و کتابی با همین مضمون رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید