خوش چشم: آمریکا استراتژی چماق و هویج را ناشیانه اجرا کرد ، ترامپ راهبرد واحدی در قبال ایران ندارد

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: ترامپ برای اینکه در حوزه سیاست خارجی و در مقابل رقبا و دشمنان آمریکا دست خالی است سعی می نماید از حربه های تبلیغاتی حداکثر استفاده را ببرد، لذا سعی می نماید طوری نمایش دهد که این سیاست ها شکست نخورده است.

خوش چشم: آمریکا استراتژی چماق و هویج را ناشیانه اجرا کرد ، ترامپ راهبرد واحدی در قبال ایران ندارد

سیدمصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین الملل در تبادل نظر با خبرنگار سیاسی وبلاگ دانلود شریف، درباره طرح ترامپ برای تحریم کل نظام مالی ایران با موضوع 14 بانک جمهوری اسلامی که تا به حال مشمول محدودیت های آمریکا نبودند، گفت: این اتفاق در میدان عمل تاثیر چندانی نخواهد داشت، چون تقریبا در تمام حوزه های مالی چه بخش های خصوصی و چه بخش های دولتی بازیگران مالی حقیقی و حقوقی تحریم هستند و اساسا حوزه مشخصی برای تحریم جدید وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نظام بانکی جمهوری اسلامی به بهانه های مختلف تحریم شده است و آمریکا تمام کوشش خود را نموده است که تعاملات بانکی ایران با سایر کشور ها را به حداقل برساند، گفت: بر این اساس اقدام جدید ترامپ مشکل تازه ای نیست، چون آمریکا هر آنچه می توانسته از پیش انجام داده و امروز هم دست به اقداماتی می زند که جنبه تبلیغاتی دارد.

خوش چشم ادامه داد: هر چند، چند شعبه بانکی ایران باقی مانده که هنوز تحریم نشده و آمریکا به دنبال این است که آن ها را هم تحریم کند، اما ارتباطات مالی و بانکی ما تا به امروز با وجود شرایط تحریم بوده است و ایران به وسیله دور زدن تحریم ها در حال مبادلات بانکی و مالی بوده با این حساب به نظر نمی رسد تحریم این چند شعبه بانکی ایرانی تاثیر چندانی در فرایند مسائل مالی ایران داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل توضیح داد: گذشته از همه این ها کارزار فشار مالی ترامپ علیه ایران در اردیبهشت ماه به انتهای زمانی که می توانست بیشترین فشار را علیه ما وارد کند، رسید و از آن تاریخ به بعد شاهد کم اثرتر شدن تحریم ها هستیم.

ترامپ به دنبال القای عدم شکست سیاست های ضد ایرانی است

وی اضافه نمود: معضلات موجود از اردیبهشت ماه در حوزه های مختلف کشور بیشتر شد، اما ایجاد این مسائل به دلیل شیوع کرونا و مسائل دیگر هم بود. آنچه مسلم است ترامپ برای اینکه در حوزه سیاست خارجی و در مقابل رقبا و دشمنان آمریکا دست خالی است سعی می نماید از حربه های تبلیغاتی حداکثر استفاده را ببرد به ویژه اینکه در حوزه چین، ایران و روسیه هیچ پیروزی از سیاست های کم اعتبار او به دست نیامده؛ لذا سعی می نماید طوری نمایش دهد که این سیاست ها شکست نخورده و تقابل من با ایران و سایر کشور ها به خاتمه نرسیده است.

خوش چشم توضیح داد: با این حساب ترامپ اگر مجددا انتخاب گردد عنوان می نماید که سیاست های او ادامه دارد و نتیجه خواهد داد براساس این راهبرد رئیس جمهور آمریکا به شدت به دنبال مخفی کردن عدم نتیجه بخشی استراتژی فشار حداکثری در قبال ایران است تا بعدا اگر احتیاج به تغییر سیاستی بود بعد از برگزاری انتخابات انجام گردد تا به این ترتیب ترامپ مدعی گردد که هنوز به خاتمه کار در قبال ایران نرسیده است.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید نمود: بر این اساس تحریم های جدید ترامپ در حوزه بانکی برای نشان دادن این است که آمریکا به آخر خط نرسیده و هنوز در صندوقچه فشاری برای اعمال به ایران وجود دارد. در حالی که چنین چیزی واقعیت ندارد و اگر وجود داشت وی این اقدامات را ماه ها پیش از انتخابات آمریکا و در همان اردیبهشت عملیاتی می کرد.

تعویض هوک به معنی خاتمه ابزار سیاست های حداکثری ترامپ علیه ایران است

وی شاهد این مدعا را تعویض آقای هوک در سیاست خارجی آمریکا دانست و اظهار داشت: تعویض هوک حکایت از به بن بست رسیدن سیاست حداکثری ترامپ در قبال ایران دارد و رئیس جمهور آمریکا از آوردن نفر جدید در امور مربوط به ایران به دنبال آن است که نشان دهد راه چاره ها و افکار جدیدی در راستای فشار حداکثری از فرد جدیدی دریافت خواهد نمود در حالی که آبرامز (جانشین هوک) قابل مقایسه با هوک به لحاظ آشنایی با حوزه های تحریمی ایران نیست و از این حیث در سطح بسیار پایین تری در قبال هوک قرار گرفته است و بعید به نظر می رسد که بتواند راه چاره خاصی در قبال استراتژی فشار حداکثری ترامپ علیه ایران ارائه دهد.

خوش چشم در پاسخ به این سوال که اساسا به نظر می رسد ترامپ راهبرد واحدی در قبال ایران ندارد، گاهی می گوید در صورت مذاکره همه تحریم ها را به صورت یک جا لغو خواهد نمود و گاهی حرف از کارزار فشار حداکثری می زند و از این سیاست به دنبال چه هدفی است؟ گفت: این فرایند در حقیقت همان سیاستی است که اوباما نیز آن را دنبال می کرد سیاستی موسوم به چماق و هویج که در راستای این سیاست شما فشار حداکثری به یک کشور وارد می کنید و در مقابل چراغ سبز برای مذاکره به آن نشان می دهید و این باعث خواهد شد که کشور مقابل بر اثر فشار های حداکثری به سمت مذاکره تمایل پیدا کند.

ایران بعد از مذاکره با اوباما قواعد بازی را به خوبی یاد گرفت

این کارشناس مسائل بین الملل در خاتمه توضیح داد: البته ترامپ استراتژی چماق و هویج را با بی خردی و بسیار ناشیانه اجرا کرد . گذشته از این اقدامات لازم را در جای مناسب انجام نداد و تقاضا های او حداکثری بود. مهم تر از همه این ها جمهوری اسلامی نیز بعد از یک دور بازی مذاکره با اوباما قواعد این بازی را به خوبی فراگرفت و لذا دست ترامپ در این عرصه و اجرای سیاست چماق و هویج خالی مانده است و آنچه امروز انجام می دهد این است که بتواند دستاوردی ولو در حد یک عکس، یک ملاقات یا حتی یک تماس تلفنی در قبال ایران برای خود مهیا کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "خوش چشم: آمریکا استراتژی چماق و هویج را ناشیانه اجرا کرد ، ترامپ راهبرد واحدی در قبال ایران ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوش چشم: آمریکا استراتژی چماق و هویج را ناشیانه اجرا کرد ، ترامپ راهبرد واحدی در قبال ایران ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید