رفتار نژادپرستانه،غیرانسانی و خارج از عرف بحرین با اتباع خود

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، خبرنگاران - گروه بین الملل: بیش از 1200 زائر بحرینی که پیشتر به ایران سفر نموده بودند به دلیل سیاست های نژادپرستانه دولت آل خلیفه، سرگردان به حال خود رها شده اند. با آنکه دولت ایران تمامی همکاری های لازم را برای تسهیل بازگشت این افراد به کشورشان انجام داده و از سوی دیگر تسهیلات مناسبی را نیز فراهم نموده است تا شرایط بازگشت آنان فراهم گردد، اما هیچ گونه همکاری از سوی دولت بحرین دیده نمی گردد.

رفتار نژادپرستانه،غیرانسانی و خارج از عرف بحرین با اتباع خود

این در حالی است که جمعیت مقیم در بحرین حدود یک میلیون و 200 هزار نفر است که البته تعداد شهروندان بحرینی به 600 هزار نفر می رسد. بنابراین آمار 1200 نفر، درصد بالایی از جمعیت یک کشور است که متعمدانه از بازگشت آنان جلوگیری می گردد. این نوع از رفتار سیاسی آل خلیفه در هیچ ادبیات سیاسی پذیرفته نیست. حتی کشورهایی مانند امارات و کویت به محض اطلاع از این ویروس تسهیلات مهمی را برای بازگشت شهروندان خود از ایران ارائه دادند.

تحلیلگران منطقه این نوع رفتار حاکمان بحرین را نوعی جدید از نژادپرستی می دانند. این پرسش در افکار عمومی دنیا عرب مطرح می گردد که اساساً چگونه ممکن است یک دولت در حق اتباع خود چنین سیاست ظالمانه ای را در پیش بگیرد.؟

این در حالی است که تا کنون 5 تن از این زائران بحرینی البته به دلایلی غیر از ویروس کرونا درگذشته اند. نسبت زیادی از این زائران را طیف سالخورده تشکیل می دهد. زنان باردار هم در این میان وجود دارند.

شیخ محمد خجسته عضو هیئت مرکزی شورای علمای بحرین در مصاحبه با وبلاگ دانلود شریف با اشاره به شرایط تأسف بار شهروندان بحرینی که در ایران بسر می برند، نظام آل خلیفه را مسئول این شرایط دانست که متعمدانه سیاست ممانعت ازبازگشت شهروندان بحرینی را دنبال می نماید.

وی در ابتدا با اشاره به شرایط این زائران، تعداد و نیز شرایط کنونی آنان گفت: حدود 1200 شهروند بحرینی تا اکنون در ایران سرگردان هستند که بیشتر آنان در مشهد و در هتل های این شهر بسر می برند. او این مطلب را هم گفت که این زائران با کاروان های زیارتی حدود یک ماه پیش به ایران آمدند.

این فعال بحرینی تاکید نمود: در میان این افراد، سالخوردگان و زنان باردار ی نیز وجود دارد که شرایط برای آنها سخت شده است.

شیخ محمد خجسته با اشاره به شرایط بعضی از این زائران گفت: بعضی از زائران بحرینی بیماری های مزمنی دارند که شرایط را برای آنان سخت تر می نماید و وجود بیماری های زمینه ای نیز استرس و فشار را افزایش داده است چرا که فشارروانی و بیماری های زمینه ای امکان ابتلاء به کرونا را افزایش می دهد.

وی با اشاره به مسائل درمانی بعضی از زائران بحرینی که دچار بیماری هستند گفت: بعضی از این زائران بیمارانی هستند که داروی آنها تمام شده است و امکان تهیه داروی آنها در ایران به دلیل تحریم وجود ندارد و همچنین بعضی نیز باید مورد معاینه های پزشکی ماهانه در بحرین قرار گیرند.

وی اضافه نمود: کارمندانی هستند که مرخصی های آنان تمام شده است. وجود زنان بارداری که به ماههای پایانی وضع حمل خود نزدیک شده اند و شرایط روحی و جسمی آنان مناسب و مساعد نیست، شرایط این زائران سخت تر نموده است.

عضو جمعیت الوفاق بحرین با بیان اینکه تا کنون 5 شهروند بحرینی به دلایلی بجز از کرونا جان خود را از دست داده اند گفت بعضی نیز به دلیل بیماری های مزمن بستری شده اند.

وی در تشریح دلایل نظام آل خلیفه در ممانعت از بازگشت شهروندان بحرینی به کشورشان گفت دولت بحرین به این موضوع نگاه نژادپرستانه دارد و بعلاوه نمایندگان مجلس بحرین که باید حامی مردم باشند قانونی را برای ممانعت از بازگشت شهروندان بحرینی به این کشور تا بهبودی یا اطمینان از مبتلا نشدن به کرونا تصویب نموده اند.

وی ادامه داد که این اقدام دولت بحرین بر خلاف تمامی قوانین داخلی بحرین و نیز قراردادهای بین المللی و ساده ترین مسائل انسانی و اخلاقی است که شهروندان خود را متعمدانه از بازگشت منع می نماید تا آنان در خطر یک نابودی قرار دهد.

محمد خجسته با قدردانی از حمایت های جمهوری اسلامی ایران بویژه وزارت خارجه کشورمان و نیز مراجع دیگر که تسهیلات و شرایط انسانی را برای این زائران فراهم نموده اند گفت: در حالی که جمهوری اسلامی ایران تمامی کوشش خود را برای حل این مشکل بکار برده است و تسهیلات مناسبی نیز ارائه داده اما نظام آل خلیفه حاضر به همکاری نیست و شهروندان بحرینی را به حال خود رها نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "رفتار نژادپرستانه،غیرانسانی و خارج از عرف بحرین با اتباع خود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفتار نژادپرستانه،غیرانسانی و خارج از عرف بحرین با اتباع خود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید