زنگ خطری که با برگزار نشدن اردوهای والیبال نشسته به صدا درآمد

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، هرچند کمتر از 10 ماه به شروع روشن شدن مشعل بازی های پارالمپیک توکیو باقی مانده، اما شیوع کرونا در سراسر کشور سیاست ها و برنامه های ملی و بین المللی ورزشی را نیز تحت تاثیر قرار داده و تعطیلی های پی در پی اردوهای آمادگی والیبال نشسته نیز در زمره این محدودیت ها قرار می گیرند.

زنگ خطری که با برگزار نشدن اردوهای والیبال نشسته به صدا درآمد

به گزارش خبرنگار وبلاگ دانلود شریف، اردوهای آمادگی پیش از اعزام به رقابت های 2021 توکیو، شاخص ترین نماد ارزیابی از شرایط موجود تیم ملی والیبال نشسته ایران به شمار می فرایند. ارزیابی نتایج این تیم در سطوح ملی و بین المللی، شرایط بازسازی شده تاکتیکی را فرا روی کادر فنی و برنامه ریزان قرار می دهد تا با ارزیابی نقاط قوت، امور فنی را تقویت و از نکات منفی و آسیب رسان دوری نمایند.

با این وجود به دلیل شرایط همه گیری کرونا، برگزاری اردوهای این تیم همچنان در هاله ای از ابهام واقع شده است و خبر موثقی از زمانبندی اردوها برای حضور منسجم و قدرتمند تیم والیبال نشسته در رقابت های توکیو 2021 وجود ندارد. چنانچه برنامه ای برای شروع اردوهای آمادگی طراحی نگردد، تداوم این امر زنگ خطر را برای والیبال نشسته کشورمان به صورت جدی به صدا در می آورد. با توجه به سوابق ارزشمند والیبال نشسته ایران در رقابت های جهانی و پارالمپیک، انتظار می رود تا فدراسیون جانبازان و معلولان و کمیته ملی پارالمپیک با برنامه ریزی لازم بار دیگر دستیابی ایران به مدال خوشرنگ طلای والیبال نشسته را در رقابت های توکیو هدف گذاری نمایند.

نگاهی به تاریخچه ایران در رقابت های والیبال نشسته

از سال 1359 که والیبال نشسته ایران فعالیت خود را شروع کرد تا سال 1399، به مدت چهل سال شاهد درخشش والیبالیست های ایرانی در میادین مختلف آسیایی و جهانی بوده ایم، از کسب نخستین مدال طلا در مسابقات جهانی نروژ در سال 1364 تا کسب عنوان قهرمانی در رقابت های جهانی هلند و همچنین کسب 6 مدال طلا در پارالمپیک منجر به آن شده تا والیبال نشسته ایران یکی از پرافتخارترین تیم ها در جهان و پارالمپیک شناخته گردد. همچنین بنا به اعلام سازمان جهانی پاراوالیبال، والیبال نشسته ایران برای سی امین سال متوالی، در صندلی نخست رنکینگ جهان قرار گرفته است.

آمارهای موجود نشانگر آن است که اکنون 90 کشور عضو فدراسیون جهانی والیبال نشسته بوده و هر ساله بر آمار کمی کشورهای متقاضی عضو این رشته پرطرفدار ملی و پارالمپیکی اضافه نموده می گردد که این امر شرایط را برای حفظ عناوین قهرمانی برای کشورهای مدعی، سخت و پیچیده می نماید. بازخوانی عناوین قهرمانی رویدادهای بین المللی تیم والیبال نشسته کشورمان و برخورداری از تیمی منسجم با بازیکنانی قدرتمند، ضرورت اهتمام جدی به برنامه ریزی جدی این تیم را برای حضور در رقابت های توکیو دوچندان می نماید.

کسب 6 عنوان قهرمانی در میان کشورهای قدرتمند والیبال نشسته

بررسی سوابق رقابت های بین المللی موید آن است که ایران، برزیل، مصر، بوسنی، اوکراین، چین، آمریکا، آلمان، روسیه و قزاقستان 10 کشور قدرتمند در توسعه و گسترش والیبال نشسته بوده و نام آن ها همیشه در مسابقات جهانی به چشم می خورد. ره آورد حضور ایران در میادین و رقابت های جهانی از جمله بازیهای پارالمپیک 6 دوره قهرمانی و دو دوره نایب قهرمانی در طول 4 دهه گذشته بوده است، در بخش والیبال نشسته زنان نیز با توجه به نوپا بودن این رشته، ایران در صندلی هفتم جهان و دوم آسیا واقع شده است.

چه کسی می تواند قهرمانی ایران را متوقف کند؟

فرایند قهرمانی های پی در پی ایران و برنامه منظم و رو به رشد این رشته همیشه مدنظر کمیته بین المللی پارالمپیک قرار داشته است، به طوری که IPC سال گذشته با اشاره به قهرمانی های ایران در رقابتهای جهانی، این سوال را عنوان کرد که آیا کسی می تواند قهرمانی های ایران را متوقف کند؟

سازماندهی، تدوین برنامه های نوین و فرایند رو به رشد تیم والیبال نشسته ایران تا سال گذشته، به صورت متوالی ادامه داشته است، طوری که در سایه 8 فینال جهانی، تیم ایران به یک الگوی بین المللی تبدیل شده و با اقتدار تمام بر بام قهرمانی جهان ایستاده است؛ الگوی موفقی که بازخوانی تجارب و قهرمانی های آن می تواند به عنوان یک محور مطالعات آکادمیک ورزشی جهت انتقال تجارب به دیگر رشته های ورزشی باشد.

اما و اگرهای برگزاری اردوهای والیبال نشسته

برگزاری اردوهای آمادگی برای حضور منسجم و هدفمند این تیم در بازی های پارالمپیک توکیو با اما و اگرهایی روبرو شده است، یکی از اصلی ترین نشانه های موفقیت در رقابت های جهانی به طور قطع، برگزاری مسابقات آمادگی و مقدماتی به منظور میزان آشنایی کادر فنی با فرصت ها و تهدیدهای فراروی تیم و بازیکنان، امور اجرایی، بررسی فنی تیم های رقیب و آشنایی با آخرین تغییرات این رشته در سطوح مختلف کمی و کیفی است.

اما با وجود این که کمتر از 10 ماه به زمان برگزاری بازی های پارالمپیک توکیو باقی مانده است، هنوز هیچ خبر قطعی در مورد برگزاری یا ارائه برنامه های تیم والیبال نشسته ایران در دست نیست، با سنگین شدن آوار کرونا بر حوزه ورزش ایران و جهان و آسیب های کووید 19 بر اقتصاد ورزش، ثبات برنامه ریزی و آسیب های روحی و جسمی بر قهرمانان و بازیکنان والیبال نشسته، به نظر می رسد تاثیرات منفی شیوع و همه گیری کرونا بر ورزش کشور از جمله والیبال نشسته در حال نمایان شدن است، هر چند وزارت ورزش و فدراسیون ها در کوششند تا در این شرایط، برنامه معقول و قابل تطبیقی با شرایط روز کشور را ارائه دهند، اما مخالفت ستاد ملی مبارزه با کرونا با انجام فعالیت ورزشی، باعث حذف بسیاری از رویدادهای ورزشی شده است.

مدعی قهرمانی در پارالمپیک توکیو، در سایه مسائل کرونا

ورزش والیبال نشسته نیز ظاهرا از این قضیه مستثنی نیست، اما آن چه که به عنوان وجه تمایز و تفاوت این رشته با سایر رشته ها، باید مدنظر متولیان تصمیم گیر در ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت ورزش قرار گیرد، قهرمانی مکرر والیبال نشسته ایران در بازی های پارالمپیک است. همین امر ضرورت برنامه ریزی از سوی متولیان ورزشی و کمیته ملی پارالمپیک را جهت تثبیت مجدد رتبه ایران در رقابت های بین المللی، دو چندان می نماید.

هرچند مسابقات پارالمپیک 2020 که به دلیل همه گیری کرونا از سوی کمیته بین المللی پارالمپیک به 2021 موکول شد، اما با توجه به شیوع این ویروس در کشور، زمان چندانی برای شروع تمرینات آمادگی والیبال نشسته نمانده است.

شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن چندی پیش با تایید بر برگزاری کامل برنامه های المپیک گفته بود که زمان این رویداد عظیم، دیرتر از تابستان 2021 نخواهد بود، بنابراین مسابقات پارالمپیک نیز به تاسی از رویداد المپیک، سپتامبر (شهریور 2021) برگزار خواهد شد، تایید تاریخ برگزاری المپیک توکیو نشانگر آن است که کشورهای منتخب باید متعاقب با بازه زمانی فوق تیم های ملی ورزشی خود را آماده و در زمان مقرر جهت حضور در مسابقات توکیو 2021 به ژاپن اعزام نمایند.

رقابت ایران با مدعیان سرسخت والیبال نشسته

در پارالمپیک 2021 براساس سهمیه والیبال نشسته، 8 تیم چین، روسیه، مصر، برزیل، آمریکا، ایران و بوسنی حضور دارند. البته آلمان پس از شیوع کرونا و عدم امکان بازی رقابتی، به عنوان هشتمین و آخرین تیم براساس رنکینگ جهانی به این فهرست اضافه شد، با عنایت به این که بیشتر این تیم ها در رنکینگ بالای جهانی قرار دارند، تیم ایران به عنوان مدعی قهرمانی جهت حفظ این عنوان، رقابت های فشرده و سختی را با این حریفان سرسخت، تجربه خواهد نمود.

البته با وجود بازیکنان قدرتمندی چون داوود علیپوریان، صادق بیدگلی، رمضان صالحی، مرتضی مهرزاد و... کسب نشان طلای بازی های پارالمپیک توکیو 2021 چندان دور از انتظار نخواهد بود.

همانگونه که اشاره شد، برگزاری اردوهای منظم را باید پیش درآمد ارتقای سطح آمادگی بدنی بازیکنان به شمار آورد. اما سوال این است که آیا این اردوها در شرایط کنونی به صورت منظم و مرتب برگزار می شوند یا خیر؟

تعویق مرتب زمان برگزاری اردوها

سرمربی تیم ملی والیبال نشسته مردان در پاسخ به خبرنگار وبلاگ دانلود شریف درباره زمان شروع اردوها می گوید: بارها خواهان برگزاری اردوی این تیم با تعداد محدود و در شرایط قرنطینه در فدراسیون جانبازان و معلولان بوده ایم، اما این درخواست ها تا به امروز نتیجه بخش نبوده و به طور مرتب زمان برگزاری اردوها به دلیل تشدید بیماری کرونا از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به تعویق افتاده است.

هادی رضایی ادامه داد: قرار بود اولین اردوی این تیم از اول آذر بعد از یکسال تعطیلی با تعداد محدودی از بازیکنان و کادر فنی در محل فدراسیون برگزار گردد که به دلیل محدودیت های جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا دوباره به تعویق افتاد.

با توجه به شواهد موجود، به نظر می رسید بعد از انتها زمان محدودیت ها، بازیکنان والیبال نشسته اولین حضور خود را در اردوی آمادگی تجربه نمایند، اما دبیر فدراسیون جانبازان و معلولان به وبلاگ دانلود شریف گفت: برگزاری لیگ والیبال نشسته برای ما مهمتر از برپایی اردو است که البته پس از برگزاری دو مرحله از لیگ، کوشش می کنیم اردوی تیم والیبال نشسته را برگزار نماییم.

مسعود حمیدی اضافه نمود: سلامتی بازیکنان، کادر فنی و رعایت پروتکل های بهداشتی در شرایط کنونی برای ما اهمیت بسیاری داشته و کلیه برنامه ریزی ها بر مبنای توجه به این مقوله صورت می گیرد.

بر اساس این گزارش و با توجه به نام و اعتبار بالای والیبال نشسته ایران در جهان باید منتظر ماند تا ببینیم پایان برنامه اردوهای تیم والیبال نشسته چه زمانی تعیین می گردد. آن هم برای تیمی که طبق اسناد و مدارک همیشه بر بام جهانی ایستاده و بالقوه و بالفعل نیز از شانس بالایی برای کسب عنوان قهرمانی در رقابت های توکیو 2021 برخوردار است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "زنگ خطری که با برگزار نشدن اردوهای والیبال نشسته به صدا درآمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگ خطری که با برگزار نشدن اردوهای والیبال نشسته به صدا درآمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید