منشأ بیماری التهاب روده چیست؟

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، تغییرات مخاط روده ممکن است باعث کولیت اولسراتیو یا التهاب روده گردد.

منشأ بیماری التهاب روده چیست؟

کولیت اولسراتیو شایع ترین نوع بیماری التهابی روده است که با زخم های مزمن و التهاب در روده بزرگ و راست روده معین می گردد. علائم می تواند مادام العمر باشد و از خفیف تا تهدید نماینده زندگی متغیر باشد.هیچ درمان شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد.

محققان گمان می نمایند، عملکرد نادرست سیستم ایمنی که در آن سلول های ایمنی به سلول های اپیتلیال روده بزرگ حمله می نمایند، می تواند حملات مکرر التهاب را که معینه بیماری است، شرح دهد.

با این حال، اینکه چه چیزی باعث می گردد سیستم ایمنی در وهله اول به سلول های سالم حمله کند، همچنان یک راز به جای مانده است.

تحقیقات منتشر شده در مجموعه مقالات آموزشگاه علوم مجموعه ای از شرایط را پیشنهاد می نماید که می تواند به عنوان نقطه آغازی برای ایجاد کولیت اولسراتیو عمل کند.

محققان با ترکیب داده های تجربی از بیوپسی های بیماران، مدل های حیوانی موش ها و رده های سلولی نشان می دهند که این بیماری ممکن است به علت افزایش سطح آنزیم آلفا 1-6 فوکوزیل ترانسفراز - بعلاوه به عنوان FUT8 در روده بزرگ ایجاد گردد.

سطح این آنزیم به طور معمول در افراد سالم پایین است. عملکرد اصلی FUT8 اصلاح خواص فیزیکی بسیاری از انواع مختلف پروتئین ها به وسیله فرآیندی به نام فوکوسیلاسیون است.

در سال 2016 ، تحقیقاتی به رهبری دکتر نائویوکی تانیگوچی از موسسه بین المللی سرطان اوزاکا نشان داد، موش هایی که فاقد FUT8 بودند از کولیت اولسراتیو محافظت می شدند، اما علت آن معین نبود.

این اتفاق مورد توجه گروه تحقیقاتی Vivek Malhotra در مرکز تنظیم ژنومیک (CRG) در بارسلونا نهاده شد.در سال 2013 دریافتند که FUT8 می تواند در ترشح موسین ها، پروتئین هایی که جزء اصلی لایه مخاطی را تشکیل می دهند، نقش داشته باشد.

محققان تصمیم گرفتند با همکاری یکدیگر نقش FUT8 در کولیت اولسراتیو را روشن نمایند.موسین ها پروتئین های بزرگی هستند که پس از رها شدن در فضای خارج سلولی، چندین صد برابر حجم می نمایند.

تخمین زده می گردد که انسان به طور میانه روزانه یک لیتر موسین ترشح می نماید که با مولکول های دیگر ترکیب می گردد و مخاط ایجاد می نماید.موسین ، مایع غلیظ و لغزنده ای که کل دستگاه گوارش را می پوشاند ، روان می نماید و از سطح محافظت می نماید.

محققان با تیم تحقیقاتی Ivo Gut در Centro همکاری کردند که داده های بیان ژن جمع آوری شده از نمونه برداری شده بافت کولون از 24 بیمار مبتلا به کولیت اولسراتیو و همان نوع بافت از 16 بیمار سالم را ارائه کردند.

این مطلب نشان داد که سطح FUT8 در نمونه های بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو 3.5 برابر بیشتر از افراد بدون این بیماری بود.آن ها بعلاوه دریافتند که سطوح چندین نوع موسین در کولون ملتهب بیماران کولیت اولسراتیو افزایش یافته است.

سپس محققان آنالیز کردند، آیا لایه مخاطی در موش های فاقد FUT8 که در برابر کولیت اولسراتیو محافظت می شوند، تغییر یافته است یا خیر.

آن ها دریافتند که موش های بدون FUT8 در مقایسه با موش هایی با بیان بالاتر FUT8، لایه مخاطی نازک تری داشتند.محققان سپس آنالیز کردند که چرا این تغییرات در لایه مخاطی در سطح مولکولی رخ می دهد.

با استفاده از رده های سلولی کولون، آن ها دریافتند که سطوح مختلف FUT8 نسبت دو نوع مختلف موسین ترشح شده به وسیله سلول ها را تغییر می دهد.Mucin 2 و Mucin5AC داربست لایه مخاطی را تشکیل می دهند. آن ها بعلاوه دریافتند که FUT8 بیان Mucin 1 را تغییر می دهد ، که به عنوان لنگر برای باکتری ها در سطح سلول عمل می نماید.

ما نشان می دهیم که وقتی FUT8 بیش از حد بیان می گردد، همانطور که در بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو دیده می گردد، سلول های اپیتلیال موسین هایی ترشح می نمایند که در مقایسه با موکوس معمولی فشرده تر هستند.

به علت فشردگی کمتر، لایه مخاطی نفوذپذیرتر است و به باکتری ها اجازه می دهد به اپیتلیال برسند.سلول های روده بزرگ بازتر می شوند. لایه مخاطی نیز چسبنده تر خواهد بود و آن را در برابر شستشو مقاوم تر می نماید. این اتفاق به نوبه خود باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا را در مخاط به دام می اندازد که به آن ها زمان بیشتری برای حمله به سلول های زیرین می دهد.

جرارد کانترو-ریکاسنز، که کار را در آزمایشگاه دکتر مالهوترا در CRG انجام داد و اکنون محقق اصلی در موسسه تحقیقاتی VHIR در بارسلون است، می گوید: در مقابل زمانی که FUT8 تخلیه می گردد، سلول های اپیتلیال، موسین هایی ترشح می نمایند که مخاط فشرده تری را تشکیل می دهند، سپس لایه مخاطی نفوذپذیری کمتری خواهند داشت.

از آنجایی که سلول ها به طور مداوم موسین بیشتری ترشح می نمایند، باکتری هایی که در داخل مخاط به دام افتاده اند دائما حذف می شوند.

ما معتقدیم که باکتری کمتر به معنای تماس کمتر با اپیتلیوم است که به نوبه خود از التهاب جلوگیری می نماید یا آن را کاهش می دهد.این روند شرح می دهد که چرا موش های فاقد FUT8 در برابر کولیت اولسراتیو محافظت می شوند.در افراد سالم، کولون دیستال دارای دو لایه مخاطی است.

لایه بیرونی جایی است که انواع مختلفی از میکروب ها، هم مضر و هم مفید، زندگی می نمایند.لایه داخلی نزدیک به لایه اپیتلیال می چسبد و به طور کلی استریل است و از رسیدن باکتری های مضر در مجرای روده یا لایه بیرونی به سلول های روده بزرگ جلوگیری می نماید و از التهاب یا عفونت جلوگیری می نماید.

یک نظریه این است که سطح FUT8 به طور هدفمند در کولون افراد سالم پایین نگه داشته می گردد تا موسین ها بتوانند لایه ای غیرقابل نفوذ در برابر باکتری ها را تشکیل دهند.

در حالی که محققان نشان می دهند FUT8 لایه مخاطی را تغییر می دهد، که می تواند منجر به آغاز کولیت اولسراتیو گردد.اینکه چرا این آنزیم در بیماران تنظیم نمی گردد یک سوال بی جواب است.

پروفسور تحقیقاتی ویوک مالهوترا نویسنده ارشد این مطالعه و هماهنگ نماینده برنامه زیست شناسی سلولی و تکاملی در CRG می گوید: این یافته ها راه را برای توسعه آزمایش های تازه برای تشخیص کولیت اولسراتیو قبل از ظهور علائم و میزان گیری پیش آگهی بیماری هموار می نماید.

محققان می گویند: ما می توانیم سطوح فوکوزیلاسیون یا انتشار MUC1 در مخاط روده بزرگ را با نمونه گیری مدفوع از بیماران میزان گیری کنیم.این کار یک آزمایش نسبتاً آسان و روتین ، مانند انجام آزمایش خون خواهد بود.

دکتر مالهوترا در سرانجام می گوید: این مطالعه آغاز خوبی برای پرداختن به مسئله ای است که اهمیت اساسی دارد و نمونه ای دیگر از این مطلب است، که چگونه علوم پایه هنوز برترین ابزار برای رسیدگی به مسائل پزشکی است.

منبع: سایت مدیکال اکسپرس

وبلاگ دانلود شریف علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "منشأ بیماری التهاب روده چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منشأ بیماری التهاب روده چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید