37 نوع خوراک استان کرمانشاه برای ثبت ملی شدن داوری می شوند

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارشهای منتشر گشته، 37 نوع خوراک استان کرمانشاه برای ثبت ملی شدن داوری می شوند.

37 نوع خوراک استان کرمانشاه برای ثبت ملی شدن داوری می شوند

عزیز مصطفایی با اشاره به برنامه ریزی برای ثبت ملی تعدادی از خوراکهای کرمانشاه اظهار کرد: طی سالهای گذشته حدود 25 خوراک کرمانشاه به ثبت ملی رسیده و امسال هم در تلاشیم تا تعدادی دیگر از خوراکهای استان را به ثبت ملی برسانیم.

وی افزود: بر این اساس از چند ماه قبل پیگیری هایی را انجام دادیم تا اعضای شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور سفری به کرمانشاه داشته باشند و بتوانیم با حضور آنها در استان تعدادی دیگر از خوراکهای محلی خود را ثبت ملی کنیم.

کارشناس میراث فرهنگی ناملموس کرمانشاه شرح داد: اعضای این شورا قرار بود آبان به کرمانشاه سفر کنند اما با توجه به همزمان شدن سفر آنها با نشست ثبت جهانی میراث ناملموس یونسکو در پاریس، سفر آنها به استان ما لغو شد.

وی ادامه داد: در نهایت با هماهنگی اجرا شده، اعضای شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور امروز (14 بهمن) به کرمانشاه خواهند آمد و فردا (یکشنبه) در محوطه جهانی بیستون داوری پرونده ها آغاز می شود.

مصطفایی یادآور شد: هر استان سالانه تنها چند خوراک خود را می تواند به ثبت ملی برساند، اما با توجه به اینکه کرمانشاه به عنوان جهانشهر خلاق خوراک به ثبت یونسکو رسیده و تنوع خوراکها در این استان بالا است، 37 پرونده را برای داوری در این نشست تدوین کرده ایم.

وی افزود: از جمله این خوراکها میتوان به کباب اسمعلی، نژیاو، آش قمری، خاوپیاز، کِفته ساجی، کفته گورا، سیب پلو، قاورمه و آش سورنه اشاره کرد.

کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس کرمانشاه با بیان اینکه گسترده پخت برخی از غذاهای تدوین شده برای ثبت ملی در سایر استانها هم دیده می شود، عنوان کرد: هرچند برخی از این غذاها در سایر استانهای کشور هم پخت می شود، اما معمولا مهارت پخت و گاها برخی مواد تشکیل دهنده آن غذا نسبت به هم متفاوت هستند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه خوراک های کرمانشاه بسیار متنوع و تعداد پرونده های تدوین شده ما هم بیشتر از آن چیزی است که در این نشست ارائه خواهیم داد، در تلاشیم تا بتوانیم تعداد بیشتری پرونده را به ثبت ملی برسانیم.

مصطفایی اظهار داشت: درصورتی که تمام پرونده های خوراک کرمانشاه در این نشست به ثبت ملی برسد، یک رکوردشکنی را در این حوزه در کشور ثبت خواهیم کرد.

منبع: همگردی

به "37 نوع خوراک استان کرمانشاه برای ثبت ملی شدن داوری می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "37 نوع خوراک استان کرمانشاه برای ثبت ملی شدن داوری می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید