اگر شیمی درمانی می شوید، بخوانید!

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، 1. به محض آغاز شیمی درمانی امکان دارد رنگ پوست تیره شود اما جای نگرانی نیست و پس از اتمام دوره درمانی به حالت اول برمی شود. تنها نکته مهم، حفاظت در برابر نور آفتاب است و متخصصان، امروزه به این نتیجه رسیده اند که همه افراد از کودکی باید در برابر نورآفتاب از پوست خود محافظت نمایند و با استفاده از کلاه و دستکش یا

اگر شیمی درمانی می شوید، بخوانید!

اگر شیمی درمانی می شوید، بخوانید!

نویسنده: دکتر فریده موسوی، فوق تخصص هماتولوژی انکولوژی

1. به محض آغاز شیمی درمانی امکان دارد رنگ پوست تیره شود اما جای نگرانی نیست و پس از اتمام دوره درمانی به حالت اول برمی شود. تنها نکته مهم، حفاظت در برابر نور آفتاب است و متخصصان، امروزه به این نتیجه رسیده اند که همه افراد از کودکی باید در برابر نورآفتاب از پوست خود محافظت نمایند و با استفاده از کلاه و دستکش یا ضدآفتاب مراقب خود باشند تا در عظیمسالی گرفتار سرطان پوست نشوند. توصیه ویژه من در خصوص حفاظت از نور آفتاب به این علت است که گاهی به خاطر مصرف داروها پوست حساس شده و چون مستعد خشکی و ایجاد لک می شود، منطقی به نظر می رسد که این عامل مهم زمینه ساز (نور خورشید) حذف شود.

2. بهتر است بچه ها و عظیمسالانی که شیمی درمانی می شوند از مرطوب نماینده ها استفاده نمایند تا پوست شان خشک نشود. پوست خشک به راحتی صدمه می بیند و در پی آسیب و زخم مسائل دیگری هم به وجود می آید.

3. علاوه بر مسائل پوستی، مسائل مخاطی هم ممکن است به وجود آید. برای زخم های دهانی هم باید حتما با یک دندان پزشک متخصص دهان مشورت کنید و از پزشک اونکولوژیست (فوق تخصص سرطان شناسی) در خصوص نکات پیشگیرانه زخم پرس وجو کنید.

4. از آنجا که برخی داروهای شیمی درمانی احتمالا حساسیت ایجاد می نمایند، توصیه می کنم برای خودتان یا نوجوانان تان که تحت شیمی درمانی اند حتی المقدور از مواد آرایشی استفاده نکنید چون در صورت بروز حساسیت، تشخیص اینکه مشکل اصلی به مواد آرایشی ربط دارد یا داروهای شیمی درمانی، سخت است.

5. با این که مشکل های ناخن و قارچ ها با احتمال بیشتری در بیماران تحت شیمی درمانی ایجاد می شوند (به علت ضعف سیستم ایمنی) و امکان دارد در کناره های ناخن ها سلولیت و آبسه بیشتر از قبل دیده شود اما به علت حفظ روحیه بچه ها آنها را از لاک زدن منع نمی کنیم اما عظیم ترها بهتر است این نکته را بدانند که لاک زدن مکرر و استفاده از پاک نماینده ها و استون می تواند این احتمال را برای بروز مشکل های ناخن و عفونت های قارچی بیشتر کند.

6. از آنجا که برخی داروها، عارضه ریزش مو و ابرو را دارند بهتر است قبل از آغاز درمان، یک مدل موی کوتاه برای خودتان یا کودک تان انتخاب کنید تا نیازی به دستکاری زیاد وجود نداشته باشد. این را بدانید که هیچ جای نگرانی نیست چون بعد از درمان، شاهد رویش مجدد موهای خودتان یا فرزند بیمارتان خواهید بود.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "اگر شیمی درمانی می شوید، بخوانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر شیمی درمانی می شوید، بخوانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید