بازدید مدیر کل دفتر چاپ از 11 چاپخانه به مناسبت 11 شهریور

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، به گزارش خبرنگار خبرنگاران، به مناسبت 11 شهریور ماه روز ملی صنعت چاپ، علی اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه رضا بشردوست، معاون دفتر چاپ و نشر و محسن شمس، رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره چاپ از 11 چاپخانه بخش جنوبی تهران بازدید کرد.

بازدید مدیر کل دفتر چاپ از 11 چاپخانه به مناسبت 11 شهریور

در جریان این برنامه از 4 چاپخانه در قرچک و هفت چاپخانه در ورامین بازدید شد و مدیرکل دفتر چاپ از نزدیک در جریان مسائل، دغدغه ها، آسیب ها و چالش های پیش روی فعالان صنعت چاپ و بسته بندی نهاده شد.

این ملاقات ساعت 9 صبح و از چاپخانه دیجیتال خاتم در شهر قرچک شروع شد، چاپخانه ای که از سال 1385 فعالیت خود را با عنوان شرکت تعاونی چاپ و نشر خاتم ورامین شروع نموده است. این چاپخانه، خانوادگی اداره می گردد و بخش عمده فعالیت هایش در حوزه چاپ دیجیتال، بنر و آگهی های تبلیغاتی است.

سید محمود زمانی، مدیر این مجموعه با بیان اینکه بخش عمده ماشین های این چاپخانه از آلمان تهیه شده است، گفت: یکی از خواسته ها، این است که به شهرک صنعتی برویم، زیرا کسب و کار در این مکان خیلی بهتر و مناسب تر است، می توانیم با تمرکز بر احتیاج های منطقه، فعالیت های خود را در این شهرک توسعه دهیم.

وی در سخنانی با گلایه از انجام کارهای خلاف برخی چاپخانه ها، اضافه نمود: امیدوارم به زودی ساز و کاری پیش بینی گردد که چاپخانه ها نتوانند کار خلاف انجام دهند، زیرا این موضوع تاثیر بسیار بدی بر کسب و کار می گذارد.

در این ملاقات، ابراهیمی از تشکیل کارگروه بازرسی در اداره چاپ و نشر اطلاع داد و گفت که بازرسان این کارگروه ، مستمر بر فعالیت چاپخانه ها نظارت خواهند داشت.

دومین ایستگاه دید و بازدید روز صنعت چاپ، چاپخانه الهام بود؛ نخستین چاپخانه شهر قرچک که عباس منتظری مدیریت آن را به عهده دارد. این چاپخانه از سال 1357 تاسیس شده و در حوزه چاپ افست فعال است. منتظری در این ملاقات کوتاه به مسئله چاپخانه های بدون جواز اشاره نمود و گفت: بسیاری از این چاپخانه ها برای ایجاد رقابت و کار بیشتر قیمت شکنی و با این کار رقابت منفی ایجاد می نمایند و تعادل بازار را بهم می ریزند.

وی بعلاوه به نبود اتحادیه و تشکل صنفی استانی و شهری اشاره نمود و یادآور شد: زیرمجموعه اتحادیه عکاسان هستیم؛ درحالی که به طور عملی آن ها باید زیرمجموعه اتحادیه باشند، اما متاسفانه مجبور به پذیرش این مسئله شده ایم.

مجتمع چاپ و صحافی چاپی نو در شهرک صنعتی قرچک سومین ایستگاه مدیرکل دفتر چاپ و نشر و هیات همراه بود، واحد صحافی به مدیریت علیرضا فرهمند از سال 1400 فعالیت خود را شروع نموده و چاپخانه نیز از اواخر فصل بهار 1402 فعال شده است و اکنون حدود 22 نفر در آن مشغول کار هستند.

بخش عمده فعالیت های این مجموعه، چاپ و صحافی کتاب های درسی، یاری آموزشی، کنکور، روان شناسی و عمومی است. بهره مندی از دستگاه های چاپ و صحافی مدرن و کوشش برای ارتقای سطح دانش و تکنیک های کاری ازجمله مزایای این مجموعه بود.

مقصد چهارم این دید و بازدید که با بوی مرکب و کاغذ آمیخته بود، چاپ سوگند در قرچک بود که از سال 1401 فعالیت خود را شروع نموده است، علی سرلک، مدیریت این مجموعه را به عهده دارد و پنج نفر کارگر در آن مشغول کار هستند.

سرلک در این ملاقات با اشاره به قطعی برق بدون اطلاع قبلی، گفت: این مساله چالش های زیادی ایجاد نموده است، اگر از قبل اعلام نمایند که قرار است برق قطع گردد دستگاه ها را روشن نمی کنیم، متاسفانه چند روز قبل، برق موقع کار دستگاه قطع شد و برد دستگاه سوخت و کارها نیمه تمام باقی ماند، اگر اطلاع رسانی گردد خیلی بهتر است.

چاپخانه سی نور گرافیک در شهرک صنعتی شهدای خیرآباد ورامین به مدیریت اسماعیل دین محمدی، پنجمین ایستگاه مدیرکل دفتر چاپ و نشر و هیات همراه بود که به علت قطعی برق، دستگاه ها کار نمی کردند. این چاپخانه دار نیز با اشاره به مشکل قطعی برق، گفت: شنبه ها و چهارشنبه از ساعت 11 صبح تا 11 شب برق نداریم و عملا دو روز در هفته تعطیل هستیم، این مساله بر روند کاری چاپخانه تاثیر زیادی داشته و امیدواریم با عبور از موج گرما این مشکل زودتر حل گردد.

این فعال حوزه چاپ که در زمینه نصب دستگاه های چاپ نیز فعال است، در ادامه به طرح مسائل خود در زمینه تامین مواد اولیه پرداخت و اضافه نمود: تمرکز خود را بر چاپ گونی های برنج گذاشته ایم و برای تامین پارچه مشکل داریم، مدتی از کاغذ سنگی استفاده می کردیم اما مناسب کار ما نبود و به دستگا ه ها صدمه می زد.

ششمین ایستگاه این بازدید که به بهانه 11 شهریور روز صنعت چاپ انجام شد، چاپخانه روناک ری ورامین به مدیریت علیرضا احمدخان کردبچه در شهرک صنعتی شهدای خیرآباد ورامین بود. این مجموعه فعالیت خود را در بخش های بسته بندی قوطی های فلزی مختلف و چاپ روی فلز در کنار سایر خدمات وابسته انجام می دهد.

این مجموعه از سال 1374 فعالیت خود را شروع نموده و در حال توسعه فعالیت های خود با ایجاد یک سوله 2 هزار متری در جنب مجموعه فعلی است، بعلاوه با تهیه و تامین مواد اولیه مناسب و دستگاه های نو کار خود را توسعه داده است.

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به مجتمع همیار غروب پارس رفت، مجموعه ای که از سال 1400 به مدیریت محمد فهیمی فعالیت خود را شروع نموده است. این مجتمع در چهار بخش چاپخانه، جعبه سازی، مقواسازی و لمینت فعال است و 25 نفر کارگر در بخش های مختلف آن مشغول کار هستند.

این مجموعه که ایستگاه هفتم این بازدید بود، طی سال های اخیر فعالیت های خود را توسعه داده و به زودی میزبان دو دستگاه چاپ افست آلمانی برای توسعه فعالیت های کاری و حرفه ایش به مجتمع اضافه می نماید.

در ایستگاه هشتم، چاپخانه بیژن به مدیریت بیژن اسلامی با 28 سال سابقه فعالیت در صنعت چاپ میزبان مدیران و فعالان صنعت چاپ بود، این چاپخانه بیشتر در حوزه چاپ سربرگ، بروشور و کارت با دستگاه ملخی فعال بود که بازدیدنمایندگان از نزدیک با روند فعالیت وی آشنا شدند و پای صحبت ها و درد و دل های اسلامی نشستند.

ابراهیمی در نهمین مقصد خود به چاپخانه رنگارنگ به مدیریت رضا امینی رفت، این مجموعه از سال 1391 فعال است و در حوزه چاپ افست، بنر، آگهی، کارت و ... فعالیت دارد. امینی که نسل اول چاپ به شمار می آید، در این ملاقات به معرفی کارها، دستگاه ها و اقدامات خود طی سال های اخیر پرداخت.

حسن قاسمی، مدیر چاپ افست قاسمی در ایستگاه دهم در انتظار علی اکبر ابراهیمی و هیات همراه بود، او که مجموعه خود را از سال 1380 شروع نموده است در زمینه چاپ فاکتور، چاپ کارت و دفترچه فعالیت دارد. او کم کاری در سال های اخیر را یکی از دغدغه های چاپخانه داران عنوان نمود و گفت: طی این سال ها به علت کم کاری ضرر و زیان زیادی کردیم و مجبور به فروش برخی از دستگا ه ها شدیم، امیدوارم بار دیگر رونق در این صنعت حاکم گردد.

و ایستگاه یازدهم از آن چاپخانه نقشینه در ورامین بود، مجموعه ای که بیش از 20 سال از فعالیت آن می گذرد و غلامحسین نعیمی، مدیریت آن را بر عهده دارد، این مجموعه نیز در طول دو دهه فعالیت در حوزه چاپ افست کوشش نموده است اقدامات موثری در فراوری و چاپ آثار چاپی انجام دهد، اما به علت برخی مسائل مجبور به فروش برخی از دستگاه ها شده، اما همچنان با عشق به کسب و کار خود ادامه می دهد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "بازدید مدیر کل دفتر چاپ از 11 چاپخانه به مناسبت 11 شهریور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید مدیر کل دفتر چاپ از 11 چاپخانه به مناسبت 11 شهریور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید