بناهای تاریخی تحت تملک دولت است و قابل واگذاری به غیر نیست

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، ایلنا/ براساس سخنان قائم مقام وزیر میراث فرهنگی کشور، بناهای تاریخی تحت تملک دولت است و قابل واگذاری به غیر نیست.

بناهای تاریخی تحت تملک دولت است و قابل واگذاری به غیر نیست

علی دارابی در مراسم معارفه و تکریم مدیران عامل نو و پیشین صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی گفت: امروز گنجینه دار و حافظان و امانتداران نیاکان خود هستیم و وقتی از ایران فرهنگی صحبت می کنیم، از 7 هزار سال تاریخ و کشوری با 35 هزار اثر تاریخی ثبت شده صحبت می کنیم.

دارابی ادامه داد: پاییز سال جاری نمایشگاه موزه ای مشترکی میان ایران و عربستان و چین در چین برگزار خواهد شد و موضوع آن، نقش فرهنگ و تمدن ایرانی بر فرهنگ و تمدن خاورمیانه و چین است.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به مزایده 19 بنای تاریخی که در هفته گذشته رسانه ای شد، گفت: ما احتیاجمند حفاظت، بازسازی، نگهداری و بهره برداری از آثار و بناهای تاریخی هستیم. تأسیس صندوق احیا هم به همین منظور است.

معاون میراث فرهنگی توضیح داد: براساس اصل 83 قانون اساسی، تمام بناهای تاریخی و نفایس در اختیار و تحت تملک دولت است و این بناها قابل واگذاری به غیر نیست. پس بحث تملک در میان نیست، موضوع بهره برداری است. باید در این امر سرعت عمل داشته باشیم، چرا که ابنیه و اماکن تاریخی در معرض خطر و حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله قرار دارند. نهادی مثل صندوق احیا امروز برای بازسازی و نگهداری از بناهای تاریخی به یاری آمده است.

وی اعلام نمود: اگر صندوق را نداشتیم، امروز تکلیف مضاعف بود که صندوق را ایجاد کنیم؛ چون فقط برای بازسازی 5 هزار میلیارد تومان و برای تملک 8 هزار میلیارد تومان احتیاج داریم، در حالی که این ارقام از بودجه وزارتخانه بیشتر است.

دارابی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر روایتگری و جهاد تبیین گفت: باید تشکل های مردمی را ایجاد و تقویت کنیم تا بتوانیم بناها را حفظ کنیم. بعد از ثبت، حفظ و بازسازی و بهره برداری و آموزش و…را داریم که اگر این اتفاق نیفتد، نقض غرض است.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مدیران پیشین و کنونی صندوق احیا گفت: آقای ساری در یک دوره صندوق احیا توانستند ثبات را حاکم نمایند و طی این مدت برای ارتقای کمی و کیفی صندوق کوشش کردند. از آقای طلایی هم که قبول مسئولیت کردند، تشکر می کنم و امیدوارم مسئولیت های نوی را که بر عهده صندوق است، عملیاتی کند.

منبع: همگردی

به "بناهای تاریخی تحت تملک دولت است و قابل واگذاری به غیر نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بناهای تاریخی تحت تملک دولت است و قابل واگذاری به غیر نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید