تاکید بر لزوم آشنایی بچه ها با مفاهیم میراث فرهنگی و ادامه فعالیت ها در این حوزه

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، ایلنا/ براساس اخبار بدست رسیده، تاکید بر لزوم آشنایی بچه ها با مفاهیم میراث فرهنگی و ادامه فعالیت ها در این حوزه صورت گرفت.

تاکید بر لزوم آشنایی بچه ها با مفاهیم میراث فرهنگی و ادامه فعالیت ها در این حوزه

هفتمین نشست تخصصی کودک و میراث فرهنگی با عنوان میراث فرهنگی در دست بچه ها به همت دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار گردید.

در این نشست بازی به عنوان اجزای انتقال دهنده مفاهیم معرفی و هنر ابزاری برای آموزش خوانده شد، غایت و هدف تمام فعالیت های فرهنگی بچه ها عنوان شدند و تداوم پژوهش ها بر لالایی مادر و کودک، بومی سازی واژه ها، انتقال فرهنگ به وسیله موزه ها، شناساندن سرزمین مادری به بچه ها، آموزش هنر به بچه ها در موزه ها، راه اندازی موزه نابینایان، اهمیت شکل گیری موزه های مجازی، عدم تمرکزگرایی در فعالیت های فرهنگی و توسعه موزه های مجازی مورد تأکید نهاده شد.

در ادامه ارائه فهرستی درخصوص کتاب های منتشر شده در حوزه میراث فرهنگی به وسیله شورای کتاب کودک، توسعه و آمادگی موسسه های نشر برای انتشار کتاب در حوزه کودک، استقبال مجموعه سعدآباد از برنامه های هفته کودک و… به عنوان برنامه های آینده در این حوزه اعلام و ایده، فرایند شکل گیری و قابلیت های فرهنگی اتاق مادر و کودک مطرح و تازه های انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه کودک معرفی گردید.

اهمیت فرهنگی صلح و طراحی بازی ها و فعالیت هایی در زمینه پرهیز از خشونت با وام گیری از عناصر فرهنگی از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

کتابکده قصه و افسانه با تاکید بر حفظ و نگهداری و ترویج افسانه ها و آیین های ایرانی به معرفی برنامه های پیش روی این نهاد پرداخت که کاملا در راستای اهداف دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بشمار می رفت.

توجه و اهمیت به بچه ها مهاجر و جذب آنها در فرهنگ ایرانی و تربیت نسلی آشنا به هویت سرزمینی که به آن پناهنده شده اند، از نکات دیگر مطرح شده به وسیله شبکه یاری بچه ها بود.

بعلاوه برنامه سازان حوزه رسانه از مطالبه برنامه های فرهنگی به وسیله فعالان این حوزه سخن گفته و خاطرنشان کردند که عناصر فرهنگی موجود در خرده فرهنگ ها می تواند برترین بن مایه برای فراوری برنامه ای رادیویی و تلویزیونی باشد.

تاکید بر حوزه موسیقی کودک با توجه به تنوع قومیتی در کشورمان از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود و فعالان حوزه موسیقی عنوان کردندکه با یاری موسیقی و شناخت ریتم میتوان بچه ها را با ریشه های تاریخی فرهنگی کشورشان آشنا کرد.

در ادامه این نشست دستاوردهای انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در معرض دید علاقمندان نهاده شد، تعدادی از بازی های رومیزی در حوزه میراث فرهنگی از جمله سفالگر، ددان، زار و دیوان به حاضران معرفی و تعامل چند سویه ای بین طراحان بازی و فعالان حوزه فرهنگ کودک صورت گرفت.

در خاتمه نیز آلبوم ترانه های مادر و کودک از سودابه سالم که تمام قطعات آن به زبان مادری ضبط و اجرا شده، معرفی و ابیاتی از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی و بخشی از کتاب بن مایه های اجتماعی در ترانه ها و ترانه مثل های عامیانه خوانده شد.

منبع: همگردی

به "تاکید بر لزوم آشنایی بچه ها با مفاهیم میراث فرهنگی و ادامه فعالیت ها در این حوزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید بر لزوم آشنایی بچه ها با مفاهیم میراث فرهنگی و ادامه فعالیت ها در این حوزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید