سنگین ترین توربین های برقی جهان روی سکوی شناور ایرلندی

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، شرکت ایرلندی گازل (Gazelle) نسل سوم طرح نو سکوی بادی شناور شگفت انگیز خود را معرفی نموده است که می گوید می تواند توربین های دریایی بزرگ تا ظرفیت 20 مگاوات را در آب های عمیق تثبیت کند و در عین حال وزن، هزینه و کشش کابل کف دریا را به شدت کاهش دهد.

سنگین ترین توربین های برقی جهان روی سکوی شناور ایرلندی

به گزارش وبلاگ دانلود شریف و به نقل از نیواطلس، بادهای فراساحلی نشان دهنده فرصتی بزرگ برای انرژی پاک است، اما بعضی از برترین منابع در آب های عمیق هستند، جایی که فرو رفتن یک محور مستقیم در بستر دریا بسیار گران و سخت می گردد.

بازوهای مکانیکی چرخان بزرگ، سه بند کف دریا را به یک وزنه تعادل در زیر سکوی گازلمتصل می نماید.

سکوهای دریایی شناور یک طرح جایگزین کناسب در این زمینه را ارائه می دهند، اما چالش های مهندسی در اینجا بسیار زیاد است. به عنوان مثال، یک توربین دریایی معمولی 14 مگاواتی، ممکن است یک ناسل 500 تنی را در بالای یک برج 130 متری قرار دهد و سه پره کربنی به طول 108 متر را با نیروی کامل طوفان دریا بچرخاند. نصب چنین سازه ای در دریا با استفاده از سکوهای عادی بسیار پر هزینه و سخت است.

متعادل کردن یک چرخ سنج هیولایی مانند آن بر روی یک پایه شناور کار بدی نیست، اما انجام آن به روشی که به راحتی بتوان با هزینه کم توربین ها را فراوری، نصب و راه اندازی کرد کار پر هزینه ای است. این یک مشکل با هزینه میلیارد دلاری است که بسیاری از شرکت ها برای حل آن رقابت می نمایند. کمپانیگازل معتقد است که برای حل این مساله راه حلی دارد. سکوی این شرکت با ظاهری عجیب تا حدودی نشانگر تلاقی بین دو رویکرد دیگر برای ساخت سکوی شناور بادی است، در طرح گازل از سکوی نیمه شناور و پایه های کششی استفاده شده است.

سیستم گازل(تصویر وسط) نوعی تلاقی بین طرح های نیمه شناور (تصویر سمت چپ) و پایه کششی (تصویر سمت راست) است

سکوی بادی شناور نسل سوم گازل از سه طرف به کف دریا متصل می گردد. کابل ها از کف دریا بالا می آیند و از روی سازه شناور بالا می آیند، روی بازوهای چرخان می چرخند و دوباره به پایین منتقل می شوند تا به وزنه تعادل سنگینی که در زیر سکو معلق است متصل شوند.

به گفته این شرکت، این فرایند سیستم غیرفعال ایجاد می نماید که قادر به متعادل کردن حرکات موج و جزر و مد و بعلاوه نیروهای بزرگ باد به وسیله اهرم غول پیکر برج توربین است و باعث کاهش نوسانات و بهبود کارایی می گردد. گازل ادعا می نماید که سکوی به دست آمده در این طرح، بسیار کوچکتر و سبک تر از یک طرح معمولی نیمه شناور است. این طرح استفاده از فولاد را تا 70 درصد و هزینه را تا حدود 30 درصد کاهش می دهد. سیستم پهلوگیری دینامیک آن نیز 80 درصد کمتر از یک سکوی پایه کششی معمولی، بار کمتری را بر روی بندهای کف دریا قرار می دهد و شیب را زیر یک درجه نگه می دارد و در عین حال امکان حرکت به سمت بالا و پایین را فراهم می نماید.

گازل اعلام نموده این ساختار نسبتا سبک وزن و مقرون به صرفه می تواند وزن توربین هایی تا مقدار 20 مگاوات (بزرگ تر از هر توربینی که در حال حاضر در رده فراساحلی مستقر شده است) را تحمل کند. این یک طراحی ماژولار است (به این معنا که سکو به عنوان یک ساختار کامل از پیش ساخته نشده و قطعات آن به صورت مجزا فراوری شده اند، از همین رو می توان به سهولت آن را به محل نصب انتقال داد) به همین علت ساخت، یدک کشی و استقرار آن آسان است و به تجهیزات تخصصی، جرثقیل یا امکانات بندری احتیاج ندارد.

آزمایش مخزن موج در اسپانیا با استفاده از سکوی بادی شناور در مقیاس کوچک

ادعاهای فوق را در آزمایش مدل در مقیاس کوچک در یک مخزن موج در موسسه هیدرولیک زیست محیطی دانشگاه کانتابریا در اسپانیا تایید شده و اولین گواهینامه امکان پذیر بودن اجرای یک طرح دریایی را برای یک سکوی بادی دریایی از DNV دریافت نموده است. این شرکت ارائه دهنده خدمات متخصصان در تجزیه و تحلیل چرخه حیات تاسیسات دریایی، به ویژه در انرژی های تنو پذیر، نفت و گاز است.

بیشتر بخوانید:

  • رکورد توربین هیولایی نو زیمنس: فراوری 359 مگاوات برق در 24 ساعت
منبع: همشهری آنلاین

به "سنگین ترین توربین های برقی جهان روی سکوی شناور ایرلندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگین ترین توربین های برقی جهان روی سکوی شناور ایرلندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید