موتور سه سیلندر ایپکو روی تارا ایران خودرو

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، مدیر پروژه موتورهای سه سیلندر ایپکو از فراوری موتوری قدرتمند با فشار پاشش 350 بار، در این شرکت اطلاع داد و با اشاره به نصب موتور سه سیلندر ایپکو روی تارا ایران خودرو جزئیات و مشخصات فنی موتور را تشریح کرد.

موتور سه سیلندر ایپکو روی تارا ایران خودرو

وبلاگ دانلود شریف - فراوری موتورهای سه سیلندر راهکاری تازه برای سازندگان خودروهایی است که در پی خودروهای کم مصرف و پربازده هستند. شرکت ایپکو نیز یکی از شرکت های مطرح در زمینه ساخت موتورهای سه سیلندر بوده و فعالیت هایی نیز در این زمینه داشته است، از این رو پیمان شرقی، مدیر پروژه موتورهای سه سیلندر این شرکت، شرحاتی به وبلاگ دانلود شریف داد که در ادامه می خوانید.

فیلم در یوتیوب
وبلاگ دانلود شریف: در خصوص موتور سه سیلندر فراوری شده در این شرکت شرح دهید.

شرقی: این موتور سه سیلندر، خانواده موتور و شامل چهار موتور است. یک موتور آن یک لیتری و 72 اسب بخار و سه موتور دیگر 1.3 لیتری است. قوی ترین موتور ما 240 نیوتن متر گشتاور و 148 اسب بخار توان دارد.

قویترین موتور این خانواده موتور، از سیستم سوخت رسانی تزریق مستقیم بنزین GDI استفاده می نماید. و فشار پاشش آن 350 بار است که بنا به ملاحظات احتراق و آلودگی، این فشار که تا دو سال قبل 250 بار بود، بالا رفته است.

دستیابی به چنین فناوری سوخت رسانی در شرایط تحریمی یک نکته منحصر به فرد است چرا که این سیستم به صورت کاملا انحصاری در اختیار چهار درصد شرکت های جهان واقع شده است و به ما داده نمی گردد. ما با یاری شرکایمان توانستیم این اتفاق را رقم زده و موتور را به مرحله فراوری برسانیم. این یکی از نکات مهم واریانت های BOOST ما است که در اصطلاح با نام موتور 3F3H آن را می شناسیم.

موتور سه سیلندر ایپکو روی تارا ایران خودرو + مشخصات فنی موتور

سوپاپ زنجیری جایگزین سوپاپ تسمه ای در مجموعه تایمینگ ایپکو
استفاده از پمپ روغن متغیر برای کاهش مصرف سوخت

از دیگر ویژگی های موتور سه سیلندر، مجموعه تایمینگ سوپاپ های آن است. برخلاف موتورهایی که معمولا در گروه های صنعتی ایران خودرو و سایپا فراوری شده و تسمه هستند، سوپاپ این موتور تسمه نیست و زنجیری است در واقع یک زنجیر کاملا بی صدا است.

این موتور از دو مجموعه زمان بندی متغیر سوپاپ گاز و دود برای بهینه کردن راندمان حجمی موتور و استفاده حداکثری از هوارسانی، از مجموعه توربو استفاده می نماید. یکی از مجموعه های ارزشمند و در عین حال پیچیده داخل این موتور، پمپ روغن متغیر است. که این مجموعه با هدف کاهش مصرف سوخت استفاده می گردد.

در این موتور یکسری فناوری ها و ایده ها به کار رفته که به کاهش مصرف سوخت یاری می نمایند. بعضی از این ایده ها مهندسی هستند، یعنی با تغییر در ابعاد موتور باعث کاهش مصرف سوخت می شوند و بعضی نیز فناوری هستند که باید آن را داشته باشیم.

مشخصات فنی موتور سه سیلندر ایپکو

فراوری انبوه خانواده موتور سه سیلندر روی تارا از اردیبهشت سال آینده

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ما برای دستیابی به فراوری انبوه این خانواده موتور که اردیبشت ماه سال 1402 اولین نمونه آن را روی خودروی تارا خواهیم داشت، مسئله ای از جهت قطعات و فناوری نداریم و به طور کامل توانایی این اقدام را در داخل داریم.

اینجا دیدن کنید:

تست و آنالیز وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست و آنالیز دنا پلاس توربو اتوماتیک
رازهای پژو پارس با موتور تازه ؛ تست پرشیازیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی
وبلاگ دانلود شریف: در خصوص ویژگی های این خانواده موتورها، کامل تر شرح دهید.

شرقی: از این چهار موتور، موتور یک لیتری آن در حال حاضر در محصولات ایران خودرو جایگاهی ندارد، چرا که متناسب با یک خودروی کلاس A و حدود 800 کیلوگرمی است و چندان معقول نیست. اما توان آن 72 اسب بخار است.

موتور بعدی، یک موتور 1.3 لیتری با 87 اسب بخار قدرت و 122 نیوتن متر گشتاور، یک موتور تنفس طبیعی و بعلاوه موتور سوم یک موتور توربو با 120 اسب بخار قدرت و گشتاور 185 نیوتن متری و در نهایت چهارمین و قوی ترین موتور این مجموعه دارای 148 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور است.

پیش بینی ما برای موتور یک لیتری یک خودروی یک لیتری بود که در سال 99 یک رونمایی نیز از آن انجام و مصرف سوخت آن 4.8 لیتر در 100 کیلومتر پیش بینی شد.

برای موتوری که 120 اسب بخار قدرت دارد، مصرف سوخت 5.7 لیتر در 100 کیلومتر و برای قوی ترین موتورمان که همان GDI است، مصرف سوخت 5.5 لیتر در 100 کیلومتر، روی خودروی تارا پیش بینی شده است.

کاهش مصرف سوخت با موتورهای کم حجم و کوچک سایز شده سه سیلندر
وبلاگ دانلود شریف: چرا به جای موتورهای سه سیلندر به سمت موتورهای چهار سیلندر نرفته اید؟

شرقی: مهمترین علت برای این اقدام استانداردهایی است که در سال های آینده وجود دارند. مهم ترین این استانداردها، بحث مصرف سوخت است که باید بتوانیم برچسب مصرف سوخت و گازهای گلخانه ای را دریافت کنیم.

پیش بینی ها بر این است که روند جهانی نیز به این سمت برود. ما برای اینکه بتوانیم مصرف سوخت را کاهش دهیم و به عدد مصرف کم برسیم، دو راه پیش رو داریم. یا باید از موتورهای کم حجم کوچک سایز شده استفاده کنیم یا به سراغ سوختی مثل گاز برویم تا بتوانیم میزان انتشار گاز را کاهش دهیم.

موتورهای چهار سیلندر در یک جایی محدود می شوند و نمی توان این کار را بیشتر از یک حدی روی آنها انجام داد. در صورت انجام چنین اقدامی در موتورهای چهار سیلندر با مسائل کیفی بسیاری روبرو می شویم. به همین علت داشتن یک موتور کم حجم و کوچک سایز شده می تواند یک راه چاره مناسب باشد.

از این رو ما به سراغ موتور 1.3 لیتری رفتیم. چرا که با محاسبه هندسی ابعاد یک موتور کوچک و کم حجم شده به موتور سه سیلندر می رسیم. در موتور چهار سیلندر آن ابعاد درست درنمی آید و نه تنها به کاهش مصرف سوخت یاری نمی نماید، حتی ممکن است مصرف سوخت را افزایش دهد.

دستیابی به یک موتور سه سیلندر در نقشه راه ایران خودرو مکتوب شده و این شرکت به طور حتم باید در سال های آینده از یک موتور سه سیلندر کم حجم استفاده کند. ما به سوخت گاز به عنوان یک ارزش ملی فکر می کنیم و همچنان از سوخت گاز نیز استفاده خواهیم کرد.

چرا ضریب تراکم موتور سه سیلندر ایپکو کاهش یافته است؟

وبلاگ دانلود شریف: در این موتور ضریب تراکم کاهش یافته و نسبت به موتور EF7 از ضریب تراکم کمتری برخوردار است. علت این کار چیست؟

شرقی: علت این کار این است که اگر بخواهیم از این موتور با سوخت بد با عدد اکتان پایین مثل 87، در یک نقطه دور افتاده در ایران استفاده کنیم، موتور حفاظت شده باشد و آسیب نبیند.

نسبت تراکم در این موتورها بین 9.4 تا 9.7 است.

کاهش دو درصدی مصرف سوخت با پمپ روغن متغیر

وبلاگ دانلود شریف: آیا در این موتور از سیستم خنک کن روغن استفاده نموده اید؟

شرقی: این موتور از سیستم خنک نماینده روغن برخوردار است. یکی از نکات برجسته و متفاوت در مجموعه روغن کاری موتور، استفاده از پمپ روغن متغیر است. این پمپ روغن به کاهش مصرف سوخت یاری می نماید و حدود دو درصد کاهش مصرف سوخت را به همراه دارد.

شاید این موتور جزو موتورهایی است که از این لحاظ در بین موتورهای ایران خودرو منحصر به فرد باشد. این موتور یک سیستم خنک کن روغن نیز دارد، چرا که موتور توان بالایی دارد. با 1.3 لیتر یک همچین توانی از موتور گرفتن به این معنا است که قطعات موتور، محفظه احتراق و پیستون ها کاملا داغ کار می نمایند.

برای اینکه دمای قطعات موتور و مقاومت و اکسیداسیون روغن خود بالا برود و دما پایین بیاید، مجبور شدیم از سیستم خنک کن روغن استفاده کنیم که این یک کار طبیعی است و در موتور EF7 نیز وجود دارد و امکان عجیبی نیست.

گفت و گو: امین آزاد

تنظیم: فاطمه باجلانی

مشخصات موتور XU7 پلاس چیست؟ / موتور تازه خودرو پژو پارس را بشناسید
گیربکس شاهین سایپا در حال توسعه؛ همه چیز درباره گیربکس شاهین
پیشرانه تازه تیبا چه مشخصاتی دارد؟
موتور EF7 یا ملی و نگاهی به مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو
جزئیات فنی موتور سه سیلندر / امکان استفاده سایپا از موتور سه سیلندر ایران خودرو
FMC T5 با ضعیف ترین موتور 1/5 لیتری توربو دانگ فنگ در ایران به فروش می رسد
موتورهای سه سیلندر ایران خودرو را بشناسید
نسل تازه موتور TU5 ایران خودرو چقدر توان و گشتاور دارد؟
منبع: بیت ران

به "موتور سه سیلندر ایپکو روی تارا ایران خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موتور سه سیلندر ایپکو روی تارا ایران خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید