هرگز این نوع نمک را نخرید

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، دکتر سیده زهرا شریعت پناهی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: نمک دریا حاصل تبخیر آب دریا است و در سواحل دریا انباشته می گردد.

هرگز این نوع نمک را نخرید

به گزارش همشهری، به گفته وی، این نمک انباشته شده در سواحل دریا در معرض هوای آزاد و نور خورشید قرار می گیرد مقادیر قابل توجهی از ید آن تبخیر می گردد. نمک دریا دارای مقدار کافی ید برای تامین احتیاج روزانه افراد نیست.

این دانشیار دانشگاه با اشاره به وجود انواع ناخالصی در نمک دریا گفت: نمک دریا دارای انواع ناخالصی های نامحلول نظیر شن، خاک، گل و لای و بعلاوه ناخالصی های محلول نظیر گچ، سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم است که باعث ایجاد سرطان و عوارضی نظیر کم خونی، آسیب پوستی، آسیب به استخوان ها، کبد، کلیه و طحال می گردد.

وی اضافه نمود: بیشترین ناخالصی موجود در نمک تصفیه نشده گچ یا سولفات کلسیم است که به علت سفید بودن رنگ آن قابل تشخیص از اصل نمک نیست، اما نمکی که حاوی میزان زیادی از این ماده باشد تلخ است و با نمک تصفیه شده فرق دارد.

شریعت پناهی در ادامه سخنان خود هشدار داد: ناخالصی های موجود در نمک غیرتصفیه باعث پنهان شدن شوری نمک می شوند. به همین علت فرد برای رسیدن به طعم دلخواه خود از میزان نمک بیشتری استفاده می نماید که در نتیجه احتمال خطر بالا رفتن فشارخون در فرد افزایش می یابد.

اصول مهم در تهیه و نگهداری نمک

این دانشیار دانشگاه با اشاره به نحوه صحیح نگهداری نمک یددار تصفیه شده گفت: نمک یددار باید در ظروف دربسته از جنس چوبی، سفالی، پلاستیکی و یا شیشه رنگی نگهداری گردد و این ظروف دور از نور، حرارت، رطوبت و هوا باشد.

وی توصیه کرد: افراد نمک مورد احتیاج خود را به مقدار خریداری نمایند تا حداکثر شش ماه پس از خرید مصرف گردد.

این متخصص تغذیه بعلاوه تاکید نمود: به منظور حفظ ید حتما هنگام طبخ غذا نمک در مرحله انتهایی پخت به غذا اضافه گردد.

توصیه های مهم هنگام خرید نمک

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به افراد توصیه کرد هنگام خرید نمک طعام، حتما محصول یددار تصفیه شده را خریداری نمایند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شریعت پناهی توجه به درج عبارت یددار تصفیه شده بر روی بسته بندی، توجه به تاریخ فراوری و انقضا، توجه به پروانه ساخت و علامت استاندارد و مقدار خلوص نمک بر روی بسته بندی (حداقل خلوص 99،2 درصد) را هنگام خرید توصیه کرد.

این دانشیار دانشگاه با اشاره به نشر بعضی از مطالب غیرعلمی به وسیله افراد سودجو درخصوص نمک یددار، نمک دریا و سنگ نمک در بعضی سایت ها تاکید نمود: مصرف نمک تصفیه شده یددار در حد توصیه شده برای تمام افراد جامعه لازم است و با هیچ گونه عارضه جانبی همراه نیست.

منبع: فرارو

به "هرگز این نوع نمک را نخرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرگز این نوع نمک را نخرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید