چرا انیمیشن روح به پای درون و بیرون و بالا نمی رسد؟
به گزارش وبلاگ دانلود شریف، گفته می شود داستان انیمیشن روح که آخرین محصول تحسین شده کمپانی پیکسار در سال 2020 است، به کیفیت دو اثر مهم دیگر در 20 سال گذشته، یعنی بالا (Up 2009) و درون و بیرون (2015 Inside Out) نزدیک نیست. بد نیست دلایل این فرضیه را با هم بررسی کنیم.

انیمیشن چشم نواز روح با یک پیش فرض جذاب و بازیگران با استعداد همراه است، اما داستان آن نمی تواند با کیفیت دو محصول پیروز و بزرگ پیکسار یعنی بالا و درون و بیرون مقایسه گردد. در طول 20 سال گذشته، این دو انیمیشن تحسین منتقدان را به همراه داشتند و مخاطبان را تحت تأثیرات عمیقی قرار دادند که نمایانگر اوج عملکرد این استودیو است. مانند بهترین فیلم های پیکسار، این فیلم ها هم بچه ها و هم بزرگسالان را مجذوب خود و بینندگان را درگیر پیام عمیق تری کردند. اگرچه روح هم سعی دارد همان کار را انجام دهد، اما روایت آن از ساختار خوبی برخوردار نیست و تأثیر احساسی لازم را ارائه نمی دهد.
گزیده نقدهای انیمیشن روح؛ یک اثر خوش ساخت دیگر از دیزنی و پیکسار
انیمیشن روح، جو گاردنر (با صدای جیمی فاکس)، استاد گروه جاز را در حالی که سعی در تحقق آرزوی دیرینه خود برای تبدیل شدن به یک نوازنده ماهر بر روی صحنه دارد، دنبال می کند. به محض اینکه جو فرصت بزرگ خود را پیدا می کند، دچار حادثه ای می گردد که بدنش روی زمین مانده و روحش در راستا عالم ماورا به پرواز در می آید. با ترس و ملتمسانه، جو اعلام نمود که اکنون نمی تواند بمیرد و قبل از جدا شدن کامل روح از بدنش فرار می کند، جایی که با روح دیگری به نام 22 (با صدای تینا فی) دیدار می کند و برای برگشتن وظیفه دارد ابتدا 22 را تشویق به بازگشت و در او انگیزه زندگی ایجاد کند. این دو با هم به زمین سفر می کنند، جایی که جو شروع به درک این مسأله می کند که رویای او برای تبدیل شدن به یک موسیقی دان جاز، هدف منحصر به فرد زندگی اش نیست. با تامل در رویکرد 22 به زندگی، جو در می یابد که درخشش روح می تواند از لحظات شاد روزمره ناشی گردد. جو دوباره باز می گردد و به 22 پیشنهاد فرصت زندگی در زمین را می دهد و همین تلاش او الهام بخش نگهبانان می گردد تا به جو دوباره فرصت زندگی بدهند.
سفر جو در روح به سنت دیرینه پیکسار درباره بررسی ماهیت زندگی و معنای مرگ ادامه می دهد، اما فاقد وضوح مشخصی است که در انیمیشن های بالا و درون و بیرون دیده می گردد. در حالی که این دو فیلم به یک اوج منحصر به فرد در عمل می رسند و بینندگان را با درک چگونگی تغییر شخصیت ها روبه رو می کنند، روح همچنان در چند دقیقه آخر فیلم به کشف اتفاقات پیچیده می پردازد. فیلم چندین بار به جو فرصت بازگشت می دهد و مخاطبان را درباره زمان خاتمه داستان و درسی که آموخته اند، دچار تردید می کند. این فیلم ایده های قدرتمندی دارد، هدف آن بررسی روح انسان و به نمایش گذاشتن بازیگران عمدتا سیاه پوست است، اما اجرای آن ناکام از آب در آمده است.
شاید، بالا ، درون و بیرون و روح سه گانه مکمل هم باشند. هر سه معنای زندگی را در مراحل مختلف کشف می کنند. بالا بر روی تلاش کارل فردریکسن، شهروند سالخورده برای تحقق آرزوی مرگ همسرش متمرکز است، درون و بیرون به آشفتگی زندگی شخصی رایلی 11 ساله در دوران پیش از نوجوانی توجه دارد، روح هم حول یک دوره تغییر در زندگی شخصیت اصلی می چرخد، این بار با مردی احتمالا 30 یا 40 ساله، که در تلاش است تا آرزوهای خود را دنبال کند، داستانی که برای بسیاری از ما آشنا است.
برخلاف بالا و درون بیرون که کاملا روی شخصیت های اصلی متمرکز هستند، روح کاراکتر 22 را معرفی می کند که درگیری ها و داستان خودش را دارد. 22 یک کاراکتر جذاب است، اما مخاطبان آن اشتیاق برای زندگی جو را در او ندارند و وضوح سفر زیبای او در داستان اصلی نمی گنجد. در آخر، روح با معامله بین 22 و جو خاتمه می یابد؛ جو درست همان طور که معنای واقعی زندگی را درک می کند، جای خود را بر روی زمین فدا کرده، تا بعدا آخرین لحظه نجات از عالم ماورا را تجربه کند و شانس دوباره ای را به دست آورد. وجود کاراکترهای اصلی در فیلم مانند یک شمشیر دو لبه عمل می کند، شخصیت ها عمیق هستند اما از روایت اصلی داستان فاصله می گیرند.
روح دارای ساختار روایی آزادتری نسبت به بالا یا درون و بیرون است، که ناگهان از دنیای واقعی و دنیای ماورا فراتر می رود و صحنه هایی را خلق می کند که همیشه هم ربطی به داستان ندارند و یک کل منسجم را جدا از خط اصلی تشکیل می دهند. انیمیشن درون و بیرون از مفاهیم مبهمی مانند احساسات برای تأکید بر مبارزات رایلی، موازی با زندگی در واقعیت استفاده کرد. از طرف دیگر، روح قسمت اعظم داستان جو را در قلمرو دنیوی قرار داده و داستان را بیش از حد مفهومی کرده تا اینکه بتواند به سادگی در مخاطب تأثیر ایجاد کند. یکی از بزرگترین نقاط قوت پیکسار اتصال نمادهایی مانند نشان لیاقت الی (در انیمیشن بالا) یا ترکیب شادی و غم (در انیمیشن درون بیرون) به احساسات و تغییر شخصیت ها است. روح با بیش از حد وارد شدن به دنیای ناشناخته، تعادل را برهم می زند.
منبع: Screenant
منبع: دیجیکالا مگ