چگونه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم؟

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، چگونه می توان سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرد؟ در کل، سیستم ایمنی بدن شما وظیفه قابل توجهی برای دفاع از شما در برابر میکروارگانیسم های بیماری زا انجام می دهد. اما این سیستم گاهی اوقات شکست می خورد: یک میکروب به طور موفقیت آمیز حمله می نماید و شما را بیمار می نماید.

چگونه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم؟

آیا می توانیم در این فرآیند دخالت کنیم و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم؟ اگر رژیم غذایی خود را بهبود دهیم چه؟ آیا باید ویتامین ها یا داروهای گیاهی خاصی مصرف کنیم؟ یا تغییر سبک زندگی به منظور فراوری یک پاسخ ایمنی کامل می تواند امیدبخش باشد؟

برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود چه کاری می توان انجام داد؟

ایده تقویت ایمنی بدن قابل توجه است، اما توانایی انجام این کار به دلایل مختلف سخت است. سیستم ایمنی یک سیستم است، نه یک نهاد واحد؛ و برای عملکرد خوب، احتیاج به تعادل و هماهنگی دارد.

هنوز هم رموز زیادی در خصوص پیچیدگی ها و ارتباط بین پاسخ ایمنی وجود دارد که دانشمندان از آن بی خبرند. در حال حاضر هیچ رابطه علمی ثابت شده ای بین شیوه زندگی و افزایش عملکرد سیستم ایمنی وجود ندارد.

اما این بدان معنا نیست که شیوه زندگی هیچ اثری بر سیستم ایمنی ندارد و نباید مورد مطالعه قرار گیرد. محققان در حال آنالیز اثرات رژیم غذایی، ورزش، سن، استرس روحی و عوامل دیگر بر پاسخ ایمنی، در حیوانات و انسان ها هستند. در عین حال، راهبردهای عمومی یک زندگی سالم، راه خوبی برای آغاز تقویت سیستم ایمنی بدن شما است.

روش های سالم برای تقویت سیستم ایمنی بدن

اولین خط دفاع شما این است که یک شیوه زندگی سالم را انتخاب کنید. دنبال کردن دستورالعمل های بهداشت و سلامت عمومی، تنها و برترین گامی است که می توانید به طور طبیعی سیستم ایمنی بدن خود را قوی و سالم نگه دارید. هر بخش از بدن شما، از جمله سیستم ایمنی بدن، هنگامی بهتر عمل می نماید که از حملات زیست محیطی محافظت گردد و با استراتژی های زندگی سالم مانند موارد زیر تقویت گردد:

  • سیگار نکشید
  • رژیم های سرشار از میوه ها و سبزیجات داشته باشید
  • به طور منظم ورزش کنید
  • یک وزن سالم را حفظ کنید
  • الکل مصرف نکنید
  • خواب کافی داشته باشید
  • اقدامات لازم برای اجتناب از عفونت را انجام دهید، مانند شستن دست ها به طور مرتب و پختن گوشت به طور کامل
  • سعی کنید استرس خود را به حداقل برسانید

به وسیله روش های سالم، ایمنی بدن خود را افزایش دهید

اداعا می گردد که بسیاری از محصولات در قفسه های فروشگاه برای افزایش یا حمایت از ایمنی مفید هستند. اما مفهوم تقویت ایمنی در حقیقت از نظر علمی زیاد منطقی به نظر نمی رسد. در حقیقت، افزایش تعداد سلول های بدن شما - سلول های ایمنی یا سلول های دیگر - لزوما چیز خوبی نیست. به عنوان مثال، ورزشکارانی که در دوپینگ خون شرکت می نمایند - خون را به سیستم های خود پمپاژ می نمایند تا تعداد سلول های خونی خود را افزایش دهند و عملکردشان بالا برود - اما این کار خطر سکته مغزی را افزایش می دهد.

کوشش برای تقویت سلول های سیستم ایمنی بدن بسیار پیچیده است، زیرا در سیستم ایمنی بدن بسیاری از سلول های مختلف وجود دارد که به بسیاری از میکروب های مختلف، به روش های مختلفی پاسخ می دهند.

کدام سلول ها را باید افزایش داد و به چه تعداد؟ تا کنون، دانشمندان جواب را نمی دانند. آنچه که شناخته شده این است که بدن به طور مداوم سلول های ایمنی فراوری می نماید . و قطعا سلول های بیشتری از میزان مورد احتیاج فراوری می نماید. سلول های اضافی خود را به وسیله یک فرایند طبیعی مرگ سلولی به نام آپوپتوز حذف می نمایند. بعضی از آنها قبل از اینکه اقدامی انجام دهند و بعضی پس از پیروزی در جنگ، دچار مرگ سلولی می شوند.

سیستم ایمنی و سن

با افزایش سن، توانایی پاسخ ایمنی بدن ما کاهش می یابد، که به نوبه خود احتمال بروز عفونت و سرطان را بالا می برد.

با اینکه بعضی افراد مسن ممکن است زندگی سالمی داشته باشند، اما نتیجه گیری بسیاری از مطالعات نشان داده است که افراد مسن نسبت به افراد جوان بیشتر به بیماری های عفونی مبتلا می شوند و حتی مهم تر از همه، احتمال مرگ بر اثر بیماری در آنها بالا می رود. عفونت های تنفسی، آنفلوانزا و به خصوص پنومونی (ذات الریه)، یکی از علل اصلی مرگ در افراد بالای 65 سال در سراسر دنیا است. هیچ کس نمی داند چرا این اتفاق می افتد، اما بعضی از دانشمندان متوجه شده اند که این افزایش خطر با کاهش سلول های T به دلیل عملکرد ضعیف غده تیموس در ارتباط است. دانشمندان معتقدند که کاهش کارآمدی مغز استخوان در افراد مسن باعث فراوری کمتر سلول های بنیادی- که می توانند سلول های ایمنی بدن را افزایش دهند - می گردد.

دانشمندان متوجه شدند که حتی پاسخ ایمنی افراد مسن به واکسن نیز ضعیف است. به عنوان مثال، مطالعات واکسن آنفلوانزا نشان داده است که موثر بودن واکسن برای افراد بالای 65 سال، در مقایسه با بچه ها سالم (بیش از 2 سالگی) کمتر است. اما با وجود کاهش اثربخشی، مشاهده شده است که واکسن های آنفلوانزا و ذات الریه به میزان قابل توجهی در کاهش بیماری و مرگ افراد مسن تاثیر گذار بوده است.

بعلاوه ارتباط بالایی بین تغذیه و ایمنی در سالمندان وجود دارد. نوعی از سوء تغذیه وجود دارد که به طور شگفت آور حتی در کشورهای ثروتمند نیز رایج است و به عنوان سوء تغذیه مواد مغذی شناخته می گردد. سوء تغذیه مواد مغذی، که در آن فرد دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی لازم است، می تواند در افراد مسن بسیار معمول باشد. افراد سالمند تمایل کمتری به خوردن دارند و اغلب در رژیم غذایی آنها تنوع کمی دیده می گردد. یک سوال مهم این است که آیا مکمل های غذایی می توانند به افراد مسن یاری نمایند که یک سیستم ایمنی سالم داشته باشند. افراد سالمند باید این سوال را با یک پزشک که متخصص در تغذیه سالمندان است، در میان بگذارند، زیرا با اینکه بعضی از مکمل های غذایی می توانند برای افراد مسن مفید باشد، اما در عین حال بعضی تغییرات کوچک ممکن است در این گروه سنی تاثیرات جدی داشته باشند.

رژیم غذایی و سیستم ایمنی بدن شما

مانند هر نیروی نظامی، ارتش سیستم ایمنی به سمت معده حرکت می نماید. جنگجویان سالم سیستم ایمنی احتیاج به تغذیه خوب و منظم دارند. ثابت شده است افرادی که در فقر زندگی می نمایند و دارای سوء تغذیه هستند، به بیماری های عفونی آسیب پذیر تر هستند. هنوز مطالعات نسبتا کمی در خصوص اثرات تغذیه بر روی سیستم ایمنی بدن انسان و حتی مطالعات بسیار کمی در خصوص ارتباط مستقیم بین تغذیه و پیشرفت (در مقابل درمان) وجود دارد.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کمبود های مختلف مواد مغذی - به عنوان مثال کمبود روی، سلنیوم، آهن، مس، اسید فولیک، ویتامین A، B6، C و E، عملکرد سیستم ایمنی در حیوانات را تغییر می دهد.

چه کاری می توان انجام داد؟ اگر فکر می کنید رژیم غذایی شما تمام احتیاجهای مغذی تان را تامین نمی نماید - شاید برای مثال شما سبزی ها را دوست نداشته باشید - در اینصورت مصرف مکمل های مولتی ویتامین و مواد معدنی روزانه می تواند بیشترین منافع بر روی سیستم ایمنی بدن را داشته باشد. مصرف دوز زیاد از یک ویتامین مد نظر نیست بلکه باید از انواع ویتامین به میزان لازم بهره برد.

تقویت ایمنی با گیاهان و مکمل ها

به یک فروشگاه یا عطاری بروید تا بسیاری از بطری قرص ها و داروهای گیاهی را بیابید که حمایت از ایمنی را تضمین می نمایند و سلامت سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می نمایند. اگر چه معین شده است که بعضی مواد غذایی آماده می توانند اجزای عملکرد سیستم ایمنی را تغییر دهند، در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این مواد غذایی بتوانند ایمنی را به نقطه ای برسانند که از ما در برابر عفونت و بیماری بهتر محافظت نمایند. ثابت شده است که مصرف یک گیاه - یا هر ماده دیگری که برای این هدف استفاده می گردد و می تواند ایمنی را افزایش دهد، هنوز یک موضوع بسیار پیچیده است. به عنوان مثال، دانشمندان نمی دانند که آیا گیاهانی که به نظر می رسد سطوح آنتی بادی های موجود در خون را بالا می برند، در واقع کار مفیدی را برای کلیت سیستم ایمنی انجام می دهند یا خیر؟

استرس و عملکرد ایمنی

پزشکی مدرن به درک رابطه نزدیک فکر و بدن نزدیک شده اند. طیف گسترده ای از بیماری ها، از جمله ناراحتی های معده، کهیر، و حتی بیماری های قلبی، به اثرات استرس های روانی مرتبط است. علیرغم چالش ها، دانشمندان به طور جدی در حال مطالعه رابطه بین استرس و عملکرد ایمنی هستند.

به یک دلیل، تعریف استرس سخت است. آنچه که برای یک نفر یک شرایط استرس زا به نظر می رسد ممکن است برای شخص دیگر اینطور نباشد. هنگامی که افراد در معرض شرایطی قرار می گیرند که آن را استرس زا توصیف می نمایند، برای آنها سخت است تا میزان گیری نمایند تا چه میزان استرس را احساس می نمایند و بعلاوه برای دانشمندان سخت است تا متوجه شوند که آیا تصور فکری فرد از میزان استرس دقیق است یا خیر. دانشمندان می توانند فقط چیزهایی که ممکن است استرس را بازتاب دهند را میزان گیری نمایند، مانند تعداد ضربانی که قلب در هر دقیقه می زند، اما چنین میزان گیری هایی ممکن است عوامل دیگر را نیز منعکس کند.

با این حال، بیشتر دانشمندان در حال مطالعه رابطه بین استرس و عملکرد سیستم ایمنی هستند، و یک استرس ناگهانی و کوتاه مدت را مطالعه نمی نمایند؛ در عوض، آنها سعی می نمایند استرس های ثابت و مکرر را مطالعه نمایند که به عنوان استرس مزمن شناخته می شوند. از قبیل روابط با خانواده، دوستان و همکاران، یا چالش های پایداری که برای به خوبی انجام دادن یک کار وجود دارد. بعضی از دانشمندان به این موضوع می پردازند که آیا استرس مداوم می توانند بر سیستم ایمنی بدن اثر بگذارد.

اما انجام آنچه که دانشمندان به عنوان آزمایش های کنترل شده در انسان ها می شناسند، سخت است. در یک آزمایش کنترل شده، دانشمند می توانند یک و تنها یک عامل را تغییر دهند، مانند تغییر میزان یک ماده شیمیایی خاص، و سپس تاثیر این تغییر به بعضی پدیده های دیگر قابل میزان گیری، مانند میزان آنتی بادی های فراوری شده به وسیله یک نوع خاص از سلول های سیستم ایمنی بدن هنگامی که در معرض مواد شیمیایی قرار می گیرند. در یک حیوان زنده و به ویژه در یک انسان، این نوع کنترل امکان پذیر نیست، زیرا در زمان انجام میزان گیری، فاکتور های بسیار دیگری وجود دارد که در حیوان یا انسان در حال رخ دادن هستند.

با وجود این مسائل اجتناب ناپذیر در میزان گیری رابطه استرس با ایمنی، دانشمندان در حال پیشرفت در این زمینه هستند.

آیا سرما خوردن سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می نماید؟

تقریبا هر مادری این حرف را زده است: یک لباس گرم بپوش وگرنه سرما میخوری! آیا این موضوع حقیقت دارد؟ تا کنون، محققانی که این سوال را مطالعه می نمایند، معتقدند که قرار گرفتن در معرض هوای سرد در حد میانه، حساسیت شما به عفونت را افزایش نمی دهد. بیشتر متخصصان سلامت بر این باورند که دلیل سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل زمستان، سرد شدن بدن افراد نیست بلکه دلیل آن این است که در فصل زمستان افراد بیشتر وقت خود را در محیط های داخلی و در تماس نزدیک با دیگر افرادی سپری می نمایند که می توانند میکروب هایشان را انتقال دهند.

گروهی از محققان کانادایی که صدها مطالعه پزشکی در خصوص این موضوع را مرور نموده اند و بعضی از تحقیقات خود را انجام داده اند، نتیجه گرفتند که لازم نیست قرار گرفتن در معرض سرمای میانه نگران نماینده باشد. این اثر هیچ تاثیری بر سیستم ایمنی بدن انسان ندارد. آیا زمانی که هوا سرد است باید لباس گرم بپوشیم؟ پاسخ بله اگر احساس سرما می کنید، یا اگر قرار است برای یک مدت طولانی در فضای باز باشید، باید لباس گرم بر تن کنید. اما این ها هیچ ارتباطی به ایمنی بدن ندارد و با قرار گرفتن در معرض سرما ایمنی بدن شما ضعیف نمی گردد.

ورزش: برای ایمنی خوب است یا بد ؟

ورزش منظم یکی از ارکان زندگی سالم است. ورزش باعث بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش فشار خون و کنترل وزن بدن می گردد و می تواند از ما در برابر انواع بیماری ها محافظت کند. اما آیا ورزش می تواند به طور طبیعی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما گردد؟ ورزش درست مثل یک رژیم سالم می تواند به سلامت عمومی و به همین ترتیب سیستم ایمنی سالم یاری کند. ورزش می تواند به طور مستقیم با افزایش گردش خون در ارتباط باشد، که با اینکار به سلول های سیستم ایمنی بدن اجازه می دهد تا آزادانه در بدن حرکت نمایند و کار خود را به طور موثر تر انجام دهند.

بعضی از دانشمندان کوشش می نمایند مشخص نمایند که آیا ورزش می تواند به طور مستقیم بر حساسیت فرد به عفونت تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، بعضی محققان در پی این هستند که آیا یک ورزش شدید می تواند باعث بیمار شدن ورزشکاران گردد یا به نحوی عملکرد آنها را کاهش دهد. به منظور انجام این نوع تحقیق، دانشمندان از ورزشکاران خواستند تا تمرینات شدید انجام دهند. آنها از ورزشکاران قبل و بعد از ورزش آزمایش خون و ادرار گرفتند تا بتوانند هر گونه تغییر در اجزای سیستم ایمنی آنها را تشخیص دهند. در حالی که بعضی از تغییرات ثبت شده است، اما ایمونولوژیست ها (ایمنی شناسی) هنوز نمی دانند که در حوزه واکنش های ایمنی بدن انسان، معنی این تغییرات چیست.

این موضوع مربوط به ورزش شدید ورزشکاران حرفه ای بود. اما ورزش میانه برای افراد میانه چطور؟ آیا این نوع ورزش نیز سیستم ایمنی را سالم نگه می دارد؟ در حال حاضر، اگرچه هنوز ارتباط مستقیم مفیدی کشف نشده است، اما منطقی است که تمرین منظم میانه می تواند یک حرکت مفید در یک زندگی سالم محسوب گردد، که یک وسیله بالقوه مهم برای حفظ سلامتی سیستم ایمنی و دیگر ارگان های بدن است.

منبع: فوت و فن / health.harvard.edu

به "چگونه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید