چگونگی تاثیر رژیم غذایی گیاهی در کاهش علائم یائسگی

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، یکی از مسائلی که زنان میانسال با آن روبه رو هستند، یائسگی و علائم آن است.

چگونگی تاثیر رژیم غذایی گیاهی در کاهش علائم یائسگی

میانگین امید به زندگی در زنان در حال حاضر در انگلیس حدود 81 سال است و سن یائسگی در زنان نیز حدود 51 سال است. این بدان معنا است که زنان به شکل میانگین، 30 سال بعد از یائسه شدن نیز زندگی می نمایند و از همین رو، این دوره، دوره ای مهم در زندگی آن ها محسوب می گردد.

برای همین منظور دکتر Nitu Bajekal، متخصص سلامت بانوان با بیش از 35 سال تجربه در زمینه سلامت زنان در انگلیس در این گزارش به شرح این مسئله پرداخت که در زمانی که بانوان یائسه می شوند، باید منتظر چه علائمی باشند و راه های مدیریت یائسگی با در پیش گرفتن یک رژیم گیاهی چگونه خواهد بود.

یائسگی و پیش یائسگی

پیش یائسگی می تواند بین دو تا 8 سال به طول بینجامد؛ هر چند میانگین آن 4 سال است و پس از آن فرد یائسه خواهد شد. پیش یائسگی اغلب در اوایل دهه چهارم زندگی زنان رخ می دهد و آن هم زمانی است که فرد احتمالا متوجه تغییرات هورمونی، بی نظمی هایی در قاعدگی (پریودی) و حتی تغییراتی در خلق و خوی خود می گردد.

یائسگی به عنوان توقف نهایی در قاعدگی زنان تعریف می گردد که بین سنین 45 سال تا 55 سال در بانوان به وقوع می پیوندد و نشان دهنده سرانجام توانایی فراوری مثل در فرد است. میانگین سن یائسگی در دنیا 51 سال است. هم یائسگی و هم پیش یائسگی هر دو با بعضی علائم جسمی و روحی همراه هستند.

علائم یائسگی چیست؟

زنان باید از همان اوائل زندگی در خصوص این که در این مرحله از زندگی باید چه انتظاراتی داشته باشند و نیز این که چه کار هایی می توانند علاوه بر یاری های پزشکی که در دسترسشان قرار گرفته است، برای یاری به خودشان انجام دهند، تحت آموزش قرار بگیرند.

حدود هشت زن از هر ده زن از گر گرفتگی که از رایج ترین علائم یائسگی است، رنج می برند؛ اما تنها دو یا سه نفر از این زنان چنین اعتمادی را دارند که در پی مشاوره پزشکی بروند.

بیش از 34 علامت وجود دارند که با یائسگی همراه هستند؛ اما گر گرفتگی و تعریق شبانه شایع ترین آن ها هستند.

از دیگر علائم یائسگی می توان به: علائم ادراری و روده ای، خشکی پوست، خستگی و کوفتگی، اختلالات خواب، اضطراب، افسردگی، نوسانات خلقی کمبود تمرکز، ریزش مو ، مو های زائد صورت و افزایش ناخواسته وزن اشاره نمود.

بسیاری از این علائم چندین سال قبل از یائسگی آغاز می شوند. بیشتر علائم در بانوان چند سال پس از یائسگی رفع می شوند؛ هرچند یک دهم زنان ممکن است حتی تا یک دهه بعد نیز علائمی را داشته باشند.

چه تغییراتی در سبک زندگی می تواند به یائسگی یاری کند؟

داشتن یک رژیم غذایی گیاهی و مبتنی بر مصرف غذا های کامل، رعایت بهداشت خواب (به طوری که 7 تا 9 ساعت خواب ترمیمی در شبانه روز داشته باشید) مدیریت استرس به وسیله تمرین های یوگا و فکر آگاهی داشتن، انجام منظم تمرین های فیزیکی، تمرینات مقاومتی با وزن برای کاهش خطر تحلیل عضلانی همگی مهم هستند؛ بنابراین اجتناب از سیگار، الکل، مصرف کافئین بیش از حد و رابطه اجتماعی امری مثبت محسوب می گردد.

پیگیری یک رژیم غذایی گیاهی امری موثر است. همان رژیم غذایی گیاهی که در زمان یائسگی بانوان موثر است، به بالارفتن سن در شرایط جسمی بهتر، کاهش زوال عقل و خطر آلزایمر، کاهش بیماری قلبی و دیابت، خطرسرطان های پروستات، روده و رحم که از بزرگترین عوامل مرگ و میر در جوامع امروزی هستند، یاری می نماید.

منبع: پایگاه vegan foodand living

وبلاگ دانلود شریف علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چگونگی تاثیر رژیم غذایی گیاهی در کاهش علائم یائسگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونگی تاثیر رژیم غذایی گیاهی در کاهش علائم یائسگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید