5 ویژگی ویندوز فون که جلوتر از زمان خود بودند

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، در بین سیستم عامل های موبایل، ویندوز فون از جمله شکست های مشهور محسوب می گردد که فقط 7 سال (از 2010 تا 2017) عمر کرد. این سیستم عامل و گوشی های مبتنی بر آن هرگز به محبوبیت گسترده ای نرسیدند اما مایکروسافت برای این سیستم عامل ایده های جالبی را پیاده کرد که بعضی از آن ها جلوتر از زمان خود بودند.

5 ویژگی ویندوز فون که جلوتر از زمان خود بودند

ویندوز 7 سپس به ویندوز فون 8 و در نهایت ویندوز 10 موبایل تبدیل شد اما در تمام این نسخه ها مهم ترین مشکل-کمبود اپلیکیشن ها-پابرجا ماند. با وجود تمام این مسائل، نمی توانیم تاثیر آن را بر روی صنعت موبایل نادیده بگیریم.

طراحی مینیمال

یکی از مهم ترین ویژگی های ویندوز فون، طراحی مینیمال آن بود. نخستین نسخه این سیستم عامل در سال 2010 منتشر شد و همانطور که در تصویر اصلی این مطلب می توانید ببینید، طراحی بسیار ساده و تختی داشت. در ادامه می توانید طراحی iOS 4 و اندروید 2.3 را ببینید.

از نظر اصول طراحی رابط کاربری، طراحی استفاده شده برای اندروید و iOS بسیار قدیمی محسوب می شوند اما رابط کاربری ویندوز فون به گونه ای است که همین حالا هم می توان از آن استفاده کرد. در نهایت اپل و گوگل هم در سال های بعدی برای سیستم عامل های خود به طراحی مینیمال روی آوردند.

اپ به عنوان ویجت

یکی از ویژگی های مجذوب نماینده ویندوز فون Live Tiles نام داشت که البته این معینه در نسخه های دسکتاپ هم مورد استفاده نهاده شد. اگرچه اندروید تقریبا از همان ابتدا از ویجت ها پشتیبانی می کرد، اما اپل چندین سال بعد این معینه را راهی iOS کرد. Live Tiles هم در بین این دو رویکرد قرار می گیرد.

در ویندوز فون به جای اینکه شاهد آیکون اپلیکیشن ها و ویجت ها به طور جداگانه باشیم، Live Tiles کار هر دو را انجام می داد. بعلاوه در زمینه میزان این موارد هم حق انتخاب داشتید. اپل برای ویجت های خود تقریبا چنین رویکردی اتخاذ نموده است. اگرچه این ویجت ها به طور جداگانه در کنار آیکون ها قرار می گیرند، اما از نظر بصری مانند آیکون های بزرگ شده هستند. بنابراین به نظر می رسد اپل برای ویجت های iOS از قابلیت Live Tiles ویندوز فون الگوبرداری نموده است.

حالت تاریک و روشن

اندروید و iOS در سال 2019 حالت تاریک را دریافت کردند اما ویندوز فون از همان ابتدا در سال 2010 این ویژگی را داشت. در این سیستم عامل با فعال کردن حالت تاریک، اپلیکیشن هایی هم که از این معینه پشتیبانی می کردند تاریک می شدند. در حال حاضر هم اندروید و iOS چنین رویکردی را عملی نموده اند.

تم های رنگی متغیر

یکی از ویژگی های نو ارائه شده در اندروید 12 این است که با استفاده از رنگ غالب تصویر پس زمینه، رنگ موردنظر به بخش های مختلف سیستم عامل راه پیدا می نماید. علاوه بر تغییر رنگ بخش هایی مانند منوی تنظیمات سریع و بخش تنظیمات سیستم عامل، حتی اپلیکیشن ها هم می توانند از این قابلیت استفاده نمایند.

این هم یکی دیگر از قابلیت هایی است که ویندوز فون از همان روز اول بهره می برد. به طور معین، رنگی که برای بخش Live Tiles انتخاب می کردید، در بسیاری از بخش های دیگر هم مورد استفاده قرار می گرفت.

تشخیص آهنگ در حال پخش

این قابلیت اگرچه اهمیت خیلی زیادی ندارد، اما مایکروسافت پیش از آیفون و اندروید معینه تشخیص آهنگ در حال پخش را به طور پیش فرض در سیستم عامل موبایل خود ارائه داد. این روزها کاربران اندروید با استفاده از گوگل اسیستنت می توانند چنین کاری را انجام دهند و اپ shazam در آیفون می تواند نام آهنگ ها را تشخیص دهد. ضمناً سیری هم از پس انجام این کار برمی آید.

در کنار ویندوز فون، می توانیم به سیستم عامل هایی مانند WebOS و BlackBerry OS هم اشاره کنیم که امکانات مجذوب نماینده زیادی داشتند. اما در نهایت اندروید و iOS از این رقابت جان سالم به در برده اند و همانطور که می بینید، بعضی از ایده های مایکروسافت راهی این دو سیستم عامل شده است.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 ویژگی ویندوز فون که جلوتر از زمان خود بودند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 ویژگی ویندوز فون که جلوتر از زمان خود بودند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید