8 نکته مهم که قبل از خرید خنک کننده پردازنده باید بدانید

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، اسمبل کردن یک کیس نو از یک طرف هیجان انگیز است و از طرف دیگر چالش های مختلفی را برای شما ایجاد می نماید. مهم ترین چالش هم این است که با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید، باید برترین قطعات ممکن را با در نظر گرفتن نیازهای خود انتخاب کنید. در کنار قطعات مختلف، سیستم خنک کننده پردازنده اهمیت زیادی دارد زیرا اگر خنک کننده مناسب نباشد، ممکن است پردازنده بیش از حد داغ گردد و در نتیجه عملکرد نهایی ضعیف تر از حد انتظار خواهد بود.

8 نکته مهم که قبل از خرید خنک کننده پردازنده باید بدانید

اگر در پی خرید یک خنک نماینده برای پردازنده سیستم خود هستید، در این مطلب به 8 نکته مهم می پردازیم که قبل از خرید باید به این موارد توجه کنید. در سرانجام با خواندن این مطلب، می توانید با خیال راحت یک خنک نماینده مناسب برای CPU انتخاب کنید.

سازگاری

سازگاری قطعات کیس، یکی از مهم ترین نکاتی است که برای اسمبل کردن کیس کامپیوتر باید توجه کنید. به همین دلیل اگر می خواهید یک خنک نماینده مناسب برای پردازنده کیس انتخاب کنید، خنک نماینده موردنظر باید با CPU، کیس و مادربرد سازگار باشد. به طور کلی در صورتی که در پی اسمبل کردن یک کیس هستید، پس به احتمال زیاد با سوکت ها و دیگر جزئیات مادربردها آشنایی دارید. برای یادآوری باید بگوییم که سوکت مادربرد-همان بخشی که پردازنده روی آن قرار می گیرد-باید با خود پردازنده سازگار باشد. این یعنی صرفا همین که مادربرد با پردازنده های اینتل سازگار است، کافی نیست و مادربرد باید با نسل پردازنده موردنظر هم سازگار باشد.

البته خوشبختانه فارغ از اینکه از پردازنده اینتل یا AMD استفاده می کنید، بیشتر خنک نماینده ها با طیف وسیعی از سوکت های CPU سازگار هستند. فقط بهتر است قبل از خرید خنک نماینده، از این سازگاری اطمینان حاصل کنید. ضمناً نباید اهمیت میزان خنک نماینده را از قلم بیندازیم. در خصوص خنک نماینده های بادی، باید ببینید آیا میزان این خنک نماینده با میزان کیس و مادربرد سازگار هست یا نه. از طرف دیگر، اگر می خواهید خنک نماینده آبی بخرید، باید به غیر از بحث میزان به سازگاری کیس برای تعبیه رادیاتور هم توجه کنید.

خنک نماینده آبی در برابر مدل بادی

برای اسمبل کردن کیس، باید برای پردازنده خود بین خنک نماینده آبی و خنک نماینده بادی دست به انتخاب بزنید. کاربران معمولی استفاده از خنک نماینده بادی را ترجیح می دهند ولی از طرف دیگر حداقل بر روی کاغذ، خنک نماینده های آبی بهتر می توانند گرمای پردازنده را کاهش دهند. با این حال، این تمام داستان نیست. هر دو مدل خنک نماینده ها می تواند بسیار موثر باشند و برای انتخاب آن ها باید معیارهای متعددی را در نظر بگیرید.

خنک نماینده مایع که معمولا از آن تحت عنوان خنک نماینده آبی یاد می شود، از نظر ظاهری مجذوب نماینده ترین گزینه برای کیس به شمار میرود. این نوع خنک نماینده ها به دو دسته اصلی مدار بسته و مدار باز تقسیم می شوند. اساس کار هر دو مدل یکسان است؛ یک بلوک خنک نماینده به پردازنده وصل می شود، مایع موردنظر از پردازنده به رادیاتور می رود و برمی شود و با این کار دمای پردازنده کاهش پیدا می نماید. می توانیم مکانیسم آن را با جریان خون در بدن انسان مقایسه کنیم. در خصوص خنک نماینده های آبی می توانیم به مزایای متعددی اشاره کنیم. اول از همه باید به سروصدای کم یک خنک نماینده آبی بپردازیم. بعلاوه از سوی دیگر این نوع خنک نماینده ها مجذوب نمایندهیت ظاهری کیس موردنظر را چندین برابر می نمایند و تقریبا تمام کیس های قدرتمند و پرچم دار از چنین خنک نماینده هایی بهره می برند.

خنک نماینده های بادی به میزان نمونه های آبی موثر نیستند اما مدل های پرچم دار حرف زیادی برای گفتن دارند. خنک نماینده های بادی ارزان تر هستند و نصب آن ها راحت است. این نوع خنک نماینده ها عملا از یک هیت سینک بزرگ و فن بزرگی بهره می برند که البته بعضی مدل ها مجهز به دو یا سه فن هم هستند. اگرچه بعضی مدل های پرچم دار رقیب قدرتمندی برای خنک نماینده های آبی محسوب می شوند، اما در نهایت از نظر عملکرد و بهینه بودن نمی توانند بهتر عمل نمایند.

به طور کلی از نظر عملکردی، خنک نماینده های آبی بهتر هستند و از طرف دیگر به علت مجذوب نمایندهیت ظاهری، بخشی از کاربران-به خصوص گیمرها-به علت همین طراحی مجذوب نماینده به سمت سیستم های خنک نماینده آبی می روند. اما واقعیت این است که خنک نماینده های بادی برای بیشتر کاربران کافی هستند و ضمناً نصب و استفاده از آن ها هم راحت تر است. بنابراین با توجه به بودجه و احتیاجهایی که دارید، بیت این دو مدل باید دست به انتخاب بزنید.

عملکرد خنک نماینده پردازنده

برای هرکدام از پردازنده ها، یک عدد برای توان حرارتی یا TDP ارائه می شود. این عدد نشان می دهد که پردازنده موردنظر زمانی که تحت بیشترین فشار واقع شده است، حداکثر چه میزان حرارت ایجاد می نماید. به عنوان مثال زمانی که توان حرارتی یک پردازنده 150 وات یا بالاتر است، پس برای خنک کردن این CPU به خنک نماینده بسیار قدرتمندی احتیاج دارید.

در خصوص عملکرد خنک نماینده CPU، عوامل زیادی مانند سرعت فن و قدرت موتور پمپاژ مایع برای مدل های آبی تاثیرگذار هستند. باید تاکید کنیم صرفا به این علت که یک خنک نماینده ظاهر مجذوب نمایندهی دارد یا از نورپردازی RGB زیبایی بهره می برد، لزوما عملکرد خیلی خوبی نخواهد داشت. البته بدون شک بسیاری از خنک نماینده های مناسب از ظاهر مجذوب نمایندهی هم بهره می برند ولی در کل بهتر است هنگام خرید یک خنک نماینده، به عملکرد آن هم برای خنک نگه داشتن پردازنده توجه کنید.

طراحی و مجذوب نمایندهیت ظاهری

بعضی کاربران صرفا به عملکرد خنک نماینده پردازنده توجه نشان می دهند و برای بعضی دیگر فقط مجذوب نمایندهیت ظاهری سیستم خنک نماینده موردنظر اهمیت زیادی دارد. اما زمانی که مشغول اسمبل کردن کیس هستید، بهتر است برای تمام قطعات به غیر از زیبایی ظاهری، به عملکرد آن ها هم توجه کنید. با وجود اینکه عملکرد خنک نماینده پردازنده باید اولویت بالایی داشته باشد، اما این به معنای زشت بودن خنک نماینده موردنظر نیست. به طور کلی اگر طراحی خنک نماینده های بادی را دوست ندارید، پس بهتر است از بین خنک نماینده های آبی دست به انتخاب بزنید که طراحی بسیار مجذوب نماینده تری دارند. البته بعضی از مدل های نو خنک نماینده های بادی هم از نورپردازی RGB بهره می برند ولی روی هم رفته مجذوب نمایندهیت ظاهری مدل های آبی بیشتر است.

سروصدا

بعضی خنک نماینده های بادی می توانند فن ها را با سرعت بسیار بالایی حرکت دهند و بنابراین خنک نمایندگی خیلی خوبی ارائه می دهد. اما طبیعتا زمانی که سرعت فن ها بسیار زیاد باشد، سروصدای آن ها هم قابل توجه خواهد بود. بنابراین اگر سروصدای خنک نماینده اهمیت زیادی دارد، بهتر است قبل از خرید به نظرات خریداران و نقد و آنالیز های صورت گرفته توجه کنید. در این مورد هم معمولا سروصدای خنک نماینده های آبی بسیار کمتر است و بنابراین اگر این مشخصه اهمیت زیادی برای شما دارد، بهتر است خرید مدل های آبی را در نظر داشته باشید.

راحتی نصب

برای افرادی که چندان فنی نیستند و تا حالا هیچ کیسی اسمبل نکرده اند، نصب کردن خنک نماینده پردازنده می تواند بسیار سخت و دلهره آور باشد. به عنوان مثال بخش فلزی خنک نماینده باید با دقت روی پردازنده قرار بگیرد و از میزان مناسبی خمیر حرارتی استفاده کنید. به طور کلی اگر تا حد زیادی نگران این موضوع هستید و از طرف دیگر می خواهید شخصا این کار را انجام دهید، می توانید از بین خنک نماینده های دست به انتخاب بزنید که نصب راحت تری دارند.

در این زمینه باید بگوییم که نصب خنک نماینده های بادی معمولا بسیار راحت تر از خنک نماینده های آبی است زیرا دیگر احتیاجی به نصب رادیاتور ندارید. بنابراین در چنین شرایطی می توانید به سراغ مدل های بادی بروید.

قیمت و ارزش خرید

بعضی از خنک نماینده های پردازنده قیمت بسیار بالایی دارند. این مدل ها معمولا از طراحی پر زرق و برق و بعضی مشخصه های عجیب و غریب بهره می برند. زمانی که می خواهید یک خنک نماینده CPU بخرید، مراقب باشید که بیش از حد احتیاج لازم نیست هزینه کنید. اگر بودجه زیادی دارید، بهتر است به جای هزینه بیش از حد برای خنک نماینده پردازنده، یک CPU یا کارت گرافیک بهتر بخرید. از سوی دیگر اگر بودجه محدودی دارید، در این زمینه لازم نیست نگران باشید. خوشبختانه خنک نماینده های بادی ارزان در بازار وجود دارند که می توانید بین آن ها دست به انتخاب بزنید.

خنک نماینده آبی مدار باز

بر روی کاغذ، خنک نماینده های مایع مدار باز عملکرد بسیار بهتری به ارمغان می آورند اما داستان به این سادگی نیست. اولا که راه اندازی و نصب این نوع خنک نماینده ها بسیار پیچیده تر است. این در حالی است که نصب خنک نماینده های مدار بسته در مقایسه با آن بسیار راحت تر است. با وجود اینکه مدل های مدار باز عملکرد بسیار بهتری ارائه می نمایند، اما با توجه به هزینه های بسیار بالایی که دارند، بهره گیری از آن ها برای بسیاری از کاربران منطقی نیست. از نظر ظاهری هم واقعیت این است که خنک نماینده های مدار باز، مجذوب نمایندهیت بصری کیس شما را کاملا متحول می نمایند.

به طور کلی اگر بودجه محدودی دارید و نمی خواهید برای خنک نماینده کیس کامپیوتر متحمل هزینه زیادی شوید، پس بدون شک باید از بین مدل های مدار بسته دست به انتخاب بزنید. اما اگر مشکل بودجه ندارید و می خواهید کیس شما ظاهر فوق العاده ای پیدا کند و برای کارهای سنگین از برترین خنک نماینده استفاده کنید، پس بهتر است به سمت خنک نماینده های مدار باز بروید. البته راه اندازی و پیدا کردن قطعات این نوع خنک نماینده ها به خصوص در ایران کار چندان راحتی نیست.

سخن پایانی

در این مطلب کوشش کردیم به صورت مختصر و مفید به نکاتی که هنگام خرید خنک نماینده برای پردازنده باید توجه کنید، بپردازیم. در این مورد باید خاطرنشان کنیم هرچقدر پردازنده سیستم شما توان بیشتری داشته باشد، باید از خنک نماینده بهتری برای آن استفاده کنید. از سوی دیگر اگر پردازنده سیستم چندان هم قدرتمند نیست، لازم نیست برای خنک نماینده متحمل هزینه زیادی شوید.

خوشبختانه در وبلاگ دانلود شریف انواع و اقسام خنک نماینده های آبی و بادی به فروش می رسند که می توانند نظرات کاربران را برای مدل های مختلفی مطالعه کنید تا بتوانید برترین انتخاب را برای کیس خود داشته باشید.

منبع: MakeUseOF

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 نکته مهم که قبل از خرید خنک کننده پردازنده باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 نکته مهم که قبل از خرید خنک کننده پردازنده باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید