بیش از آنکه به برندسازی در تجارت خارجی بپردازیم، برندکشی میکنیم

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، معاون دیپلماسی مالی وزارت امور خارجه با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ملاقات کرد. در ابتدای این ملاقات غلامحسین شافعی از تحولاتی گفت که در دوره محمدجواد ظریف در وزارت امور خارجه رخ داده است؛ در این دوره نگاه ها به سمت بخش خصوصی به شدت متحول شده و به صندلی بخش خصوصی در سیاست خارجی اعتبار ویژه ای داده اند.

بیش از آنکه به برندسازی در تجارت خارجی بپردازیم، برندکشی میکنیم

شافعی به سفرهای ظریف به کشورهای دیگر اشاره نموده و گفت: در همه این سفرها سعی بر این بوده که هیاتی تجاری از بخش خصوصی همراه وزیر باشد تا ظرفیت های مالی کشور را مطرح کند. اعتنای وزیر امور خارجه به بخش خصوصی خیلی خوب بود البته ایشان بر این باورند که در کشورهای توسعه یافته موقعیت اتاق های بازرگانی موقعیت ویژه ای است و فاصله ما با آن ها خیلی زیاد است.

شافعی گفت: باید تاکید نمود که بخش خصوصی در حوزه دیپلماسی می تواند یاری کند؛ باتوجه به سوابق گذشته و همکاری نزدیک اتاق ایران با وزارت خارجه، آمادگی داریم که از ظرفیت اتاق و بخش خصوصی در کنار دولت در عرصه بین الملل بهره بیشتری ببریم.

به گفته شافعی، سیاست های آقای ظریف متفاوت با گذشته بوده و از این بابت بخش خصوصی قدردان زحمات ایشان است. وزارت خارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت می خواهند میدان فعالیت را برای بخش خصوصی فراهم نمایند. اما سیاست خارجی مسائل خاص خود را دارد و ممکن است کوشش های فردی، رویه های وزارت خارجه را تحت تاثیر قرار دهد.

شافعی انتخاب سیدرسول مهاجر که به تازگی به جای غلامرضا انصاری منصوب شده را تبریک گفت و گفت که می توان کارهای مشترکی را با همراهی اتاق ایران و وزارت امور خارجه انجام داد. اگر دنبال روابط سیاسی پایداری با کشورهای جهان هستیم، باید روی روابط مالی به طور جدی متمرکز شویم.

بعد از آن سیدرسول مهاجر، معاون دیپلماسی مالی وزارت خارجه از دشواری کارها گفت: شرایط برای فعالیت بخش خصوصی آنگونه که شایسته است، فراهم نشده است. بعضی هنوز درباره صندلی بخش خصوصی شاید به شناخت دقیقی نرسیده باشند، اینکه رشد بخش خصوصی ارزش است یا ضدارزش است، برای عده ای مبهم است. هنوز عده ای همچنان از سوسیالیسم می گویند نه افرادی که تجارت سالم را توسعه می دهند.

مهاجر گفت: امیدواریم با توجه به نگاه بخش خصوصی به مسئله توسعه و با توجه به دیدگاه وزیر امور خارجه بتوانیم گام های مستحکمی در این جهت برداریم. دیدگاه آقای ظریف به بخش خصوصی خیلی خاص است. مثلاً در آخرین مأموریت من در سوئد حدود 75 نفر هیات تجاری همراه وزیر بودند و همراهی این هیات با وزیر خارجه بی بدیل بود. بعداً نخست وزیر سوئد در رأس هیاتی به ایران سفر کردند.

به گفته مهاجر ما بیشترین مسائل را از طرف شرکت های دولتی داریم نه بخش خصوصی. او ادامه داد: بخش خصوصی ما کمتر در برگرداندن ارز مشکل دارد. بخش خصوصی می تواند تسهیل نماینده بخش دولتی باشد. بخش خصوصی با شرکت های رده بالای خارجی ارتباط دارد و باید دولت از این ظرفیت ها بهره بگیرد نه اینکه مانع تراشی کند. اگر دولت بخواهد روابط خود را با کشورهای مختلف تعمیق بخشد باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده و حمایت کند.

او به موقیعت کشورهای همسایه اشاره نمود و گفت: ما به تجارت با کشورهای همسایه توجه ویژه ای داریم؛ آنچه روابط کشورها را با کشورهای دیگر تعمیق می دهد، روابط گسترده مالی است. ما در میان کشورهای منطقه می توانیم با همکاری گسترده تر روابط سیاسی و مالی با این کشورها را تحکیم بخشیم.

به گفته مهاجر باید به بخش خصوصی یاری کرد، بخش خصوصی هم هرجایی که گره و مسئله ای هست می تواند به ما منتقل کند و سعی می کنیم این مسائل گره گشایی گردد.

او به کوشش های اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری اشاره نموده و گفت: نگاه ایشان هم همراهی با بخش خصوصی است. باید از فضای فراهم شده در چند ماه باقی مانده دولت استفاده کنیم؛ بخش خصوصی هر نظر و نگاهی دارد می توانید به وسیله معاون امور بین الملل اتاق ایران به ما منتقل کنید و سعی می کنیم مسائل رفع گردد.

مهاجر به فزونی گرایش های سیاسی و امنیتی در وزارت خارجه در چهل سال گذشته اشاره نمود و گفت: ما سعی می کنیم این نقص را جبران کنیم و برای همین از سفارت خانه هایی که در حوزه مالی هم کوشش می نمایند، می خواهیم حمایت ویژه تری داشته باشیم. البته در این جهت به آموزش هم باید توجه گردد. از بخش خصوصی می خواهیم آنچه به فهم مالی کارشناس های مالی وزارت خارجه اضافه می نماید، ما را هدایت نمایند.

معاون دیپلماسی مالی وزارت امور خارجه به مسئله برندسازی اشاره نمود و گفت: ما باید در این حوزه فعال تر عمل کنیم؛ باید در حوزه صادرات کالا و محصولات کشاورزی با تکمیل زیرساخت ها و راه اندازی شبکه خرید، فراوری و صادرات فعال شویم تا بتوانیم صادرنماینده های کوچک را در قالب کنسرسیومی تجمیع نموده و صادرات در حجم عظیم انجام دهیم. شرکت های دولتی در کشورهای دیگر بیشترین مسائل را دارند و همین ما را مجاب می نماید که هرچه بیشتر از بخش خصوصی خود حمایت کنیم.

بعد از آن رئیس اتاق ایران به مسائل و مسائل داخلی اشاره نمود که فراتر از مسائل تحریم می تواند مشکل آفرینی کند: مسائل اصلی در حوزه سیاستگذاری و ساختارهای مالی است. کشور ما بیش از اینکه قدرت برندسازی داشته باشد، قدرت برندکشی دارد.

او ادامه داد: مثلاً دولت در اوج صادرات یک کالا یا برند، صادرات آن را به کشورهای دیگر منع می نماید و در اینجا اعتبار آن تاجر لطمه شدیدی می بیند. بخشنامه های خلق الساعه به اعتماد و اطمینان بخش خصوصی ضربه می زند. در کشورهای دیگر هم به بازار داخلی توجه دارند، اما این به معنای خراب کردن بازار صادرات یک کالا نیست. کشورهای دیگر در کنار صادرات به واردات هم توجه دارند؛ مثلاً اگر کالایی به کشوری صادر می گردد و ما در تنگنای تقاضای داخلی قرار می گیریم، باید اجازه دهیم صادر نماینده کالای خود را به بازار هدف صادر نموده و در عوض همان احتیاج را از جای دیگر وارد کنیم نه اینکه بازار صادراتی و اعتبار برند خود را نابود کنیم.

شافعی تاکید نمود: ما باید در خیلی از ساختارها بازنگری کنیم؛ ما در ناوگان حمل و نقل و کانتینرهای یخچالدار مشکل داریم. در مرزهای مختلف با کشورهای همسایه حجم زیادی کامیون منتظر عبور هستند. مرزهای ما کشش حجم بالای صادرات را ندارد و همه این ها مسائل داخلی و زیرساختی است.

شافعی تاکید نمود: ما بارها پیشنهاد کردیم بخش خصوصی می تواند کانتینرهای سردخانه دار با سه سال عمر وارد کشور کند تا ناوگان حمل و نقل را در شش ماه تکمیل گردد ولی نتوانستیم دولت را برای این موضوع قانع کنیم. اما همچنان معتقد هستم باید به راه چاره های مناسب با تعامل و گفت وگو رسید.

بعد از آن مهاجر در حوزه تعرفه ترجیحی به تجارت با اوراسیا اشاره نمود و گفت: این تجربه بسیار خوبی بود ولی به دلیل سیاست های محافظه کارانه این کار خیلی دبنال نمی گردد. مثلاً در دوره کرونا صادرات شوینده به بازار افغانستان ممنوع بود و در این صورت چه بلایی سر بازار کالای ایرانی می آید؟

او توضیح داد: دیدگاه و نگاه ما به بخش خصوصی نزدیک است و می خواهیم بخش خصوصی رونق یابد. کشورهایی مثل ترکیه که اقتصاد خود را رونق دادند چه کار کردند؟ ما باید از این تجربه ها درس بیاموزیم و از بخش خصوصی خود حمایت کنیم.

بعد از آن محمدرضا کرباسی معاون بین الملل اتاق ایران از اهمیت جلسه ستاد مالی دولت گفت: در این جلسات پیشنهادهای بخش خصوصی حتی به بخش نامه هم تبدیل می گردد ولی درنهایت این ابلاغیه ها پیگیری نمی گردد و در اداره های متعدد در سطوح پایینی گیر می افتد. انتظار ما این است که این ابلاغیه ها و تصمیم های اعلام شده پیگیری گردد.

کرباسی به مسائل متعدد بخش خصوصی اشاره نمود: بیشترین مسائل در حوزه داخل تعریف می گردد و راه چاره آن هم در داخل کشور است. امیدواریم وزارت امور خارجه در حل مسائل داخلی با همکاری سایر دستگاه ها گام اساسی تری بردارد و ارتباط مطلوب بخش خصوصی با وزارت امور خارجه ادامه یابد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "بیش از آنکه به برندسازی در تجارت خارجی بپردازیم، برندکشی میکنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از آنکه به برندسازی در تجارت خارجی بپردازیم، برندکشی میکنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید