تمرین با خمیر کار درمانی برای بچه ها

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، در این مقاله قصد داریم با استفاده از خمیر کار درمانی تمریناتی را برای تقویت عضلات دست و انگشتان بچه ها، به شما آموزش دهیم. با انجام تمریناتی ساده به بچه ها خود یاری نمایید تا روند بهبود ضعف عضلات، مسائل دست و انگشتان آنها را رفع نمایید. زیرا بعضی از بچه ها ممکن است به علت ضعف شدید در انگشتان و دست، نتوانند از عهده بعضی کارهای خود برآیند.

تمرین با خمیر کار درمانی برای بچه ها

از طرفی هم ممکن است بعضی بچه ها که به مدرسه می روند به دلیل عدم توانایی در نوشتن و ضعف انگشتان در گرفتن مداد از همسالان خود عقب بیفتند و نتوانند تکالیف خود را به درستی انجام دهند. همین ناتوانی در انجام کارهای خود، کودک را سرخورده نموده و دچار استرس می نماید و در آینده او نیز بی تاثیر نخواهد بود.

خمیر پاتی یا خمیر کار درمانی جهت برطرف این قبیل مسائل، علاوه بر رشد خلاقیت کودک، برای بچه های که دچار ضعف شدید دستها می باشند کارایی مثبتی را در پی خواهد داشت. کاربرد خمیر پاتی یا خمیر کار درمانی بیشتر در کارهایی که احتیاج به توانبخشی و فیزیوتراپی بیماران می باشد به کار می رود. برای خمیر پاتی رنگ های مختلفی در نظر گرفته شده است که هرکدام از رنگ ها، درجه سختی و نرمی متفاوتی را دارا می باشند. این درجه سختی و نرمی در بیماران مختلف با توجه به شدت ضعف عضلات دست و انگشتان با هم متفاوت خواهد بود.

در ادامه با ما همراه باشید تا تمریناتی را در اختیار والدین گرامی قرار دهیم و بتوانید با انجام این تمرینات ساده از طریق خمیر کاردرمانی که یکی از لوازم کاردرمانی است؛ به روند بهبود ضعف عضلات دست بچه ها یاری نمایید. دقت نمایید این تمرینات را می توانید به تنهایی با کودک خود درخانه نیز انجام دهید تا علاوه بر بازی و تفریح با او بتوانید به روند بهبود ضعف عضلات دست او یاری نمایید.

تمرین های تقویت عضلات دست با خمیر کار درمانی

با استفاده از بازی های ساده زیر از طریق خمیر پاتی سنکباند می توانید به تقویت عضلات دست بچه ها خود یاری شایانی نمایید.

نیشگون خمیر کار درمانی

این بازی را کودک به تنهایی نیز می تواند انجام دهد. موقعی که کودک به خمیر کار درمانی نیشگون می زند ناخودآگاه موجب تقویت عضلات دست و انگشتان خود می گردد. موقعی که خمیر را له می نماید، قالب می زند، ورز می دهد و یا هر کاری دیگری که موجب گردد عضلات دست و انگشتان او با خمیر تماس داشته باشند موجب کارکردن عضلات دست و انگشتان می گردد و همین بازی ساده می تواند به روند بهبود مشکل او یاری نماید.

فشار دادن و صاف کردن خمیر کار درمانی با وردنه

این بازی نیز به نوبه خود می تواند تاثیر زیادی برای تقویت عضلات دست و بازو باشد. موقعی که کودک خمیر را با وردنه صاف و پهن می نماید و یا با قالب های خود به خمیر فشار می آورد تا شکل قالب را از خمیر بیرون آورد این کار به مرور زمان به تقویت عضلات مچ دست، آرنج و بازوی او نیز یاری می نماید. حتی می توانید موقعی که کودک از قالب های تکراری خسته شد از قالب های دیگر موجود در خانه مانند قالب های شیرینی پزی را در اختیارش قرار دهید.

تمرین دیگری که با خمیر کار درمانی در اینجا مثمر ثمر خواهد بود می توانید با کودک خود و فقط با استفاده از یاری گرفتن از انگشتانش شکلک های ساده بسازید.

قیچی کردن خمیر کار درمانی

خمیر کار درمانی با توجه به بافت نرم و کشدار خود می تواند برای هر نوع بازی استفاده گردد. کودک می تواند خمیر را به شکل مار بر روی یک سطح صاف بغلتاند و سپس با استفاده از قیچی آن را تکه تکه نماید. استفاده از قیچی های پلاستیکی و ایمن برای این کار توصیه می گردد. مهارت قیچی کردن خمیر در این بازی به واسطه اینکه بین انگشتان شست و مابقی انگشتان هماهنگی ایجاد می نماید، موجب ورزش تمامی انگشتان نیز می گردد.

برش خمیر با چاقوی پلاستیکی

با استفاده از یک چاقوی پلاستیکی و خمیر پاتی می توانید مهارت کودک را برای استفاده از چاقو بالا ببرید. خمیر کار درمانی را می توانید به دست کودک خود بدهید و از او بخواهید با دست دیگر نیز چاقو را نگه دارد. از او بخواهید که با استفاده از چاقو خمیر را برش بزند و یا به تکه هایی تقسیم کند. این تمرین به دلیل اینکه کودک برای برش خمیر مجبور است چاقو را در دست خود نگه دارد باعث تقویت عضلات دست و انگشتان او می گردد.

تمرین با خمیر پاتی و چنگال

برای این تمرین نیز می بایست یک چنگال پلاستیکی را در اختیار کودک قرار دهید تا جنبه ایمنی بازی حفظ گردد. از کودک بخواهید ابتدا خمیر را با وردنه بر روی یک سطح، صاف نماید و سپس با استفاده از چنگال پلاستیکی بر روی خمیر شکل های مختلفی را بکشد. در تمامی بازی ها توصیه می گردد به کودک خود برای درست کردن شکل های مختلف سخت نگیرید و او را آزاد بگذارید تا هر آنچه را در فکر دارد روی خمیر پاتی پیاده کند. چرا که در صورت سخت گیری والدین، کودک از ادامه بازی منصرف می گردد و ممکن است تا مدتها هم تمایلی به بازی با خمیر کار درمانی نداشته باشد. و این در روند بهبود مسائل او نتیجه منفی خواهد داشت.

فشار دادن اجسام در خمیر کار درمانی

برای این بازی باید اشیائی مانند دکمه، سنگریزه، سکه و یا قطعات کوچکی که در اطراف خود دارید استفاده نمایید. با فشار دادن اجسام کوچک به داخل خمیر، کودک می تواند به تقویت انگشتان خود یاری کند. موقعی که کودک اجسام را در خمیر با فشار وارد می نماید در ادامه بازی از او بخواهید تا اجسام را نیز از خمیرپاتی دربیاورد.

آشپزی با استفاده از خمیر پاتی

یکی از بازی های مورد علاقه بچه ها آشپزی می باشد. برای انجام این کار چند ظرف کوچک را در اختیار کودک قرار دهید و از او بخواهید که مثلاً نان درست کند. برای درست کردن نان باید خمیر کار درمانی را ابتدا با وردنه صاف کند و سپس از او بخواهید با چنگال پلاستیکی سوراخی هایی بر روی آن ایجاد کند. یا از او بخواهید برایتان میوه درست کند. به او آموزش دهید برای درست کردن میوه آنها را به شکل دایره در کف دستانش بغلتاند. در این بازی می توانید با توجه به خلاقیت خود از کودک بخواهید هر نوع شکلی را درست کند و تحت عنوان آشپزی به بازی ادامه دهید. این کار برای درگیر کردن تمامی عضلات دست و انگشتان یاری شایانی خواهد کرد.

پیچاندن خمیر دور انگشتان دست

برای انجام این بازی، کودک باید تمامی انگشتان خود را در کنار هم قرار دهد، سپس شما خمیر کار درمانی را دور انگشتان دست او بپیچید. در ادامه از کودک بخواهید تا انگشتان خود را باز کند. این تمرین باعث می گردد که کودک برای باز کردن انگشتان دست خود به خمیر اطراف انگشتان دست خود فشار بیاورد. فشار آوردن به انگشتان دست باعث می گردد تا تقویت عضلات انگشت را به همراه داشته باشد.

پیچاندن خمیر بین دو انگشت

به کودک خود آموزش دهید تا ابتدا خمیر کار درمانی را به شکل مار در بیاورد و سپس آن را به دور 2 انگشت خود بپیچد. برای این کار شما نیز می توانید به او یاری کنید تا خمیر به شکل پهن و محکم دور2 انگشت او قرار بگیرد. سپس از او بخواهید تا همان 2 انگشتی که اطرافش خمیر وجود دارد را از هم جدا کند.

فشار به توپ خمیرپاتی

خمیر کار درمانی را به شکل توپی که در دستان کودک جا بگیرد در بیاورد و سپس از او بخواهید تا خمیر را در میان کف دست خود فشار دهد و له کند. این کار تمامی عضلات دست و انگشتان را وادار به فشار خمیر می نماید که نتیجه آن تقویت تمامی عضلات انگشت و دست خواهد بود.

فشار خمیر با مداد

این بازی بیشتر برای بچه های که بالای 5 سال دارند کاربرد دارد. زیرا بعضی از بچه ها به دلیل شدت ضعف عضلات دست نمی توانند مداد را به درستی در دست بگیرند. برای انجام این بازی می توانید خمیر کار درمانی با شکل گلوله بزرگی در بیاورید و از کودک بخواهید تا مداد را به داخل خمیر فشار بدهد و سپس از خمیر بیرون بیاورد.

فشار خمیر پاتی به داخل بطری

برای این بازی ابتدا باید یک بطری که کمی درب آن کوچک می باشد را انتخاب نمایید. در این بازی از کودک بخواهید تا تکه های از خمیر کار درمانی را جدا کند و با نوک انگشتان در بطری فرو کند. این تمرین به تقویت انگشتان دست یاری می نماید.

خرید خمیر کاردرمانی

از آنجایی که کاربرد خمیر کاردرمانی جهت درمان بوده و این ماده در کیفیت های مختلفی عرضه می گردد لذا برای تهیه آن باید به مراکز معتبر فروش تجهیزات پزشکی و درمانی مراجعه نمایید. فروشگاه برانکارد به آدرس berankard.com یک فروشکاه تجهیزات پزشکی با سابقه می باشد که می توانید تمامی تجهیزات پزشکی از جمله خمیر پاتی یا خمیر کاردرمانی را از وبسایت فروشگاه سفارش داده و پس از مشاوره با متخصصان برانکارد محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید.

سخن آخر

شما می توانید هر یک از این تمرینات خمیر کار درمانی را در منزل خود با کودک خود انجام دهید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که تمامی بازی ها را همزمان با کودک انجام ندهید. زیرا ممکن است خسته گردد و از ادامه تمرینات منصرف گردد. در صورتی که هر کدام از تمرینات را نتوانست انجام دهد و یا علاقه ای به آن نداشت تمرین دیگری را جایگزین نمایید. همراهی والدین با صبر، حوصله و تشویق کودک برای انجام تمرینات، یاری شایانی به بچه های است که دچار ضعف عضلات دست و انگشتان هستند.

منبع: فوت و فن

به "تمرین با خمیر کار درمانی برای بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمرین با خمیر کار درمانی برای بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید