دایناسورها بار دیگر به حرکت درآمدند!

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، این روزها کارخانه آرگو در میدان فردوسی آثار محسن وزیری مقدم را در فضای قدیمی اش به دیدن گذاشته است. این نمایشگاه که با حمایت بخش خصوصی برپا شده، مجسمه های این هنرمند را به همراه اتودهایی از او در معرض دید مخاطبان قرار داده است.

دایناسورها بار دیگر به حرکت درآمدند!

گزارش خبرنگار بخش تجسمی وبلاگ دانلود شریف از این نمایشگاه که به وسیله بنیاد محسن وزیری مقدم با همکاری بنیاد پژمان: کارخانه آرگو، با عنوان محسن وزیری مقدم: پروژه های تحقق نیافته؛ مجسمه هایی پویا، کوچک تا بزرگ (1397-1347) برگزار می گردد، به شرح زیر است:

پس از ورود به کارخانه بلیط تهیه نموده و وارد طبقه اول می شوم. این طبقه از نمایشگاه که فضای نسبتا بزرگی را به خود اختصاص داده است، شامل اتودهایی از محسن وزیری مقدم به همراه نقش برجسته ای بر روی دیوارهاست.

شاید مهم ترین اقدام برپانمایندگان این نمایشگاه که به هدایت شدن منظم مخاطبان یاری نموده، خط زمانی از زندگی هنری و شخصی وزیری مقدم است که به وسیله کیوریتور نمایشگاه، هامون وزیری مقدم تهیه شده است. این خط زمانی بر اساس یک تحقیق منسجم بر روی آثار این هنرمند شکل گرفته و به خوبی مخاطبان را برای درک بهتر آثار به نمایش گذاشته شده هدایت می نماید.

درحالی که مشغول بازدید هستم، راهنمای طبقه اول ضمن ارائه یک شرح کوتاه از نمایشگاه درباره علت انتخاب شدن نام پروژه های تحقق نیافته برای آن می گوید: یکی از خواسته های خود آقای وزیری مقدم همواره این بوده که مجسمه های مفصلی اش زمانی که به نمایش درمی آیند، مخاطب بتواند خودش با اثر تعامل داشته باشد اما متأسفانه در زمان حیات خودشان این اتفاق رخ نداد و الان این نمایشگاه برای این برگزار شده تا خواسته همیشگی این هنرمند تحقق پیدا کند. برای همین این نمایشگاه پروژه های تحقق نیافته نام گرفته است.

او ضمن اشاره به این نکته که بنیاد وزیری مقدم یک سال برای این نمایشگاه برنامه ریزی نموده است، ادامه می دهد: در این نمایشگاه بعضی از آثار به نمایش گذاشته شده بازتولید شده اند. کارهای پلکسی منحصرا به این علت بازتولید شده اند که تعامل مخاطب با اثر که خواسته خود هنرمند نیز بود، اتفاق بیفتد.

با بالا رفتن از پله ها وارد طبقه دوم می شویم. در این طبقه و در گوشه سمت راست دیوار، با خطی درشت چنین نوشته شده است: این مجسمه ها از خاک به وجود آمده اند. ساخته شده تکنولوژی مدرن امروزی نیستند، بلکه ذهنیت بسیار دور تمدن بشری را معرفی می نمایند. این ها دایناسور، اژدها و یا حیوانات ما قبل تاریخی هستند که به طور ناخودآگاه روی خاک به حرکت درآمدند. خشونت این فرم ها خشونت موجود در زندگی اجتماعی این جهان و بحران هایی که ما با آن ها روبه رو هستیم را به شکل نمادین تعیین می نماید.

این طبقه علاوه بر اینکه اتودهایی از وزیری مقدم را به خود اختصاص داده، دو مجسمه پلاستیکی و چوبی را نیز در معرض دید مخاطبان گذاشته است. پس از خواندن متن نوشته شده بر روی دیوار گویی ارتباط با مجموعه مجسمه های مفصلی برای مخاطب آسان تر می گردد.

کمی جلوتر اما آثاری به نمایش گذاشته شده اند که تنوع رنگی قابل توجهی در آنان به چشم می خورد. راهنمای این قسمت درباره علت احتمالی تنوع رنگی این آثار گفت: آقای وزیری مقدم دوست داشتند تا تعدادی از کارهایشان در بیابان و یا روستاها به نمایش گذاشته گردد. شاید علت استفاده از رنگ های متنوع در بعضی از کارهایشان نیز این بوده که مناسب دیده شدن در روستا و یا شهر باشد.

قسمت پایانی این نمایشگاه که به علت نمایش مستندی از این هنرمند مهم ترین قسمت محسوب می گردد، شامل چند مجسمه پلاستیکی بازتولید شده است که بازدیدنمایندگان در حال تغییر دادن فرم های آنان هستند. وزیری مقدم در قسمتی از مستند به نمایش گذاشته شده می گوید: وقتی امکانات تکنیکی کار باعث می گردد تماشاچی با حرکت دادن کار فرم های تازه ای ایجاد کند، اثر دیگر منحصر به سازنده نیست.

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، این نمایشگاه از تاریخ 5 آذر تا 22 بهمن برگزار خواهد شد و هر روزه از ساعت 2 بعدازظهر تا 7 شب برای دیدارنمایندگان برقرار است.

محسن وزیری مقدم (1303-1397) از هنرمندان نوگرای ایران است که دوره های کاری بسیار زیاد و متفاوتی را طی سال ها تجربه به دست آورد، رویکرد مدرنیستی و تعامل با مخاطب از آمیزه های اصلی آثار او به شمار می رود، از این میان آثار حجم وزیری مقدم به خصوص مجسمه های چوبی مفصلی از آثار هنری برجسته این هنرمند هستند که با کیفیت چشمگیر، مخاطب را به تعامل وا می دارد. وزیری مقدم درباره آثار تعاملی خود می گوید: در اینجا مسئله این است که فرم از حالت ثابت خارج و تحمیل شده بیرون بیاید و تماشاگر بتواند هرلحظه فرم تازه ای به وجود بیاورد. در حقیقت خاصیت روانی خودش را در شکل دادن به این آثار آزمایش کند.

محسن وزیری مقدم در شهریور سال 1397 در شهر رم ایتالیا درگذشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دایناسورها بار دیگر به حرکت درآمدند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دایناسورها بار دیگر به حرکت درآمدند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید