شناسایی یک حرکت چرخشی عجیب در مدار های دو سیاهچاله

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، امواج گرانشی چیزی را شناسایی کرده اند که می تواند یک رویداد نادر یک در هزار باشد؛ ستاره شناسان برای اولین بار پدیده موسوم به انحراف راستا را در برخورد دو سیاهچاله رصد کردند.

شناسایی یک حرکت چرخشی عجیب در مدار های دو سیاهچاله

ستاره شناسان در دانشگاه کاردیف یک حرکت چرخشی عجیب در مدار های دو سیاهچاله متداخل (برخورد کننده) را شناسایی کرده اند. پدیده عجیبی که در تئوری گرانش انیشتین نیز پیش بینی شده بود.

مطالعه این ستاره شناسان حاکی از آن است که این تاثیر موسوم به انحراف راستا (precession) برای اولین بار در سیاه چاله ها مشاهده شده است؛ در جایی که حرکت چرخشی 10 میلیارد بار سریع تر از مشاهدات قبلی است.

این دو سیاه چاله اوایل سال 2020 از طریق دو ردیاب پیشرفته LIGO و Virgo از طریق امواج گرانشی کشف شدند. برآورد شده است که یکی از این سیاه چاله ها 40 بار بزرگتر از خورشید و احتمالا سیاه چاله ای با سریع ترین چرخشی است که تا به امروز از طریق امواج گرانشی پیدا شده است.

بر خلاف تمام مشاهدات پیشین، این سیاه چاله با سرعت چرخش بالا تا حدی مکان و زمان را منحرف می سازد و مدار کلی این سیاه چاله های دوگانه به سمت عقب و جلو حرکت می کنند.

این شکل از انحراف راستا خاص نظریه نسبیت عام انیشتین است. این نتایج وجود این پدیده را در شدیدترین رویداد فیزیکی قابل مشاهده یعنی برخورد دو سیاهچاله تایید می کند.

انیشتین در سال 1916 امواج گرانشی را پیش بینی کرده بود و آن ها اولین بار در سال 2015 در برخورد دو سیاهچاله از طریق ابزار ردیابی پیشرفته (Advanced LIGO) بهطور مستقیم ردیابی شدند. این کشفی بود که منجر به جایزه نوبل در سال 2017 شد.

ستاره شناسی امواج گرانشی اکنون یکی از مهم ترین حوزه های علمی است و شبکه ای از ردیاب ها برای رصد و بررسی این امواج در آمریکا، اروپا و ژاپن نصب شده است. تا امروز بیش از 80 مورد ردیابی شده اند که همه آن ها ناشی از ادغام سیاه چاله ها یا ستاره های نوترونی بوده اند.

وبلاگ دانلود شریف علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شناسایی یک حرکت چرخشی عجیب در مدار های دو سیاهچاله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی یک حرکت چرخشی عجیب در مدار های دو سیاهچاله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید