صومعه تاتو ؛ مجذوب کننده و تماشایی در دل کوهستان

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، ارمنستان کشوری زیبا و پر جاذبه در همسایگی شمال غربی ماست که به علت هم مرزی، مقصد شمار زیادی از گردشگران کشورمان در تعطیلات خواهد بود. شاید شنیده باشید که یکی از اصلی ترین جاذبه های این کشور، صومعه ها و کلیساهای تاریخی و منحصر به فردش هستند. در این میان صومعه تاتو یکی از محبوب ترین جاذبه ها و مهم ترین صومعه های کشور ارمنستان است. که با قرار گرفتن در دل طبیعتی دوست داشتنی، اتمسفر خاص و جاذبه دلربایی دارد. در این مطلب می خواهیم شما را به میان کوه ها و جنگل های ارمنستان ببریم و صومعه زیبای تاتو را نشانتان بدهیم! با خبرنگاران همراه باشید.

صومعه تاتو ؛ مجذوب کننده و تماشایی در دل کوهستان صومعه تاتو | تلفیق زیبایی تاریخ و طبیعت

صومعه یا مجموعه کلیسای تاتِو در 250 کیلومتری جنوب شرقی ایروان نزدیک روستای تاتو در استان سیونیک واقع شده است. این صومعه در لبه گلوگاهی عمیق و در دل طبیعت کوهستانی سیونیک جای گرفته است. قدمت این مجموعه تاریخی به سده چهارم میلادی بازمی گردد و یکی از مهم ترین کلیساهای ارمنستان است. برای گردشگرانی که هم به تاریخ علاقه مندند و هم می خواهند گشت و گذاری دلچسب را در طبیعت زیبای ارمنستان تجربه نمایند، تاتِو برترین گزینه است. در ادامه بیشتر به جزئیات این مجموعه تماشایی خواهیم پرداخت.

صومعه تاتو ؛ صاحب تاریخچه ای شکوهمند

صومعه تاتو | کلیسای پل و پیتر مقدس

صومعه تاتو روزگار شکوهمندی را پشت سر گذاشته است. به گونه ای که سال ها نه تنها پایگاه مذهبی منطقه بوده، بلکه به عنوان مرکز فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ارمنستان نیز شناخته می شده است. از قابل توجه ترین بخش های تاریخچه این صومعه، می توان به زمانی اشاره نمود که این بنا مرکز اسقفی استان سیونیک به شمار می رفته است. همین طور زمانی که مهم ترین دانشگاه قرون وسطایی منطقه محسوب می شده و در عرصه هایی چون علم، مذهب، هنر، فلسفه و کتاب نویسی پیشتاز بوده است. صومعه از زمان پیش از میلاد مسیح مورد استفاده بود و یک معبد مهرپرستی در آن قرار داشت. در طی سده چهارم و فراگیر شدن مسیحیت در سرزمین ارمنستان آن معبد به کلیسایی ساده تبدیل شد.

معماری

ساختمان کلیسای تاتو مستطیلی شکل است و از غرب تا شرق توسعه می یابد. این بنا شامل یک گنبد مرکزی، دو ستون در قسمت شرقی آن، محراب و قربان گاه است. دیوارهای داخلی و خارجی کلیسا با سنگ های برش خورده پوشانده شده اند. دیوارها و گنبد کلیسا دارای پنجره هایی باریک اند که باعث روشنایی شبستان می شوند.

در سال 930 میلادی به کوشش اسقف هاکوپ دیوارها به نقاشی های دیواری مزین شدند که امروزه بعضی از آن ها به جای مانده اند. صومعه تاتِو یا مجموعه کلیسای تاتِو متشکل از سه کلیسا به نام های کلیسای پل و پیتر مقدس، کلیسای مریم مقدس و کلیسای گریگور مقدس است.

کلیسای پل و پیتر مقدس (سنت پاگوس-پتروس)

قدیمی ترین بخش به جا مانده درون صومعه تاتو، کلیسای سنت پل و پیتر است که وقف دو حواری مسیح شده است. در دیوار غربی کلیسا، صلیبی سنگی و تاریخی به چشم می خورد که حاوی اطلاعات تاریخی مهمی از نحوه ساخت کلیساست. نمای شرقی ساختمان به تصاویر و حکاکی های برجسته ای از حامیان اقتصادی کلیسا از جمله صورت شاهزاده آشوت و همسرش شوشان مزین شده است. در میان دیوارها و سقف نیز پنجره های باریکی به چشم می خورد که نور شبستان را تأمین می نمایند.

کلیسای گریگور مقدس

صومعه تاتو |کلیسای گریگور مقدس

کلیسای سنت گریگوری درست در کنار دیوار جنوبی کلیسای سنت پل و پیتر واقع شده است و دارای ساختاری ساده و فاقد گنبد است. سه ستون در قسمت دیوارهای شاقتصادی و جنوبی واقع شده است و قسمت ورودی نیز با کنده کاری های هندسی تزئین شده است.

کلیسای مریم مقدس

صومعه تاتو |کلیسای مریم مقدس

آخرین کلیسای مجموعه، کلیسای سنت مری است که در کنار استحکامات شاقتصادی صومعه تاتو واقع شده است. همزمان با ساخت این کلیسا بود که تاتو وارد دوران باشکوه و طلایی خود شد و در همین زمان، نزدیک به هزار راهب و دانشجو، صومعه تاتو را برای کسب علم و محل زندگی خود برگزیدند.

گاوازان (ستون جنبان)

گاوازان (ستون جنبان)

گاوازان یک ستون 8 متری با یک صلیب خاچکاریست که وقف تثلیث مقدس شده است. قدمت این ستون به قرن دهم میلادی بر می گردد و در جنوب کلیسا واقع شده است. هدف اصلی ساخت این ستون، مطلع شدن از وقوع زلزله بوده که پس از وقوع زلزله و حرکتش، آن را به حال اول بر می گرداندند.

تله کابین تاتو، یک شگفتی طولانی میان زمین و آسمان

تله کابین صومعه تاتو

برای آن که خود را به صومعه تاتو برسانید، یکی از مجذوب کننده ترین راه ها استفاده از تله کابین معروف وینگ تاتو است. در وصف این تله کابین همین قدر بدانید که طولانی ترین تله کابین بدون توقف دنیا است و نامش در کتاب معروف گینس به ثبت رسیده است. طول این تله کابین شگفت انگیز 5.7 کیلومتر بوده و بین دو روستای هالیدزور تا تاتو کشیده شده است. با استفاده از این تله کابین، می توانید در حرکتی هیجان انگیز، جهتی طولانی را در میان زمین و آسمان باشید و به راحتی خود را به صومعه تاتو برسانید.

تماشای های طبیعی اطراف صومعهتاتو

طبیعت تاتِو

صومعه تاتو در دل طبیعت قرار گرفته و در نتیجه بازدید از آن تنها به تماشا سازه های تاریخی محدود نمی گردد. برای گشت و گذار در اطراف تاتو، می توانید به سراغ پل طبیعی شیطان بر روی تنگه وُرُتان بروید و از این پل قدیمی بازدید کنید. اگر از روی این پل بگذرید و جهت را ادامه دهید، به استخری طبیعی در میان صخره های سنگی خواهید رسید. بعلاوه در جهت منتهی با تاتو و بر روی دامنه کوه، سازه های آلاچیق مانندی به چشم می خورند که بسیار قدیمی اند و در گذشته از آن ها برای علامت دادن به ساکنین صومعه در وقت خطر استفاده می کردند.

برترین زمان برای بازدید از صومعه تاتو

تاتو در منطقه ای کوهستانی واقع شده و به سبب ارتفاع بالای روستا، آب و هوای نسبتن سردی دارد. پس می توان گفت برترین زمان بازدید از صومعه تاتو، شش ماه نخست سال است. البته پاییز هم می تواند زمان مجذوب کنندهی برای سفر و بازدید از تاتو باشد؛ چرا که می توانید از تماشا منظره ها دلربای پاییزی اطراف صومعه لذت ببرید و عکس های یادگاری خوبی ثبت کنید.

جهت دسترسی به صومعه تاتو

این جاذبه تفریحی در نزدیکی مرز ایران با ارمنستان واقع شده و اگر بخواهید زمینی سفر کنید از مرز تنها حدود 2/5 تا 3 ساعت برای رسیدن به تاتو زمان ضروری است. در صورت سفر هوایی نیز باید ابتدا به ایروان پرواز کنید و سپس فاصله 250 کیلومتری تا روستای تاتو را با تاکسی یا اتوبوس بپیمایید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "صومعه تاتو ؛ مجذوب کننده و تماشایی در دل کوهستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صومعه تاتو ؛ مجذوب کننده و تماشایی در دل کوهستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید