نویسندگان خاطرات دفاع مقدس را ماندگار کنند، اسناد جنگ تحمیلی اقتصادی جمع آوری شود

به گزارش وبلاگ دانلود شریف ، سامانه نقش دولت در دفاع مقدس با دسترسی به دو میلیون و 500 هزار برگ سند و سامانه سند به مثابه سند توسعه با دسترس پذیرشدن 350 میلیون برگ سند، امروز 13 بهمن ، همزمان با گرامیداشت دهه فجر با حضور محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و خسرو طالب زاده معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و تعدادی از خانواده های شهدای دولت، ساعت 15 در اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رونمایی شد.

نویسندگان خاطرات دفاع مقدس را ماندگار کنند، اسناد جنگ تحمیلی اقتصادی جمع آوری شود

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در مراسم رونمایی سامانه (اسناد نقش دولت در دوران دفاع مقدس) با تشکر از محمود واعظی و شهدای معزز گفت: امروز در آستانه چهل ودومین سالگرد انقلاب هستیم. برای حفظ و نگهداری از سرمایه شهدا بر آنیم که رشادت های آنها را به تصویر بکشیم.

رئیس کتابخانه ملی اظهار کرد: اسنادی که از تصمیمات در شرایط مهم جنگ جمع آوری شده می تواند چراغ راه ما باشد. شهیدان قندی، عباسپور، فیاض بخش، کلانتری، تندگویان، چمران، فکوری و ... همه عزیزانی که در دوران مسئولیت های دولتی خود به شهادت رسیدند، جامعه از وجود آنها محروم شد. مجموعه این اسناد در کتابخانه ملی آرشیو می شود تا همه از آن بتوانند استفاده کنند. آرشیو این اسناد که با یاری همه وزارتخانه های زیربط و با همکاری مرکز اسناد دفاع مقدس برای نخستین بار شکل گرفته کاری ماندگار برای آیندگان است.

وی مطرح نمود: اصولاً پیشینه آرشیو در ایران نسبت به کشورهای دیگر بسیار محدودتر است و آرشیو ما قدمت بالایی ندارد؛ به رغم آن که آرشیو کهن و غیرکلاسیک برای نخستین بار در امپراطوری های کهن ایرانی ایجاد شد، اما در قرون جدید خیلی در این حوزه پیشتاز نبودند. قانون اسناد ملی در اردیبهشت 1349 تصویب شد و در همان سال آرشیو ملی ایران فعالیت خود را آغاز کرد تا پیش از وقوع انقلاب اسلامی سازمان اسناد ملی ایران چون در مرحله تأسیس قرار داشت، همه همّ وغمّ خود را صرف شناساندن خود به دستگاه های اداری کشور کرد و تا حد زیادی هم پیروز بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تا خاتمه جنگ تحمیلی نیز جمهوری اسلامی در مرحله تکوین قرار داشت و چون این سازمان تشکیلات شناخته شده ای برای عموم جامعه و دستگاه های اداری کشور نبود تا حدودی طبیعی به نظر می رسید که توجه چندانی به این سازمان نشود. در سال های گذشته از نظر سازمانی توسعه خوبی در سازمان اسناد اجرا شده و نیز از نظر فراهم آوری اسناد از حدود 50 دستگاه دولتی تا به امروز 5 میلیون پرونده گردآوری شده است و به دلایل مختلف هنوز ده ها سازمان و نهاد دولتی از همکاری دریغ کردند.

وی افزود: ارزش و اهمیت این اسناد هنوز به درستی در فرایند برنامه ریزی و تصمیم سازی شناخته نشده و نقش مهم آنها در پشتیبانی و یاری گری به نظام اداره کشور مغفول مانده است. سیاست نوین سازمان بازتعریف و بازسازی در مفهوم راهبردی نقش اسناد در نظام سیاستگذاری و برنامه ریزی و بهره گیری از تمام قابلیت ها و امکانات اسناد دستگاه های دولتی برای توسعه کشور است. امید است رویکرد بهره گیری از اسناد اداری و تاریخی بتواند در تصمیم گیری ها و راهبردهای نهادها خودنمایی کند.

خسرو طالب زاده، معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز با بیان اینکه تا کنون حدود 4 میلیون و 500 هزار پرونده در مخازن سازمان وجود دارد، گفت: طی 50 سال گذشته یک میلیون و 200 هزار پرونده تنظیم شده است. حدود 40 درصد این اسناد تا به امروز قابل دسترسی نبوده و حتی اطلاعات کلی آنها هم وجود نداشته است. اتفاق خوبی که از امسال پایه گذاری شد این بود که این تعداد پرونده بازنگری شد.

وی اظهار کرد: بقیه اسنادی که در سازمان موجود بودند، 3 میلیون و 168 هزار پرونده را شامل می شد. کاری که انجام شد تمامی این پرونده ها بازنگری شده و امکان دسترسی برای محققان و پژوهشگران فراهم شد و الآن پرونده ای نداریم که قابل دسترسی نباشد یا معین تکلیف نشده باشد.

طالب زاده شرح داد: امروز تقریباً 400 هزار پرونده قابل دسترسی می شود و مردم می توانند از آنها استفاده کنند. این از برنامه های مهمی بود که امسال به نتیجه رسید.

در ادامه این مراسم، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور با ابراز خشنودی از حضور در فضای معنوی که به یاد شهدای دولت برگزار شده است، با اشاره به دوران جنگ تحمیلی گفت: در آن دوران فضای کشور فضای دیگری بود که در رأس آن نیروهای نظامی و بعد مردم و کارگزاران نظام بودند و علاوه بر نیروهای نظامی مجموعه کارگزارن نظام هم همراه مردم و در خدمت جنگ بودند. جنگی که به مردم ایران تحمیل شد و باید دید اهدافی که استکبار جهانی در آن ایام دنبال می کرد، چه بود. مسلّم است آنها دنبال این بودند که نهضت امام خمینی (ره) پا نگیرد. در آن دوران امام(ره) جهان را در مقابل عمل اجرا شده قرار داد و زمانی که امام(ره) آمد و دیدند که این حضور با استقبال بی نظیر مردم همراه است، راه دیگری نداشتند جز اینکه روش نظامی را پیش بگیرند تا انقلاب در ماه های اول استقرار خود متوقف شود. امام راحل، مردم و مسئولان در آن دوران احساس خطر کردند و همگان یک مأموریت واحد داشتند و آن پیروزی و تثبیت انقلاب بود. اگر فداکاری ها و ایثارگری ها نبود امروز با افتخار نمی توانستیم بگوییم که 42 سال از انقلاب گذشته و وارد سال چهل وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شده ایم.

وی اظهار کرد: خوشبختانه نگاه به 8 سال جنگ تحمیلی در ابعاد مختلف کشور، نگاه واحدی است و همگان بر این امر واقف هستیم که جنگ تحمیلی 8 ساله، فرهنگ جدیدی را برای کشور ایجاد کرده و باعث شده در همه شرایط در مقابل مسائل داخلی و دشمنان خارجی به آن افتخار کنیم.

واعظی مطرح نمود: اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که آیا بچه ها و نسل های آینده با این تفکر به جنگ 8 ساله نگاه می کنند یا خیر؟ توجه به این مهم کار نویسندگان، فیلم سازان، رمان نویسان و داستان نویسان است تا خاطرات شهدا را با قلم خود و تصاویری که فیلم برداری می کنند، ماندگار سازند و آنها را در اختیار و دسترس جوانان قرار دهند. به نظر من راه اندازی سامانه اسناد نقش دولت در دفاع مقدس بخشی از این فرآیند است و به نقش دولت مربوط می شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: همچنین نقشی که مردم داشتند نیز باید جمع آوری شود. زیرا جبهه متعلق به گروه یا قوم خاص نیست. از همین رو تأکید من بر این است که جبهه متعلق به همه بود. بنابراین اسناد آن نیز باید به شکلی تنظیم شود که همگان در آینده بتوانند از آن استفاده کنند.

وی در ادامه با مرور فشار وحشتناکی که کشور در سه سال اخیر درگیر آن بوده است، گفت: آمریکا در سال های اخیر از همه ابزار خود استفاده کرد و یک جنگ اقتصادی را بر ما تحمیل کرد. آن ها پیش بینی کرده بودند که با این جنگ کار کل نظام جمهوری اسلامی ایران در سه ماه تمام است و این موضوع را علنی خاطرنشان کردند؛ حال اینکه سه ماه، سه سال شد و در نهایت عقب نشینی کرد. چراکه ما پشتوانه جنگ 8 ساله را داشتیم و زمینه تاریخی و ذهنی مردم ما این بود که اگر مقاومت کنیم، می توانیم با دست خالی پیروز شویم.

واعظی خاطرنشان کرد: بنابراین ما در حقیقت علاوه بر جنگ تحمیلی نظامی یک جنگ تحمیلی اقتصادی را برای 3 سال پشت سر گذاشتیم. حال اینکه فعالیت های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همه جوانب کشور را در برمی گیرد. به عبارت دیگر همگان به راحتی می توانند از آنچه در این سازمان تولید و ایجاد می شود، استفاده کنند و امروز اگر منبعی در اختیار باشد، حتی افرادی که اِشراف به زبان فارسی ندارند، با استفاده از سیستم های ترجمه ای جدید، می توانند از اسناد استفاده کنند.

وی مطرح نمود: به اعتقاد من باید اسناد جنگ تحمیلی اقتصادی جمع آوری شود و این امر بی تردید کار بزرگ و مهمی است و در کنار آن بحران کرونا که بر جهان حادث شده است، باید گردآوری شود. امروز جهان در شرایط سختی به سر می برد و از اینکه آمار فوتی های ویروس کرونا از حدود 400- 500 نفر به حدود 70-80 نفر رسیده است، خرسندیم. اما همین کاهش آمار نیز ناراحت کننده است و باید تلاش کرد این آمار تا جایی که ممکن است به حداقل برسد.

رئیس دفتر رییس جمهور خاطرنشان کرد: اگر امروز بتوانیم اسناد تلفیقی فشارهای اقتصادی و بحران کرونا را به خوبی جمع آوری کنیم، برای آیندگان مفید خواهد بود. گزارش های بسیار خوبی از فعالیت های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای دسترس پذیرکردن اسناد، نشریات و نسخ خطی برای همه افراد دانش پژوه وجود دارد. خشنود هستم که این سازمان سامانه های مختلفی را اخیراً راه اندازی کرده است و امیدوارم این رونمایی از سامانه های اسنادی که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انجام شد، بتواند شرایط استفاده بهینه مردم را فراهم کنند. به خصوص آنچه که مربوط به دفاع مقدس می شود.

مراسم رونمایی شهدای دولت با حضور محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در محل کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم خانواده های شهیدان قندی، فکوری، نامجو، فیاض بخش، تندگویان و عباسپور قدردانی شدند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نویسندگان خاطرات دفاع مقدس را ماندگار کنند، اسناد جنگ تحمیلی اقتصادی جمع آوری شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نویسندگان خاطرات دفاع مقدس را ماندگار کنند، اسناد جنگ تحمیلی اقتصادی جمع آوری شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید