کتاب بحران های جمهوریت نوشته هانا آرنت منتشر شد

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، کتاب بحران های جمهوریت نوشته هانا آرنت در دهه هفتاد میلادی است. آرنت کتاب را با جمله ای به نقل از وزیر دفاع آمریکا در سال 1968 آغاز می نماید؛ تصویر زیبایی نیست، تصویر بزرگترین ابرقدرت دنیا که در هفته هزاران غیر نظامی را می کشد و مجروح می نماید ،صرفا برای این که ملتی ضعیف را در هم بکوبد و مجبور به تسلیم شان کند و همه اینها را برای موضوعی انجام می دهد که صحت آن هنوز محل مناقشه است.

کتاب بحران های جمهوریت نوشته هانا آرنت منتشر شد

او در فصل اول کتاب، عملکرد آمریکا در ویتنام را تحت عناوینی هم چون دروغگویی در سیاست و ...به شدت مورد انتقاد قرار می دهد و اذعان می نماید: عملکرد آمریکا بدون تفکر بوده است. دلیل او این است که حمله به ویتنام را متخصصان روابط عمومی و حلالان _ مسائل طراحی نموده بودند، کسانی که به پشتوانه عقلانیتی که از هر گونه رخداد و حادث شدنی بیزار بود، دست به عمل می زدند، و ابزارشان زبان شبه ریاضی و یکسان سازی بود تا که تمام وقایع دنیا انسانی را پیش بینی نمایند.که البته چنین اتفاقی محقق نشد.

او با ظرافت خاصی به نقد دیدگاه حل مسأله ای در علوم انسانی و روینمودهای پراگماتیستی صرف می پردازد، و به ولع و حرص متخصصان، برای نظریه پردازی (همانند عالمان علوم طبیعی) می تازد. و در سرانجام نشان می دهد که چگونه پیش بینی ها و دستاوردهای عقل اعداد اندیش و ماتریس ساز به خطا رفته و می رود.

او در فصل دوم بحث نافرمانی مدنی و حق بر تشکیل انجمن را مطرح می نماید و این که نافرمانی مدنی چیست، چه ویژگی هایی دارد و در کجا می توان گفت نافرمانی مدنی اتفاق افتاده است!؟ آرنت در این فصل حق بر نافرمانی مدنی و تثبیت آن در نهادهای سیاسی را مطرح می نماید. حقی که به واسطه آن امکان جبران قصور دادگاه در آنالیز اعمال دستگاه اجرایی، رقم می خورد.

نویسنده در فصل سوم به بحث از خشونت می پردازد و این که خشونت، قدرت، اتوریتی یا اقتدار و زور چه تفاوت ها و شباهت هایی با هم دارند. و نهایتا این که برای حکومت داری به خشونت احتیاج است یا قدرت؟ و یا امری دیگر...

این کتاب در 248 صفحه و به قیمت 24 هزار تومان توسط انتشارات گام نو روانه بازار نشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کتاب بحران های جمهوریت نوشته هانا آرنت منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب بحران های جمهوریت نوشته هانا آرنت منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید