ابداع روش غیرتهاجمی برای سنجش میزان قند خون

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، ایسنا نوشت: افراد مبتلا به دیابت برای سنجش میزان قند خون خود مجبور به انجام آزمایشات تهاجمی قندخون برای دریافت خون از انگشت دست خود هستند.

ابداع روش غیرتهاجمی برای سنجش میزان قند خون

اکنون دانشمندان سوئدی در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک پچ پوستی سوزنی شده اند که علاوه بر اینکه همانند این روش ها تهاجمی نیست بلکه دقیق تر هم است.

براساس گفته های پژوهشگران مؤسسه سلطنتی فناوری(KTH Royal Institute of Technology) سوئد، امروزه سیستم های کنترل گلوکز دو مشکل اصلی دارند. اولین مشکل آنها این است که آنها دارای یک سوزن نمونه برداری که حداقل 7 میلی متر طول دارد، هستند و این موضوع می تواند برای افراد مبتلا به دیابت ناراحت نماینده باشد، علاوه بر این، این سوزن ها میزان گلوکز را از داخل بافت چربی زیر پوست اندازه گیری می نمایند. پچ پوستی آزمایشی مذکور که دانشمندان مؤسسه سلطنتی فناوری توسعه داده اند، هم درد کمتری نسبت به روش های پیشین دارد و هم دقیق تر است. در پایین این پچ یک میکروسوزن سیلیکونی که اندازه آن یک پنجم سوزن های معمولی سیستم های کنترل گلوکز است، مورد استفاده قرار گرفته است.

از آنجا که این سوزن خیلی کوتاه است، میکروسوزن فقط به لایه رویی پوست که کمتر از 1 میلیمتر عمق دارد و هیچ گیرنده عصبی در آن وجود ندارد، نفوذ می نماید.

موئینگی طبیعی باعث می گردد سوزن توخالی به طور مداوم در مایع بینابینی(interstitial fluid)، کشیده گردد. مایع بینابینی مایعی است که سلول های پوست را احاطه نموده است.

یک حسگر آنزیمی سه الکترود بسیار کوچک نیز درون این پچ تعبیه شده است که برای تجزیه و تحلیل آن مایع و میزان گلوکز آن مورد استفاده قرار می گیرد.

در آزمایش های آزمایشگاهی، هنگامیکه پچ مذکور به ساعد کاربر بسته شد، پچ قادر به مشخص دقیق سطوح گلوکز کاربران بود. این پچ پس از حدود 10 دقیقه توانست از مایع بینابینی نمونه برداری نموده و میزان گلوکز را مشخص کند.

یافته های این مطالعه در مجله Biomedical Microdevices منتشر شد.

5656

منبع: خبرآنلاین

به "ابداع روش غیرتهاجمی برای سنجش میزان قند خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابداع روش غیرتهاجمی برای سنجش میزان قند خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید