بلاهایی که کرونا سر مغز می آورد

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، محققان بر این باورند که تجربه یک سال و نیم مبارزه با بیماری کرونا نکات بسیار زیادی را ثابت کرده است که یکی از آنها آسیب ویروس کووید19 به مغز حتی بعد از بهبودی است.

بلاهایی که کرونا سر مغز می آورد

به گزارش وبلاگ دانلود شریف به نقل از ساینس، بر اساس تحقیقاتی که اجرا شده اکنون تعیین شده است که بیماری ناشی از عفونت ویروس کرونا در بدن اثراتی منفی بر روی مغز می گذارد که می تواند تا مدت ها و حتی تا آخر عمر در یک فرد باقی بماند.

یکی از این عوارض که ارتباط به مغز دارد اختلال شناختی است. اکنون برخی از دانشمندان آمریکایی نظریه ای نگران کننده را مطرح کرده اند که بر اساس آن احتمال دارد یک فرد میانسال مبتلا به کرونا در صورت بهبودی و در سال های آینده مبتلا به زوال عقل و یا همان آلزایمر شود.

البته از دست دادن حس بویایی هم به مقدار کافی شناخته شده است اما تعداد بسیار بسیار اندکی از مبتلایان ممکن است تا آخر عمر این حس خود را دیگر به دست نیاورند. از دست رفتن حس بویایی هم از اختلالات عصبی در مغز به تعداد می رود.

این دو عارضه یعنی اختلال شناختی و از دست دادن حس بویایی گویا با هم ارتباطی دارند.

نتایج مطالعه نشان داد که از دست دادن بویایی با اختلالات شناختی در بهبود یافتگان وجود دارد به این ترتیب که افرادی که از دست دادن بویایی شدیدتری دارند، بیشتر دچار اختلال شناختی شدیدتر می شوند.

سکته مغزی، سردردهای شدید و مه مغزی و همچنین سرگیجه و اختلال حواس دیگر عوارض ویروس کرونا بر روی برخی از افراد به تعداد می آید.

بیماری کرونا می تواند به صورت غیرمستقیم هم روی مغز اثر بگذارد. بسیاری از افرادی که به کرونا مبتلا شده اند دچار آسیب ریه شده اند که این آسیب تا مدت ها برای فرد مشکل ساز است. این موضوع مغز را دچار مشکل می کند چرا که اکسیژن کمتری را دریافت خواهد کرد و به همین ترتیب فرد دچار مسائل عصبی و دیگر عوارض مرتبط با آن خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که کرونا هنوز چیزهای زیادی دارد که به بشر نشان نداده چرا که ماهیت آنها ممکن است به این گونه باشد که در سال های آینده خود را نشان بدهند.

کرونا اکنون بزرگ ترین چالش سلامتی جهان به تعداد می رود و پروژه هایی بسیار هزینه بر برای تقابل با این بیماری در دست اجرا است.

در میاه عوارض متعددی که این بیماری از خود بر جای می گذارد عوارض مغزی همچنان یکی از جدی ترین عوارض است و تحقیقات زیادی بر روی آن انجام می شود.

منبع: جام جم آنلاین

به "بلاهایی که کرونا سر مغز می آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلاهایی که کرونا سر مغز می آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید