تحقق آرزوی کودکی با کوشش در بزرگسالی، احداث پایانه آگلونمای ایران

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، خبرگزاری خبرنگاران- امیرحسین آهنگریان یکی از فعالان پرورش گل و گیاه در روستای کرکاس شهرستان عباس آباد می گوید؛ از پنج سالگی در کنار پدرم به سوله های گلخانه می رفتم و علاقه فراوانی به گل و گیاه داشتم و همین تلنگری شد تا بتوانم در بزرگسالی علاقه خود را در عمل به واقعیت تبدیل کنم .

تحقق آرزوی کودکی با کوشش در بزرگسالی، احداث پایانه آگلونمای ایران

به گزارش خبرنگاروبلاگ دانلود شریفدفترمازندران درساری،روستای کرکاس در شهرستان عباس آباد به عنوان مهد فراوری گل و گیاه ایران شناخته شده است.

وقتی وارد این روستا می شویم از ابتدا تا انتهای روستا فقط گل است و گلخانه و فراورینمایندگانی که با همت استوار گام در فراوری محصولی گذاشتند که آدمی را محو تماشای شورانگیز و زیبایش می نماید.

* تحقق رویای دوران کودکی

امیرحسین آهنگریان یکی از فعالان پرورش گل و گیاه در روستای کرکاس شهرستان عباس آباد می گوید از پنج سالگی در کنار پدرم به سوله های گلخانه می رفتم و علاقه فراوانی به گل و گیاه داشتم و همین تلنگری شد تا بتوانم در بزرگسالی علاقه خود را در عمل به واقعیت تبدیل کنم.

وی ادامه داد: از 19 سالگی توانستم به صورت حرفه ای این شغل را ادامه دهم و به موفقیت های زیادی در زمینه پرورش گل و گیاه دست پیدا کنم و اکنون چندین سوله در متراژهای مختلف احداث کنم و بتوانم از یک گونه گل چندین گونه تکثیر و روانه بازار کنم.

*احداث پایانه آگلونمای ایران

این کارآفرین نمونه در بخش کشاورزی گفت: در یک فضای 3 هزار متری گلخانه تنها از یک نوع گل آپارتمانی 35 گونه از آن را پرورش داده و این فضای گلخانه ای را توسعه دادم تا بتوانم گونه های متنوع آگلونما را زیاد کنم و پایانه ای برای آگلونمای ایران احداث کنم.

آقای آهنگریان می گوید: هر کاری علاقه فرد را می طلبد و اگر ذوق و شوقی برای کار وجود داشته باشد با مبالغ کم هم می گردد سرمایه گذاری کرد و به موفقیت دست یافت.

*رضایت از شغل

وی اکنون برای چندین نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال نموده است و از اینکه توانسته سبب کسب عایدی برای افراد جویای کار گردد بسیار راضی است.

آهنگریان از فروش محصول خود هم بسیار راضی است و راکد بودن این روزهای فعالیت گلخانه ای را ناشی از ویروس کرونا می داند و امیدوار است با ریشه کن شدن این بیماری دوباره بتواند شاهد رونق و فروش محصولات گلخانه ای باشد.

* رتبه نخست مازندران در مقدار سطح گلخانه

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه 475 هکتار کشت گلخانه ای در سطح مازندران وجود دارد و بیشتر آنها در زمینه گل و گیاه فعالیت می نمایند، گفت: مازندران از نظر مقدار سطح گلخانه رتبه نخست و از لحاظ تعداد گلخانه داران رتبه دوم را در کشور را دارد.

مجید بهادری از فعالیت 2 هزار و 790 بهره بردار در زمینه پرورش گل و گیاه در استان مازندران اطلاع داد و اضافه نمود: یکی از سیاست های محوری جهادکشاورزی توسعه کشت های گلخانه ای است چرا که بهره وری آب، انرژی، نهاده، منابع انسانی و هزینه در سیستم های گلخانه بیشتر است.

* ایجاد گلخانه های هوشمند

بهادری به سیستم گلخانه های هوشمند اشاره نمود و گفت: گلخانه های جدیدی که احداث می شوند با استفاده از سیستم هوشمند است که در این راستا نقش انسان کمتر است و این نوع مدیریت در گلخانه های هیدروپونیک بیشتر نمود دارد.

سالانه 550 میلیون واحد گل و گیاه در مازندران فراوری می گردد، دو نوع صدور مجوز برای احداث گلخانه ها شامل کوچک مقیاس در بافت روستا و احداث گلخانه در خارج از بافت هم داریم که در این نوع گلخانه ها صدور مجوز به وسیله سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی انجام می گردد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: سالانه 550 میلیون واحد گل و گیاه در مازندران فراوری می گردد، دو نوع صدور مجوز برای احداث گلخانه ها شامل کوچک مقیاس در بافت روستا و احداث گلخانه در خارج از بافت هم داریم که در این نوع گلخانه ها صدور مجوز به وسیله سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی انجام می گردد.

وی با بیان اینکه برای احداث گلخانه کوچک مقیاس متقاضیان تا متراژ 299 مترمربع در بافت روستایی اقدام به احداث گلخانه می نمایند، گفت: متقاضیان می توانند برای دریافت تسهیلات احداث گلخانه با ثبت نام در سامانه سیتا و تسهیلات با نرخ بهره 14.5 درصد اقدام نمایند.

بهادری اقتصاد و بازاریابی را در هر نوع فعالیتی مهم دانست و اضافه نمود: کسانی که علاقه مند به احداث گلخانه هستند باید در بازار داخل و خارج عرضه و تقاضا را مورد توجه قرار دهند و با فراهم شدن شرایط مالی فرصت خوبی برای صادرات محصولات کشاورزی به ویژه گل و گیاه فراهم خواهد شد.

این مسؤول اعلام نمود: اتحادیه های گل و گیاه و تشکل های این بخش باید پای کار باشند تا بتوانند در بازار منطقه ای حضور داشته باشند و فراوریات گلخانه ای خود را به فروش برسانند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر فراوری گوجه فرنگی و فلفل بازار خوبی در مازندران دارد و افرادی که در این زمینه فعالیت دارند در پی توسعه این نوع فراوریات هستند تا بتوانند گلخانه های بیشتری را در اختیار داشته باشند تا از صادرات منطقه بهره لازم را ببرند.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان نمود: به عنوان یک کارشناس بخش کشاورزی می گویم هر کشاورزی باید تنوع فراوری و کشاورزی تلفیقی داشته باشد و به عنوان نمونه کشاورزی که 10 هزار متر زمین دارد، اگر 500 متر را به گلخانه اختصاص دهد می تواند یاری موثری به تقویت شرایط مالی و فراوری داشته باشد.

بهادری اضافه نمود: مهارت فراوری در گلخانه اگر مدیریت شده باشد می توان از شرایط آن هم استفاده بهینه در اقتصاد و بازاریابی داشت.

این مسؤول گفت: اشباع شدگی فعلی بازار گل و گیاه در مازندران متاثر از کرونا است و بخش زیادی از این نوع فعالیت مربوط به گردشگران است که با حضورشان در روستا بخشی از محصولات به فروش می رفت و حتی پس از آن هم سفارشات لازم را ارائه می کردند.

وی ادامه داد: تشکل های مرتبط در زمینه گل و گیاه باید پای کار باشند و در جهت تنظیم بازار و تقویت و رونق بازار کوشش فراوانی داشته باشند تا بتوانند به سایر استان ها حمل گل و گیاه را داشته باشند.

امروزه در کشورهای پیشرفته، افزایش توجهات و استفاده از گل و گیاه باعث شده تا پرورش گل و گیاه به یک بخش اشتغال زا و ارزآور تبدیل گردد اما این موضوع چند سالی است در کشور ما تبدیل به یک کالای لوکس شده و در سبد خرید مردم جایی ندارد.

اگرچه طی چند دهه اخیر تحولات زندگی بشر سمت و سوی اجباری فاصله از طبیعت را گرفته اما تاثیرات روحی و روانی شگرف گل و گیاه در افزایش ضریب کارایی، تفاهم و روابط حسنه اجتماعی باعث شده تا این گیاهان زیبا به عنوان بخشی از زندگی عمومی و خصوصی افراد قرار گیرند.

بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای صنعتی با پی بردن به اثرات مفید کاربرد و مصرف گل و گیاه، آن را همچون سایر کالاهای مصرفی فراوری و یا وارد نموده و شهروندان نیز آنها را مورد استفاده قرار می دهند.

از یک طرف افزایش قیمت گل و گیاه در چند سال گذشته سبب کاهش قدرت خرید مردم و در نتیجه کسادی بازار گل شده است به طوریکه برای خرید یک سبد گل باید حدود 100 هزار تومان هزینه کرد و از طرفی گلخانه داران از عدم خرید و صادرات و نبود پایانه های صادراتی گل و گیاه در مازندران گلایه دارند.

فراوریات گلخانه ای مزیت های فراوانی نسبت به فراوری در فضای باز دارد چرا که امروزه فراوریات گلخانه ای به علت عملکرد بالای محصول در خارج از فصل، صندلی ویژه ای در بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است.

استان مازندران به علت تنوع آب و هوایی که دارد، باعث شده علاقه مندان زیادی در بخش پرورش گل و گیاه ورود پیدا نموده و با علاقه و پشتکار اقدام به فراوری نمایند. وقتی سری به غرب استان می زنیم این علاقه مندی در مردم آن دیار کاملا مشهود است و حتی روستاهایی را شاهد هستیم که تمامی ساکنان آن فعالیت نخست شان پرورش گل و گیاه است.

منبع: خبرگزاری آریا

به "تحقق آرزوی کودکی با کوشش در بزرگسالی، احداث پایانه آگلونمای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقق آرزوی کودکی با کوشش در بزرگسالی، احداث پایانه آگلونمای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید