حقایقی درباره نفت

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، در این گزارش حقایقی درباره نفت که به طلای سیاه معروف است، ارائه شده است.

حقایقی درباره نفت

نفت یکی از منابع اصلی سوخت در دنیاست که به علت تنوناپذیر بودن این سوخت در حال حاضر با کمتر شدن آن روبرو هستیم. این سوخت فسیلی در شکل خام خود به رنگ های مختلف مانند سیاه، قهوه ای و سبز تیره دیده می گردد و از هیدروکربن های مختلف تشکیل شده است.

بار ها شنیده ایم که از نفت با عنوان طلای سیاه نیز یاد می گردد. امروز با ما همراه شوید تا با این طلای سیاه بیشتر آشنا شویم.

حقایق جالب و خواندنی در خصوص نفت

-نفت می تواند به صورت جامد، مایع و گاز شکل بگیرد.

-گاز طبیعی حالت مایع داشته و از نفت تشکیل می گردد.

-کلمه نفت (Petroleum) از ترکیب دو کلمه لاتین Petra به معنای سنگ و Oleum به معنای روغن در کنار هم ساخته شده است.

-اولین بار یک کانی شناس آلمانی در سال 1556 از کلمه نفت استفاده کرد.

-به حالت نیمه جامد نفت، قیر طبیعی گفته می گردد و در ماسه های قیری یافت می گردد.

-سومری ها به عنوان یکی از اولین تمدن های بشری شناخته شده، نفت را در ساحل رود فرات کشف نموده و از آن در راه سازی و ضد آب کردن بنا ها استفاده کردند.

-مصریان باستان از نفت در حالت مایع به عنوان دارو به منظور تسکین درد، پانسمان زخم و مسهل استفاده می کردند!

-قیر در واقع یک شکل چسبناک و لزج از نفت است که در آشور باستان از آن برای مجازات و شکنجه افراد قانون شکن استفاده می شد!

-حدود 2000 سال قبل، اعراب و ایرانیان روش های مختلفی را برای تقطیر نفت خام به یک محصول قابل اشتعال برای مصارف نظامی مختلف ایجاد کردند.

-480 سال پیش از میلاد، ارتش ایران تیر های خود را در پارچه های آغشته به نفت می پیچید و قبل از شلیک به شهر آتن آن ها را آتش می زدند.

-کارآفرین آمریکایی به نام ادوین ال دریک (Edwin L. Drake) در سال 1859 اولین چاه مخصوص حفاری نفت را کامل کرد. این چاه در شمال پنسلوانیا قرار داشت.

-یکی از دلایل موفقیت فوری نفت به عنوان یک منبع سوخت، سهولت حمل و نقل آن بود که در مقایسه با منابع قبلی که در آن موقع مورد استفاده قرار می گرفت مثل چوب و زغال سنگ بسیار آسان تر بود

-در شروع قرن 21 ام، روزانه حدود 100 میلیون بشکه نفت برای مصرف در سرتاسر دنیا فراوری می شد!

-تفاوت بین بعضی از کشور های فقیر و ثروتمند تنها در این است که آیا ذخایر قابل توجهی از نفت در مرز های آن کشور وجود دارد یا خیر.

-نفت خام هیچ گاه منجمد نمی گردد چراکه از چندین ماده مختلف تشکیل شده که هر کدام نقطه انجماد متفاوتی دارند. هرگاه دمای پایین به عنوان معضلی برای جابه جایی نفت و یا حفاری باشد، نقطه ریزش استفاده می گردد. (نقطه ریزش دمایی است که در آن نفت حالت بیش از حد خمیری به خود می گیرد.)

-تقریبا نیمی از ذخایر نفتی در خاورمیانه واقع شده است. با این حال مقدار نفتی که واقعاً از این نواحی فراوری می گردد تنها 30 درصد از مقدار فراوری نفت در کل دنیا را تشکیل می دهد.

-بعد از خاورمیانه، کانادا و ایالات متحده آمریکا در مجموع با توجه به مقدار استخراج نفتی که در مرز های خود دارند در رتبه دوم قرار گرفته و سپس آمریکای لاتین در جایگاه سوم و در جایگاه چهارم نیز آفریقا به عنوان بزرگ ترین دارنده منابع نفتی شناخته می شوند.

-ذخایر نفت برزیل، به عنوان دومین ذخایر بزرگ در آمریکای جنوبی بیشتر در حوضه آب های عمیق در سواحل استان های ریودوژانیرو و سائوپائولو واقع شده است.

-در حال حاضر ایالات متحده آمریکا رکورددار بیشترین مقدار فراوری نفت در مقایسه با سایر کشورهاست.

-ایالات متحده آمریکا هم اکنون حدود 16 درصد از نفت دنیا را فراوری می نماید.

-دو مزرعه نفتی فوق غول پیکر در ایالات متحده آمریکا وجود دارد، یکی از آن ها در آلاسکا و دیگری در تگزاس واقع شده است.

-نفت یک ماده طبیعی است که تشکیل شدن آن میلیون ها سال زمان می برد، یک محصول نفتی در واقع سوختی است که از هیدروکربن ها ساخته شده و علاوه بر نفت خام می تواند از گاز طبیعی، زغال سنگ و یا بیومس نیز فراوری گردد.

-هنگامی که نفت مایع در سال 1907 در ایران برای اولین بار کشف شد، خاورمیانه به طور پیوسته به عنوان منبع مهم دنیای نفت رشد نموده است و کارشناسان پیش بینی می نمایند که فراوری نفت خاورمیانه صرف نظر از توسعه منابع جایگزین انرژی حداقل تا 15 سال آینده سیر صعودی داشته باشد.

-از نفت به عنوان یک سوخت فسیلی یاد می گردد چراکه هیدروکربن های تشکیل دهنده آن در واقع از بقایای گیاهان و حیوانات باستانی تشکیل شده اند. میلیون ها سال حرارت و فشار زیرزمینی روی این هیدروکربن ها تاثیر گذاشته و در نهایت نفت تشکیل شده است.

-نفت از فسیل های گیاهان و جانورانی که پیش از زمان دایناسور ها وجود داشته اند ساخته شده است.

-پالایش نفت در واقع فرآیند جداسازی قسمت های مختلف نفت خام به فرآورده های نفتی مختلف است.

-محصولاتی که می توان از نفت تصفیه شده تهیه کرد شامل: بنزین، سوخت دیزل، روغن حرارتی، سوخت جت، موم، روغن های روان نماینده و آسفالت است. بعلاوه نفت برای فراوری مواد اولیه پتروشیمی نیز مورد استفاده قرار می گیرد که از آن برای فراوری پلاستیک و سایر مواد شیمیایی استفاده می گردد.

-یک بشکه 42 گالنی نفت خام در واقع می تواند حدود 45 گالن فرآورده نفتی را به لطف پدیده افزایش پردازش فراوری کند. این پدیده در واقع زمانی رخ می دهد که یک ماده از وزن مخصوص کمتری نسبت به حالت تصفیه نشده خود برخوردار باشد.

-مخازن نفت که نفت در آن ها یافت می گردد در واقع اشکال سنگ های زیرزمینی با قطرات میکروسکوپی نفت خام هستند که در منافذ و فضا های سنگ ها به دام افتاده اند.

-فیلم هایی که موضوع اصلی آن ها به محصولات نفتی مرتبط بوده عبارتند از Armageddon, Mad Max 2: The Road Warrior و There Will Be Blood که بر اساس داستان کتاب Oil! نوشته آپتون سینکلر (Upton Sinclair) ساخته شده است.

-فاجعه Deepwater Horizon که در سال 2010 رخ داد هنوز هم به عنوان بزرگ ترین نشت تصادفی نفت در دنیا شناخته می گردد.

صدام حسین مسئول بزرگ ترین حادثه نشت نفت در تاریخ بود. او در سال 1991 در طی جنگ خلیج فارس دستور باز شدن دریچه های نفتی در خط لوله جزیره دریایی را صادر کرد و با انتشار نفت تمام سعی خود را برای آهسته کردن پیشروی ارتش آمریکا انجام داد.

-کارلوس آندرس پرز، رئیس جمهور سابق ونزوئلا که بنیان گذار صنعت نفت مدرن است طی یک بیانه ای گفته بود: نفت فضولات شیطان است!

-کشور هایی که بیشترین فراوری نفت را دارند عبارتند از عربستان سعودی، ایالات متحده آمریکا، روسیه، ایران و چین.

-با وجود این که ایالات متحده آمریکا بیشتر از اغلب کشور ها نفت فراوری می نماید، اما مصرف بیشتری نیز دارد. به حدی که تقریبا 60 درصد از نفت مورد استفاده در آمریکا از سایر کشور ها وارد می گردد!

-از نفت برای فراوری انواع کالا های خانگی از جمله مداد رنگی، خوش بونماینده، مایع ظرفشویی و عینک استفاده می گردد.

-در ابتدا یافتن محل مناسب برای حفاری موفقیت آمیز نفت عمدتاً نتیجه پشتکار و حدس درست بود. با گذشت زمان دانشمندان روش موثرتری را کشف کردند که شامل میزان گیری سرعت امواج صوتی هنگام عبور از صخر های زیرزمینی است.

-هنگامی که یک چاه در مخزن نفت حفاری می گردد، فشاری آزاد می نماید که نفت را از چاه به سطح بالا می آورد. این فشار نتیجه میلیون ها تن سنگ است که روی قطرات ریز نفت سنگینی نموده و به قدری نیرومند است که می تواند نفت را صد ها فوت در هوا جهش دهد.

-از سال 1975 تا به حال ایالات متحده آمریکا برای حفظ ذخایر نفتی سیاست های خاص خود را بنا نهاده است. امروزه چهار محل ذخیره فعال با ظرفیت 727 میلیون بشکه در آمریکا وجود دارد که همین موضوع باعث شده تا آمریکا به عنوان بزرگ ترین صاحب ذخیره نفت اضطراری در دنیا شناخته گردد.

-با وجود این که ونزوئلا دارای بزرگ ترین ذخایر مزرعه های نفتی در دنیاست، این کشور در سال های اخیر با کمبود بنزین روبرو شده است.

-اگرچه کشف مزرعه های نفتی نو و تغییر مقدار استخراج نفت پیش بینی را بسیار سخت نموده است، اما بسیاری از محققین بر این باورند که به احتمال زیاد 50 تا 70 سال آینده دنیا عاری از نفت خواهد شد.

-اگر به طور همزمان تمام ذخایر نفتی شناخته شده فعلی را در دنیا بسوزانیم، نزدیک به 750 میلیارد تن کربن فراوری می گردد. این عدد بیش از دو برابر مقدار کربنی است که سازمان ملل متحدد معتقد است منجر به افزایش دمای دنیای می گردد! یعنی با انجام این کار به شدت گرم تر شدن کره زمین را در پیش خواهیم داشت.

-عده زیادی از دوستداران محیط زیست بر این باورند که برای جلوگیری از گرم شدن شدید کره زمین باید 75 تا 80 درصد از ذخایر فعلی نفت در دنیا بدون استفاده باقی بماند.

منبع: دیجی رو

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "حقایقی درباره نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی درباره نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید