10 پیشنهاد برای توسعه فرهنگ کتابخوانی به دولت ارائه شده است

به گزارش وبلاگ دانلود شریف ، دومین مجمع سالیانه انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران به میزبانی استان همدان با شرکت مجازی مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سیدباقر میرعبدالهی، معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد؛ نماینده رسمی کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ منصور کوهی رستمی، رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران؛ اعضای هیئت مدیره و اعضای این انجمن به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید.

10 پیشنهاد برای توسعه فرهنگ کتابخوانی به دولت ارائه شده است

10 پیشنهاد برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و دسترسی به کتاب، به دولت ارائه شده است

رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این نشست اظهار کرد: همیشه مشتاق استفاده از نظرات و ظرفیت اساتید دانشگاه به صورت واقعی و حقیقی بوده و هستیم. اساتید این مسأله را به عنوان یک سرفصل مدنظر قرار دهند. در واقع، نهاد کتابخانه های عمومی کشور در پی اقدام شکلی و نمایشی، به معنای منفی آن، نیست؛ بلکه کوشش می نماید آنچه در کتابخانه های عمومی امکان وقوع دارد را از پشتوانه علمی برخوردار کند و از نظرات و ظرفیت های دانشگاه و از نقد منصفانه، مشفقانه و پیش برنده اساتید بهره مند گردد.

وی اضافه نمود: البته استفاده از ظرفیت اساتید را تنها به حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی محدود نکرده ایم، بلکه در حوزه های مختلف علمی و دانشگاهی دیگر نیز که می توانند به کتابخانه های عمومی یاری نمایند جلسات متعددی برگزار شده است و این مسیر به صورت گسترده تر ادامه خواهد یافت.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور بیان نمود: یکی از مسائل مهم، توجه به مسائل مبتلابه حوزه کتابخانه های عمومی به وسیله دانشگاه، مجامع و انجمن های علمی است. حل بعضی از مسائل مبتلابه کتابخانه های عمومی، احتیاج به کار علمی و فراوری علم دارد. به نظر می رسد بین نظام مسائل اعضای کتابخانه های عمومی، مخاطبان و ظرفیت کتابخانه های عمومی از یک سو و فراوریات علمی دانشگاه از سوی دیگر، فاصله وجود دارد و حل آن احتیاجمند توجه جدی از سوی دانشگاه و برنامه ریزان است.

وی ادامه داد: مشخصاً موضوعی که به صورت جدی به وسیله نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تدوین برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی و اصلاح آیین نامه اجرایی قانون تاسیس نهاد در دولت پیگیری می گردد، کتابخانه الکترونیک و دیجیتال سازی منابع کتابخانه ای است. در این مسیر ما به تفاوت های بومی، قوانین مورد احتیاج و سوابق جهانی این موضوع توجه داریم.

رمضانی تاکید نمود: در برنامه هفتم توسعه، پیشنهادهایی ارائه شده که در کمیسیون فرهنگی تصویب شده و امیدواریم در کمیسیون تلفیق هم به تصویب رسیده و به صحن برود. تحقق این پیشنهادها قطعاً آغاز یک کار نو در حوزه کتابخانه الکترونیک و دیجیتال خواهد بود. این مسئله احتیاج به پشتیبانی و کار علمی دارد تا با واقعیت ها و حقیقت ها منطبق بوده و ظرفیت اجرایی پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه نکته مهم دیگر، تربیت دانشجویان در این حوزه است، گفت: بعضی از دانشجویان که تعداد آن ها کم نیست، اساساً از کتابخانه های عمومی و مسائل مبتلابه آن به دور هستند؛ این مشکل درباره دانشجویان رشته های غیرکتابداری ظهور و بروز بیشتری دارد؛ به عنوان مثال در موضوع توسعه خدمات، کسب وکارهای کوچک و موضوعات نوین دیگری که آن ها را با همکاری انجمن ارتقا پیش می بریم، بعضاً با انکار فارغ التحصیلان روبرو هستیم و این فارغ التحصیلان این گونه اقدامات را وظیفه کتابخانه های عمومی نمی دانند. البته در نشست با اساتید دانشگاهی این مسئله مورد تأیید قرار گرفته است، اما در خواست ما این است که این تأکید به دانشجویان نیز منتقل گردد.

عضو شورای فرهنگ عمومی اظهار کرد: 10 پیشنهاد برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و دسترسی به کتاب را در دولت پیش می بریم که مراحل میانی را طی می نماید تا به تصویب دولت برسد. یکی از این موارد، بحث توجه به فارغ التحصیلان این حوزه است. این مسئله در سند ملی ترویج خواندن که کلیات آن در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسید نیز پیگیری می گردد. اگر حوزه علم و دانشگاه به مسائل عملیاتی تر و ملموس تر توجه نمایند، به حوزه اجرا یاری بیشتری خواهد شد و حتما تأثیر عمیق خود را عینی تر خواهد دید.

وی تاکید نمود: چند سند بالادستی را در دولت و مجلس پیگیری می کنیم که دربرگیرنده مواردی چون سند ترویج خواندن، پیشنهادهای مربوط به حوزه کتابخانه و کتابخوانی در برنامه هفتم توسعه، اصلاح آیین نامه اجرایی قانون نهاد و مصوباتی بر اساس دستورات رئیس جمهور است.

به گزارش ایبنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، رمضانی همچنان از انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی خواست تا ارتباطش را با سایر انجمن ها حفظ کند و گفت: باب گفت وگو را باید باز کرد تا هم افزایی علمی و عملیاتی شکل بگیرد؛ چراکه احتیاج اصلی کشور، هم افزایی و همت برای اجرای سیاست ها است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "10 پیشنهاد برای توسعه فرهنگ کتابخوانی به دولت ارائه شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 پیشنهاد برای توسعه فرهنگ کتابخوانی به دولت ارائه شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید