تصمیم آمریکا درباره زنان افغانستان

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، ایسنا نوشت: به گفته مقام های آمریکایی، دولت بایدن در نظر دارد جهت دریافت ویزا برای افغان های آسیب پذیر به ویژه سیاستمداران، روزنامه نگاران و فعالان زن را که ممکن است هدف طالبان قرار بگیرند، هموار کند.

تصمیم آمریکا درباره زنان افغانستان

به نقل از خبرگزاری رویترز، گروه های حقوق بشری از وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید خواسته اند تا 2000 ویزا به ویژه برای زنان در معرض آسیب و فعالان زن به طرح سیاسی تخلیه هزاران افغان بعد از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان در این ماه بیفزاید. برنامه کنونی شامل مترجمانی است که با نیروهای خارجی همکاری داشتند.

یک مقام آمریکایی گفت، دولت بایدن نه تنها به فکر زنان در معرض تهدید است، بلکه به فکر مردان و اقلیت هایی است که مشاغل پرخطر دارند.

گروه های حقوق بشری خطاب به کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا استدلال کردند، زنانی که در جریان دو دهه اشغال آمریکا و حامیانش به دستاوردهایی رسیدند، باید بخشی از این فهرست قرار بگیرند.

ترزا کاسال، مدیر گروه حمایتی فهرست مینا که از سیاستمداران زن در دولتهای سراسر دنیا حمایت می نماید، گفت: جان این مردم در خطر است. رهبران زن به دست نیروهای طالبان هدف گرفته شده و کشته می شوند. جان آنها هر روز تهدید می گردد.

این گروه و دیگر فعالان پیشنهاد داده اند تا این ویزاها به یک فرایند فعال سازی سریع برای مردم افغانستان که در معرض خطر هستند، افزوده و این برنامه وزارت خارجه گردد و مقام های آمریکا به شکلی فعال دیپلماسی با دیگر کشورها و بعلاوه تضمین امنیت آنها را دنبال نمایند.

کاخ سفید به درخواست برای اعطای ویزا بیشتر به فعالان حقوق زنان افغانستان واکنشی نداشته است. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا عصر پنجشنبه درباره خروج نظامیان آمریکایی صحبت خواهد نمود و انتظار می رود به حقوق زنان اشاره کند.

بعلاوه یک منبع دولتی در کانادا گفت، در وضعیتی که ایالات متحده حضور نظامی خودش را در افغانستان کاهش می دهد، دولت کانادا برنامه ای برای پذیرش صدها مترجم افغان، کارکنان سفارتی و خانواده های آنها که در معرض خطر قرار دارند، در دست دارد.

ماموریت جنگی کانادا در افغانستان یک دهه پیش به اتمام رسید و این کشور پیش از آن حدود 800 شهفرایند افغان را که به اسم مترجم یا در دیگر نقش ها برای این کشور کار می کردند، جابجا کرد.

یک منبع دولتی که نخواست نامش فاش گردد، گفت اکنون مترجم های به جامانده در افغانستان و کارکنان دولتی در سفارتخانه کانادا در کابل خواهان خروج هستند و کانادا میخواهد آنها را به اسم پناهجو پذیرش کند.

بسیاری از این شهفرایندان افغان نگرانند که مورد حمله تلافی جویانه طالبان قرار بگیرند. این منبع آگاه گفت، حدود 45 کارمند سفارتخانه و به همراه خانواده هایشان که در مجموع 235 تن می شوند و دست کم 40 مترجم و اعضای خانواده آنها مدنظر هستند.

310 310

منبع: خبرآنلاین

به "تصمیم آمریکا درباره زنان افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم آمریکا درباره زنان افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید