نقش مهم نمایشگاه کتاب تهران در زنجیره فراوری محتوا، فضای گفتگوی مؤلف و مخاطب فراهم گردد

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، علیرضا سبحانی نسب در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در قم، گفت: نمایشگاه کتاب 1402 یک رویداد فرهنگی بزرگ است که مخاطب در یک فرصت زمانی به منابع تازه دست پیدا می نماید. گاهی مقایسه می نماید، تبادل نظر می نماید و با مؤلف و ناشر ارتباط می گیرد.

نقش مهم نمایشگاه کتاب تهران در زنجیره فراوری محتوا، فضای گفتگوی مؤلف و مخاطب فراهم گردد

وی ادامه داد: مخاطب در این فرصت یک سال کار فرهنگی فعالان عرصه فرهنگ را رصد می نماید و برای آینده ایده می دهد.

سبحانی نسب توضیح داد: ما می توانیم با نقدهای جدی مخاطبان در نمایشگاه، عرصه فراوری کشور را از نظر فراوری محتوا برای سال آینده تأمین کنیم. اینکه اکنون رسوب کتاب ناشران در علوم انسانی در برخی از بخش ها به شدت افزایش یافته به این برمی گردد که برخی از موضوعات، نیاز جامعه نیست. برخی از موضوعات مرجع شان دیگر کتاب نیست، مثلاً تعبیرخواب و آشپزی روزی از پرفروش های بازار بود اما اکنون اینگونه نیست. این مسئله وقتی اتفاق می افتد که من از بازار شناخت نداشته باشم. بنابراین نمایشگاه می تواند در جهت دهی به ناشر و مؤلف نقش داشته باشد.

مدیر نشر جمال اعلام کرد: متأسفانه بازار فراوری محتوای برخی از موضوعات در ایران پس از ترویج ترجمه ها شکل می گیرد و نشان دهنده این است که ما بازار پسینی داریم و بر اساس نیازسنجی کتاب چاپ نمی کنیم بلکه بر اساس بازارسنجی کتاب می نویسیم. اینها ضعف هایی است که با یک نمایشگاه خوب مرتفع می گردد.

این فعال حوزه چاپ ونشر افزود: اگر توانمندی های نمایشگاه کتاب ظهور پیدا کند کل زنجیره فراوری محتوا از مؤلف، ناشر، مخاطب و کتابفروش منتفع خواهد شد، وگرنه در مسیر اشتباه، بخش هایی از زنجیره به صورت ناقص خفه می گردد و کارکرد نمایشگاه زیر سؤال می رود. به نظرم زنجیره فراوری محتوا نیازمند زمان، مکان و رخدادی است که همه را راهنمایی و راهنمایی کند و مسیر یک ساله نشر را بسازد.

وی یادآور شد: بنده به عنوان مدیر انتشارات در طول نمایشگاه حضور دارم. مخاطبین می آیند و ما تقدیر و تشکرها را می گیریم و به مؤلفین منتقل می کنیم. نقدها را می گیریم، اگر قرار بر اصلاح باشد در طول امسال آن کار را اصلاح خواهیم کرد و برای نمایشگاه بعدی آماده می کنیم.

سبحانی نسب ادامه داد: تبادل نظر با مخاطبین یاری می نماید که آثارمان دقیق تر و مجذوب نماینده تر کند. یکی از کارهایی که ما انجام می دهیم این است که فضایی آماده کنیم تا مؤلفین با مخاطبین ارتباط برقرار نمایند. اتفاقات زیادی برای ما در میدان می افتد. وقتی مؤلف با مخاطب به طور مستقیم ارتباط برقرار می نماید، متوجه می گردد برخی نکات مثلاً شرح واضحات بوده و نیاز مخاطب است که در ویرایش بعد مدنظر قرار گرفته گردد.

این فعال فرهنگی گفت: یکی از مواردی که در برخی نمایشگاه ها مورد توجه قرار می گیرد بخش دانش افزایی نمایشگاه کارشناسان عرصه فرهنگ است. مناسب است دو سه روز قبل از نمایشگاه فضایی آماده گردد تا برنامه هایی تحت عنوان تبادل نظرهای سرای اهل قلم شکل بگیرد و هر فعال حوزه فرهنگ بتواند فارغ از مشغولیات نمایشگاه در آن برنامه ها شرکت کند و رشد یابد. اگر قبل از نمایشگاه ملاحظاتی وجود دارد این موضوع چند روز بعد از نمایشگاه صورت بگیرد، مخصوصاً کرسی های آزاد اندیشی فراوری محتوا. نشر ما به نظر کارشناسان جوان در عرصه فراوری محتوا نیاز دارد. این امری نیست تنها به حاکمیت واگذار کرد و باید جامعه نخبگانی وارد عمل شوند و نقشه راه و مهندسی محتوا را مورد توجه قرار دهند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نقش مهم نمایشگاه کتاب تهران در زنجیره فراوری محتوا، فضای گفتگوی مؤلف و مخاطب فراهم گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش مهم نمایشگاه کتاب تهران در زنجیره فراوری محتوا، فضای گفتگوی مؤلف و مخاطب فراهم گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید