چگونه بازی مهارت های نرم دانش آموزان را پرورش می دهد؟

به گزارش وبلاگ دانلود شریف، بچه ها بازی می نمایند. این اصطلاحی است که برای توصیف کاری استفاده می گردد که به راحتی و بدون فکر انجام می دهند و به سرعت به آن تسلط پیدا می نمایند. اما آیا بازی هایی که بچه ها انجام می دهند فقط یک حواس پرتی است یا بازی کردن خود دارای ارزش های ذاتی است؟ بسیاری از کارشناسان و روان درمانگران معتقدند که بازی یک فعالیت اساسی در فرآیند یادگیری کودک است.

چگونه بازی مهارت های نرم دانش آموزان را پرورش می دهد؟

در این مقاله از وبلاگ دانلود شریف مگ همراه ما باشید تا به نظر متخصصان بپردازیم و اهمیت بازی در یادگیری دانش آموزان را توضیح دهیم.

بازی کردن بچه ها چه نقشی در تفکر آن ها دارد؟

کریستن والتر (Kristen Walter)، متخصص آموزش و یادگیری، بازی کردن را این گونه بیان می نماید:

بازی مهارت های حرکتی فیزیکی و ظریف بچه ها را تشویق می نماید. مهارت هایی از جمله ایجاد هماهنگی چشم و دست، تعادل و استقامت به وسیله حرکات کامل بدن و آگاهی حرکتی. بازی یک ارتباط اجتماعی ایجاد می نماید که در آن بچه ها به تبادل ایده ها می پردازند. بچه ها چه برای ساختن یک قلعه و چه در خصوص قوانین بازی، باید به حرف های دیگران گوش دهند و ارتباط برقرار نمایند. بازی کودک را قادر می سازد تا دانش موجود خود را با ایده های نو برای حل مسائل و درک های نو گرد هم آورد. توسعه توانایی های خلاقانه آن ها سهولت در حل مسئله را به روش های نو و نوآورانه فراهم می نماید. به این ترتیب آن ها یاد می گیرند که متفکران انتقادی باشند.

بازی برای یادگیری

بازی ها فقط یک راه سرگرم نماینده برای گذراندن اوقات بیکاری نیستند. بچه ها به وسیله بازی کردن مهارت های حل مسئله، صبر، تفکر انتقادی و مفاهیم انصاف و نوبت را یاد می گیرند.

حتی بازی های ویدیویی و آنلاین نیز جایگاه خود را در یادگیری دارند. بازی های ویدیویی و آنلاین دانش آموزان را به سرعت و به آسانی با مفاهیم و قوانین آشنا می نمایند. بعلاوه این بازی ها با ارائه گرافیک های بالا، شخصیت های سرگرم نماینده و محیط پویا و مجذوب کننده برای دانش آموزان مجذوب کننده هستند.

اما طبق گفته مقاله علمی NPJ Science of Learning، کارشناسان حتی به بازی های ویدیویی به عنوان منابع آموزشی نگاه می نمایند. به عنوان مثال به Minecraft دقت کنید. بچه ها می توانند از مهارت های ریاضی و علوم برای ساختن جهانی خود استفاده نمایند. آن ها یاد می گیرند که در محدوده جهانی خود کار نمایند و مهارت های تفکر انتقادی را برای حل مسائل و آزمایش آن محدودیت ها به کار می گیرند. مدارس بعضی از کشورهای جهان از نسخه آموزشی Minecraft برای آموزش کدنویسی و بعلاوه مهارت های ضروری قرن 21 استفاده می نمایند.

ریشه تمام یادگیری های مبتنی بر بازی این ایده است که همه، چه بچه ها و چه بزرگسالان، با انجام دادن بازی به برترین شکل مهارت های فراوانی را یاد می گیرند. مطالعه ای در دانشگاه استان میشیگان انجام شد که نشان داد ما 10 درصد از آنچه را می بینیم، 30 تا 40 درصد از آنچه را می بینیم و می شنویم و 90 درصد از آنچه را می بینیم، می شنویم و انجام می دهیم را حفظ می کنیم.

مطالعات Education Week نشان می دهد که بچه ها حداقل به 60 دقیقه فعالیت در روز احتیاج دارند. این زمان به آن ها امکان حفظ کردن اطلاعات بیشتر، تمرکز سریع تر و تسریع روند پردازش شناختی را می دهد.

بنابراین چگونه باید بازی و فعالیت را در یادگیری سنتی بگنجانیم؟ پاسخ این است که شما این کار را انجام نمی دهید. در عوض، بازی (چه در جهانی واقعی چه مجازی) باید روند یادگیری را شکل دهد.

در ادامه به چند روش جالب برای استفاده مربیان و والدین از بازی به منظور یادگیری اشاره خواهیم کرد.

تاثیر بازی های مشارکتی در یادگیری

بازی هایی که در آن چندین دانش آموز به طور همزمان بازی می نمایند، می توانند مهارت های ضروری قرن 21 مانند تفکر انتقادی و حل مسئله، ارتباط، انعطاف پذیری و سازگاری، ابتکار عمل و خودهدایتی و رهبری را آموزش دهند. در مطالعه ای که در نشریه Frontiers in Human Neuroscience منتشر شده است، ثابت شد که بازی های مشارکتی حتی می توانند مهارت های یادگیری زبان را افزایش دهند. سیستم مبتنی بر پاداش بازی های آنلاین توجه بیشتری را در بازیکنان جلب می نماید. اگر بازیکنی برای خواندن یک متن و پیروی از دستورالعمل های آن برای پیشرفت در بازی پاداش دریافت کند، به احتمال زیاد مهارت های مورد احتیاج برای تحقق جایزه را در خود ایجاد می نماید.

به عنوان مثال، در بازی Poptropica، بچه ها آواتارهای خود می سازند و از آن ها برای کشف جزایر و حل معماها استفاده می نمایند. هر رمز و رازی که حل نمایند، با ارتقای آواتار خود پاداش دریافت می نمایند. بیشتر جزایر به بچه ها در خصوص رویدادهای تاریخی با رسانه ای آموزش می دهند که بچه ها بتوانند با آن ارتباط برقرار نمایند. در این حین دانش آموزان با خواندن دستورالعمل ها به منظور طی کردن مراحل و دریافت پاداش می توانند حین بازی، زبان های دیگری را هم یاد بگیرند.

تاثیر یادگیری پروژه محور

یادگیری پروژه محور به طور فزاینده ای در مدارس آمریکا و در همه رشته ها محبوب شده اند. دانش آموزان از مهارت های یادگیری مشارکتی برای ساختن، آزمایش، عمل کردن و کشف استفاده می نمایند. می توان از این شیوه برای آموزش تعدادی از مهارت های ضروری قرن 21 استفاده کرد.

به عنوان مثال، به وسیله بعضی از نرم افزارها معلمان می توانند بخش های کلیدی دروسی مانند علوم، مطالعات اجتماعی و ریاضیات را با تعریف پروژه به دانش آموزان یاد دهند. در این نرم افزارها یک کاراکتر تعریف می گردد تا به وسیله آن دانش آموزان مفاهیم اصولی هر درس را فرا بگیرند. یکی از این نرم افزارهای آنلاین TeacherVision نام دارد که در آن مورچه های زامبی نقش بازیکن را ایفا می نمایند و دانش آموزان را قادر می سازد تا مفاهیم پایه را در خصوص ویروس ها، باکتری ها و بعلاوه روابط حشرات یاد بگیرند. سپس دانش آموزان با استفاده از مفهوم مورچه های زامبی، فیلم هیجان انگیز خود را می سازند و یاد می گیرند که چگونه با هم همکاری و مفاهیم نوی خلق نمایند و برای رسیدن به اهداف خود، در یک تیم قرار بگیرند.

سخن پایانی

هر بازی ساده ای که بچه ها انجام می دهند به آن ها یاری می نماید تا چیزهای نوی یاد بگیرند. خانه های بازی که امروزه در سراسر کشور فعالیت دارند، یکی از پلتفرم های بازی های مشارکتی هستند که مهارت های مهم و ضروری قرن 21 را به دانش آموزان می آموزند. بازی های کارتی می توانند اعداد، مفاهیم اولیه ریاضی و اهمیت نوبت افراد را آموزش دهند. به طور مثال بازی مونوپولی (Monopoly) مهارت های اساسی مدیریت پول را آموزش می دهد. بازی کردن نقش مهمی در فرآیند یادگیری کودک دارد؛ خلاقیت و تخیل را تقویت می نماید، آن ها را در گروه قرار می دهد و برای دوران بزرگسالی آماده شان می نماید. گنجاندن بازی در مدرسه و حتی درس های روزمره می تواند منجر به رشد پایه هایی برای یادگیری و پیشرفت در جهانی واقعی گردد.

منبع: familyeducation

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه بازی مهارت های نرم دانش آموزان را پرورش می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بازی مهارت های نرم دانش آموزان را پرورش می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید